Hej Hans, ja jag menar Hemitrichia. Ögonskålarna växer på samma ställe/låga som dem jag hittade ett flertal i vintras och då fick jag svaret, Scutellinia scutellata. Bifogar bilder på dem. Det vore så klart kul om det var en annan som växer på samma ställe eller det kanske blev fel namn förra gången.
Bestämningar baserade bara på bilder och utan att man haft tillgång till materialet är alltid osäkra. Följande kan sägas:
Metatrichia vesparium har jag inga synpunkter på. Är lite tveksam till bilderna under din rubrik “3 till på samma”. Den tredje bilden ser ut att kunna vara Hemitrichia clavata, men jag vågar inte uttala mig säkert om de två första bilderna. Det ser inte ut att vara samma art. (Det är vanligt att olika arter växer helt intill varandra och att fruktkropparna blandas.) Sannolikt är det en Trichia (kanske material som suttit kvar över vintern?). En Hemitrichia kan inte uteslutas, men i så fall en ovanligare art, kanske H. leiotricha, men nu är vi ute och gissar ganska vilt. Man måste ha tillgång till materialet, så skulle allt lösa sig direkt.
Av Stemonitis-bilderna är den första säkert Stemonitis axifera, de andra mögelangripna exemplaren är obestämbara (men troligen Stemonitis fusca).
Detta är väl ungefär vad som kan svaras. Är du tveksam om en art så spara gärna några fruktkroppar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.