0 524 visningar

25 svar

Vinterskålens status

Skogsfrun i Obbola

26 apr 2009 kl. 07:07

Jag är fortfarande lite fixerad vid mina vinterskålar, som jag nu har hittat på flera ställen på tomten. Det här är ju en art som tidigare har varit rödlistad. Är det någon som känner till orsaken till att den fick en ändrad status?

0

Irene A

26 apr 2009 kl. 10:07

Jag skulle också vilja veta varför, faktiskt.
Det är inte så dumt att göra jämförelser med rökpipsvampen, som visserligen har en mer begränsad utbredning och är mer nogräknad med sina växtplatser, men har betydligt fler fynduppgifter.

Man kan säkert anta att vinterskålen har varit rejält förbisedd, men det reella hotet mot den vet man nog inte så mycket om. Den har bevisligen svårt för att sprida sig med sporer i alla fall.

0

Frida

26 apr 2009 kl. 19:06

Hej på er!

Har inte det mycket med det “nya” sättet att rödlista enligt EU? Jag tror det iallafall. Tex den ovanliga svampen stråfingersvamp är nu klassad som missgynnad , var tidigare klassad som sårbar innan eu-rödlistan blev standard. En relativt vanlig art kan komma med på rödlistan om den har minskat tillräckligt de senaste åren , utan att för den delen egentligen vara direkt hotad idagsläget. Ja det är inte lätt alla gånger att förstå kriterierna men de går att finna på artdatabanken. :)

0

Irene A

26 apr 2009 kl. 19:36

Om jag jämför igen med rökpipsvampen, har man ganska bra koll på var den finns (och har funnits). Dessutom vet man att den artens växtplatser (gamla, fuktiga hasselmiljöer) ofta hyser flera andra sällsynta och krävande arter. Jag vill nog påstå att dess värde som signalart också har höjt statusen på den som rödlisteart. Vinterskålen är inte krävande på riktigt samma sätt.

Men jag tror inte att kunskapen om vinterskålens eventuella minskning är särskilt god, varken i ett kortare eller längre perspektiv.

0

Skogsfrun i Obbola

26 apr 2009 kl. 21:15

Det är väl inte EU som har infört något nytt system att rödlista, utan IUCN.

Jag tror dessutom att vinterskålen försvann från rödlistan redan tidigare. Enligt Artdatabanken så infördes det nya systemet 2005, men vinterskålen finns inte med bland de arter som togs bort från rödlistan i den vändan. Tyvärr har jag slängt den äldre röda lista som jag hade i bokform. Men vinterskålen finns med bland de artfaktablad som gavs ut 1997.

Det kan hända att vinterskålen inte är krävande på samma sätt som rökpipsvampen, men nog verkar den väl ha en förkärlek för miljöer som alltmer försvinner? Naturbetesmarker och liknande. Dessutom verkar vinterskålen knappt förekomma utanför Norden.

0

Irene A

26 apr 2009 kl. 22:15

Jag har rödlistan från -97.
Där står bl.a. “att arten hotas av att andelen ännu hävdad naturbetesmark minskar, och att lokaler i lövskog hotas av avverkning. Utanför Norden är den känd från Alaska” (har sett vid sök på webben att den har hittats i Kanada också).
Det där med att den hotas av avverkning av lövskog kanske ska tas med en nypa salt, men arten är rödlistad både i Finland och Norge. Jag tror inte att den är hittad i Danmark.

0

Michael Krikorev

26 apr 2009 kl. 23:08

Jag har själv aldrig sett vinterskålen, men den har diskuterats i svampkommittén under arbetet med den kommande rödlistan (2010). Den kommer sannolikt att bedömas som LC (Least concern) i Sverige (men det finns förslag att rödlista den på Europanivå).

Vet inte varför den tidigare föll ur, men kunskapen om artens ekologi verkar vara bristfällig och då är det svårt att bedöma eventuell hotbild. En av förutsättningarna för att en art ska kunna rödlistas är att man har någorlunda koll på artens miljökrav och i vilken omfattning den miljön är hotad (oavsett om arten är vanlig eller sällsynt). Kategorin DD (kunskapsbrist) är ett möjligt alternativ om man misstänker att arten kan vara hotad men att kunskapsläget är för dåligt.

0

Frida

27 apr 2009 kl. 06:18

Hej igen

Ja visst är det IUCN, men var det inte så att vi skulle ha en gemensamt sätt att rödlista på?

Mikael Krikorev skrev bättre vad jag försökte förklara, det är inte ovanligheten i sig som gör att art kommer in på rödlistan. Utan hotbilden om att den kan försvinna!?
Tex entitan är rödlistad som NT för att den miskar men det finns ca 120 000 par i sverige! Gråspetten som det bara finns ca 1000 par av är inte rödlistad för den har ökat en aning. :)

0

Skogsfrun i Obbola

27 apr 2009 kl. 08:53

Jag är absolut ingen expert på rödlistning, men att antalet minskar är inte det enda kriteriet. Det finns även ett kriterium som handlar om att arten har ett begränsat utbredningsområde (B), samt ett för mycket små populationer (D). Men hur dessa kriterier tolkas i praktiken är jag inte insatt i.

Vad gäller övriga Norden så har arten tydligen plockats bort även från den norska rödlistan, men den finns kvar på den finska (som dock inte verkar ha reviderats sedan 2000).

0

Irene A

27 apr 2009 kl. 10:53

Det stämmer att den är borta från den norska rödlistan också nu.

Jag passade på att läsa lite i deras kommentar till svampdelen:
http://www.atsdatabanken.no/Sopp_2_3uDW9.pdf.file

Kunskaper om arternas eventuella minskning är fortfarande generellt bristfälliga, eftersom äldre data saknas. Då använder man sig istället av antaganden om minskning av deras typiska växtmiljö (ungefär som Michael skrev).
För naturbetesmarker är det egentligen bara s.k. “hot spots” som räknas som hotade miljöer, d.v.s. marker med riklig tillgång på många rödlistade arter.

Då är det väl antagligen det som vinterskålen faller på, eftersom den mest påträffas i marker som inte är fulla med vaxingar, noppingar, fingersvampar och jordtungor..

0

Hmm

Irene A

27 apr 2009 kl. 10:58

Det funkar mycket bättre om man stavar rätt:
http://www.artsdatabanken.no/Sopp_2_3uDW9.pdf.file

0

Frida

27 apr 2009 kl. 11:59

Men är det inte lite så att kunnskapen om svampar är mindre än tex fåglar mm? Svampar är ju tex inte heller med på Natura 2000 listan!, men det hoppas jag att den blir.
Vi får hoppas att tex ett forum som detta även hjälper till att få fram nya kunskaper. :)

Ps Skogsfrun har du någon bild på en “nyuppsprungen” vinterskål , är nyfiken hur de ser ut som riktigt riktigt små?

0

Dagens vinterskål

gunhild i Kåddis

27 apr 2009 kl. 22:00

Gick en tur för att försöka hitta en nyuppsprungen men såg ingen.
Visar några från i kväll.

0

Dagens vinterskål

Frida

28 apr 2009 kl. 06:19

Tack för bildena Gunhild!
Den sista var häftig, helt “Utslagen”. :)

0

Sporer?

gunhild i Kåddis

28 apr 2009 kl. 08:01

Är det någon som hittat sporer i vinterskålarna? Kjell O har tittat på några vi hittat men inte kunnat upptäcka några sporer.

0

Sporer?

Irene A

28 apr 2009 kl. 08:07

Gunhild, på den sista av dina bilder här finns ett exemplar som kanske kan ha sporer.
De brukar torka ut innan de har blivit så utvecklade som den.

0

Irene

gunhild i Kåddis

28 apr 2009 kl. 10:21

Det missfostret! Då måste jag hämta den åt Kjell att titta på.

0

Frida

Skogsfrun i Obbola

28 apr 2009 kl. 10:45

Det bara regnar här, inte läge för fotografering. Ska se om jag kan ta en ny bild när det blir uppehåll!

0

Frida

svampstaff

29 apr 2009 kl. 22:25

Dom här två föll bort tidigare i år i nån tråd, har legat sömnlös sen dess.
Den första ser ut som en vinterskål, intill den växte en som jag tror kan vara rökpip? eftersom fynd gjorts ett par hundra meter därifrån?
Kan det månne vara så tro?
Annars får jag hugga dom nästa vår igen.

0

Svampstaff

Irene A

29 apr 2009 kl. 22:33

Ska jag gissa något här, blir det att den första inte är någon skålsvamp (med finknottrig yta och lös spormassa ser den mer ut som en hjorttryffel).

Den andra tror jag är rökpipsvamp, illa åtgången av en hungrig snigel.

0

Svampstaff

svampstaff

29 apr 2009 kl. 23:17

Tack Irene, törs jag rapportera den då som rökpip?
Ja det törs jag)

0

Svampstaff

Frida

30 apr 2009 kl. 06:21

Hej

Luriga svampar på bilderna, jag skulle oxå ha funderat. Men hur skiljer ni rökpipsvamp och vinterskål åt i bild tre? Kul om det är rökpipen! :)

0

Svampstaff

Frida

30 apr 2009 kl. 06:23

Bild två skulle det vara jag menade. :)

0

Svampstaff

Irene A

30 apr 2009 kl. 07:36

Helt säker är jag inte, men vinterskålen brukar vara slätare, inte riktigt så fjällig på utsidan som rökpipen kan bli.

0

Svampstaff

Jan A, Uppsala

30 apr 2009 kl. 07:44

Har du varit ”uppåt Norrköping till” och var det isf där du fotade den mindre hackspetten?

Jag är faktiskt ganska säker på att din bild två visar en rapporterbar, begagnad rökpipsvamp.

Du kan ju titta på bilderna i bl.a. dessa trådar. I den första finns rätt färska ex, i den andra lite äldre och mera slitna…
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=92472&fnr=1&sok=jan

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=92655&fnr=1&sok=jan

Inget på Håleberget ännu?

0

Svampstaff

svampstaff

30 apr 2009 kl. 22:57

Hej Jan. Nej har sökt igenom hålebergets biotop, med nästan bara mkt.gammal hassel, även sjöboknäppan och en hasseldal uppåt närkegränsen, men östergötland är tyvärr alldeles för torr i år.Rökpipen på bilden fotade jag vid önnabo/närke där örebros mykologer hittat en del i år, utan gps är det dock svår att exact pricka rätt.Norrköping får nog vänta, hinner nog inte dit tyvärr, snart försommar här i östergötland.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone