0 452 visningar

9 svar

Slemsvampar från igår.

"JAS" Helsingborg

25 apr 2009 kl. 11:35

De första serierna är Metatrichia vesparium Bukettullklubba, en rätt vanlig Myxomycet jag tycker den är vacker. den är endast 1 -2 mm hög och knappt 0,4 mm i diam.

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2009 kl. 11:36

Fker av Metatrichia vesparium Bukettullklubba .

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2009 kl. 11:38

Här kommer en som jag tror är en Himitrichia.

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2009 kl. 11:38

3 till på samma.

0

"JAS" Helsingborg

25 apr 2009 kl. 11:41

Och så en Stiftsvamp, någon Stemonitis.

0

Janne "JAS" Svensson

25 apr 2009 kl. 11:42

Så en bild på några Ögonskålar som är på gång, under mm.

0

Hans v E

25 apr 2009 kl. 23:57

Menar du Hemitrichia?
Om det är ögonskålar är det inte den vanliga scutellata.

0

"JAS" Helsingborg

26 apr 2009 kl. 10:30

Hej Hans, ja jag menar Hemitrichia. Ögonskålarna växer på samma ställe/låga som dem jag hittade ett flertal i vintras och då fick jag svaret, Scutellinia scutellata. Bifogar bilder på dem. Det vore så klart kul om det var en annan som växer på samma ställe eller det kanske blev fel namn förra gången.

0

Uno Eliasson

27 apr 2009 kl. 07:03

Jag har ingenting att invända mot Metatrichia vesparium

0

Uno Eliasson

27 apr 2009 kl. 12:09

Bestämningar baserade bara på bilder och utan att man haft tillgång till materialet är alltid osäkra. Följande kan sägas:

Metatrichia vesparium har jag inga synpunkter på. Är lite tveksam till bilderna under din rubrik “3 till på samma”. Den tredje bilden ser ut att kunna vara Hemitrichia clavata, men jag vågar inte uttala mig säkert om de två första bilderna. Det ser inte ut att vara samma art. (Det är vanligt att olika arter växer helt intill varandra och att fruktkropparna blandas.) Sannolikt är det en Trichia (kanske material som suttit kvar över vintern?). En Hemitrichia kan inte uteslutas, men i så fall en ovanligare art, kanske H. leiotricha, men nu är vi ute och gissar ganska vilt. Man måste ha tillgång till materialet, så skulle allt lösa sig direkt.
Av Stemonitis-bilderna är den första säkert Stemonitis axifera, de andra mögelangripna exemplaren är obestämbara (men troligen Stemonitis fusca).

Detta är väl ungefär vad som kan svaras. Är du tveksam om en art så spara gärna några fruktkroppar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone