Svårt att säga säkert om det är sprängticka på dina bilder. Skrapar du bort det svarta från ytan och får fram brunt matrial som lätt kan smulas sönder så är det troligen sprängticka. Det är för övrigt en vril/ knosa som stiier på björken och vid skadan som syns kan tickan fått fäste. Chaga som används till hälsote skall växa på björk enl uppgifter från Ryssland. Jag har hittat sprängticka på björk, gråal, rönn och troligen oxå på ek? Som Gunhild skriver så passerar jag nog också sprängticka varje dag, om du vill kan jag samla in en bit och skicka tillsammans med recept på chaga. Kan också låta någon från Ryssland köpa på plats, kostar några få rubler.
P.S.
Då jag hittat koralltaggsvamp här i Hälsingland har den i två fall av tre vuxit på björklågor som tidigare rötats av sprängticka, och där sprängtickan sedan den dödat värdträdet bildat fruktkroppar under barken samt SPRÄNGT bort detsamma. Tyvärr har jag bara hittat gamla fruktkroppar av tickan som växer resupinat och i färskt tillstånd är vackert skimrande grå. Om någon hittat friska fruktkroppar är jag berädd att åka ganska långt för att fota.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.