0 585 visningar

18 svar

Toppmurklejakt igår.

"JAS" Helsingborg

25 apr 2009 kl. 10:05

Igår tänkte jag - det borde kanske vara tid för toppmurklor, jag ger mig ut på jakt. 4 tim i en skog där det borde finnas men nix, inte ett spår av dem. men som ni sett i min tidigare tråd om snön så blev det lite annat och här kommer lite mer.Serie 1 Klibbticka med tillhörande insekter, de är väl bundna till tickan antar jag och det har säkert nämnts tidigare men ändå, vika är de?

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2009 kl. 10:06

Så några Fnösktickor med tillhörande flugor. samma påstående och samma fråga som i serie 1, vika är de?

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2009 kl. 10:10

Serie 3, Korkticka, en libbticka som växer på en bok som fallit (i höstas) och nu håller något på att hända med den.Så några Plattickor där jag inte såg några flugor kollade säkert ett 50tal men såg inget på någon av dem.

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2009 kl. 10:12

Serie 4, en dyna antar jag på bok men vilken är det för bokdyna är det ju inte eller? Så en Ostronmussling som tyvärr var lite torr.

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2009 kl. 10:14

Och så Skogviol, Liljekonvaljer, de blommar nästa vecka och så blommande Harsyra.

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2009 kl. 10:17

Så efter 4 tim. i en underbar skogsdunge återvänder jag hem och korkar upp en öl och slår mig ner i trädgården. Då kommer grannen och vill prata lite över häcken och när han står där så säger han - Janne du som kan svamp, vad är det som växer här i tomtgränsen? ! =)

0

klas jaederfeldt

25 apr 2009 kl. 10:32

vilket trevligt slut

0

NadaL, Umeå

25 apr 2009 kl. 10:40

Som en film med lycklig slut.Vackra bilder! :)

0

Lisa G

25 apr 2009 kl. 12:17

Åh så härligt! ser fram emot att hitta sådana ochså men betydligt senare i vår,,, vi har precis blivit “fria” från snön.

0

Grethe F

25 apr 2009 kl. 14:43

Vilken tur du har jag har jaget i parker och i dag Pålsjö skog men inte sett en topmurkla

Men årstiden är ju helt underbar

0

anithau

25 apr 2009 kl. 15:58

JAS!
När du kollar efter plattickeflugorna, var kollar du någonstans?

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2009 kl. 18:51

Under, på, vid sidan om. var skall jag kolla?

0

RasBohlin

25 apr 2009 kl. 19:19

Lustigt att de kan se så olika ut toppmurklorna, de jag brukar hitta har mkt mörkbrunare hatt!

0

Östgöten

25 apr 2009 kl. 19:36

De liknar rund toppmurkla en hel del tycker jag.

0

Plattickeflugor

anithau

25 apr 2009 kl. 19:43

JAS!
Du ska först och främst kolla på blad- och lövverket som finns alldeles runt om tickan. Flugan kläcks på nu på vårkanten.
De gillar att studsa omkring på lövverket. Kolla även som du sa under och vid sidan om.
Den är ca 4-5mm “stor” och är gulorangeröd.
Jag skickar två bilder som jag fotade förra året.

0

Tomaten

25 apr 2009 kl. 20:52

Enda stället jag funnit toppmurklor på var på en mark som var avbränd några år innan men där fanns riktigt många.

0

buffy

25 apr 2009 kl. 21:08

Enda stället jag har hittat toppmurkla på var i ett gathörn, på trottoaren, på Miatorp, Hbg. Jag har nämnt det här på SG förut, jag tyckte att det var en väldigt exotisk växtplats, men tydligen är det i de trakterna man skall leta =)
Vi kollade i skogen vid Åstorp idag men inte minsta murkelrackare såg vi.

0

Grethe F

25 apr 2009 kl. 21:17

Straks nedanför HALBÄCKS TRAPPA HGB hittade vi två för CA.15 år sen

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2009 kl. 21:47

Hej buffy, jag bor ju på Miatorp så det är väl här man får leta efter dem då:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone