I söndags var jag och en kamerautrustad kompis på murkeljakt.
De hade kommit igång rätt bra både på nya ställen och där vi plockat nu två år i rad.
Lite svåra att upptäcka, men när man väl lärt sig skilja dem från djurspillning eller tallkottar så...
Ett annat fint fynd som äntligen blivit förevigat på bild.
Nån som har en susning om varför man gjorde sådana ristningar mitt ute i skogen (?)
1924….
foto: Jan Nirving
Den står inte nära någon väg.
Det är ett område rikt på stenblock och det finns fler mindre stenar som har ristade årtal, alla runt 1920-talet.
Ingen förklarande text dock.
Mina teorier har varit att det kan syfta på nån militär musikkår eller möjligen att det legat en dansbana på platsen. Det är ca en kvarts promenad till närmaste nutida bebyggelse, som är ett litet café med loppmarknad, dansbana och minigolf. Marken det står på tillhörde ett torp som inköptes av IOGT 1921.
En teori är att de kan ha haft mer aktiviteter i området, om t ex. omkringliggande skog ingick i torpets mark, även om det verkar lite ologiskt att placera en dansbana ute i skogen en kvarts promenad från själva caféet.
Hej
Det ser ju inte ut som någon ungdom vid dansbanan har “kladdat”
Det är så prydligt inristat. Men omöjligt är det inte med dansbanor en bit bort heller.. enligt min erfarenhet så var det så ganska ofta, iallafall här i värmlandsskogarna. Spännande sten var det iallafall. :)
Vet inte hur lång tid det tar för att det ska växa igen, men det kan ju ha funnits nåt där som inte syns längre.
Såg ett program på tv där de letade efter spår från nedlagda byar. Minns inte hur länge sen det skulle ha varit att dessa byar skulle ha lagts ned men det var folk som jobbade med att bygga vattenkraft som hade bott där. De fick verkligen leta för att hitta spår efter folk och där det hade växt mest igen var just där husen hade stått.
Det är nästan bara ungskog i området, tall och björk med en och annan gammeltall stående kvar.
Inte alls svårt att föreställa sig en öppen plats med dansbana här på 1920-talet, det förbryllande är bara att det ligger ett ännu existerande samtida café med festplats bara nån knapp km därifrån, men det var ju andra tider då, folk cyklade väl gärna ut till dansbanor på landet och det fanns kanske utrymme för dem att ligga rätt tätt.
En annan teori är att det kan ha funnits enklare sommarstugor i området på gammal torpmark, eller min första tanke, att det varit något militärt område där musikkårer excercerat?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.