Igår tänkte jag - det borde kanske vara tid för toppmurklor, jag ger mig ut på jakt. 4 tim i en skog där det borde finnas men nix, inte ett spår av dem. men som ni sett i min tidigare tråd om snön så blev det lite annat och här kommer lite mer.Serie 1 Klibbticka med tillhörande insekter, de är väl bundna till tickan antar jag och det har säkert nämnts tidigare men ändå, vika är de?
Så efter 4 tim. i en underbar skogsdunge återvänder jag hem och korkar upp en öl och slår mig ner i trädgården. Då kommer grannen och vill prata lite över häcken och när han står där så säger han - Janne du som kan svamp, vad är det som växer här i tomtgränsen? ! =)
JAS!
Du ska först och främst kolla på blad- och lövverket som finns alldeles runt om tickan. Flugan kläcks på nu på vårkanten.
De gillar att studsa omkring på lövverket. Kolla även som du sa under och vid sidan om.
Den är ca 4-5mm “stor” och är gulorangeröd.
Jag skickar två bilder som jag fotade förra året.
Enda stället jag har hittat toppmurkla på var i ett gathörn, på trottoaren, på Miatorp, Hbg. Jag har nämnt det här på SG förut, jag tyckte att det var en väldigt exotisk växtplats, men tydligen är det i de trakterna man skall leta =)
Vi kollade i skogen vid Åstorp idag men inte minsta murkelrackare såg vi.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.