0 439 visningar

10 svar

Rökticka?

Enelie, Linköping

22 apr 2009 kl. 22:37

Jag kommer inte på något bättre förslag själv.
Växte på björklåga. Den största var 2 cm. Konsistens: som att tugga på trädgårdsslangen.

(Det finns små vita skålsvampar ell.dyl, skaftade på bild 2. De var bara 1-2 mm stora så kameran räckte inte till.)

0

"JAS" Helsingborg

22 apr 2009 kl. 22:50

Där verkar vara en hel del intressanta saker. Hur stor är din originalbild, kan du inte förstora och skärpa till den i ditt bildredigeringsprogram? Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med tickan.

0

Enelie, Linköping

22 apr 2009 kl. 23:11

Originalbilden är 1,15 Mb.
Jag har försökt att göra delförstoringar av de små vita men det blir bara suddigt.
Kan man fixa till skärpa? (Jag har en liten version av Jasc Paint Shop men har inte använt det så mycket.)

2 st. suddiga ‘testbilder’

0

Skogsfrun i Obbola

23 apr 2009 kl. 07:27

Skär itu den och se om den har en tunn svart linje mellan porlager och kött. I så fall är det med största sannolikhet rökticka.

0

Enelie, Linköping

24 apr 2009 kl. 21:52

Det fanns ingen svart linje när jag delade den.
Det är ju så unga ex. så det kanske inte har framträtt än eller kanske att Svedtickan har ljust porlager som ung (?).

0

Enelie

"JAS" Helsingborg

24 apr 2009 kl. 22:07

Hej Enelie, jag vet inget om ditt program tyvärr och mina bilder ligger på 4,5-10 MB och jag jobbar bara i Nikons Picture Projekt och Photoshop. Men skall man jobba med små objekt så är nog ett stativ och själutlösning nödvändigt. Lycka till och trevlig helg och god svampjakt önskar jag dig.

0

Tickorna

Skogsfrun i Obbola

24 apr 2009 kl. 22:09

Svedticka är det inte.

Är du säker på att det är en björklåga? Tycker jag ser granbark upptill. I så fall tippar jag på mjölkticka.

0

Tickorna

Enelie, Linköping

24 apr 2009 kl. 22:21

Hej Skogsfrun!
Jag är ‘analfabet’ när det gäller att bestämma trädslag:), men barken var kvar på resten av lågan så det är en björk.
(Det kanske inte syns så bra på den här bilden.)

Skogmaskinerna har dragit fram där idag men har jag tur så kanske lågan är kvar i morgon och jag kan kolla lite noggrannare om det finns några andra ex. på den också.

0

Bilden...

Enelie, Linköping

24 apr 2009 kl. 22:22

...den glömde jag.

0

JAS

Enelie, Linköping

24 apr 2009 kl. 22:27

Det är en enkel gratisversion jag har så det går nog inte att göra så mycket i det programmet. Jag har inte satt mig in i bildbearbetning än heller. Det får komma senare.
Jag önskar dig en trevlig, solig helg.

0

Trädslag

Skogsfrun i Obbola

25 apr 2009 kl. 08:28

OK, jag tror dig… men har då inget förslag på tickan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone