0 611 visningar

14 svar

Från igår?

NadaL, Umeå

28 apr 2009 kl. 07:40

Igår undersökte vi nya våta marker med en massa salix träd och för första gången misstänker att det kan vara grå vide.
Har många frågetäcken är osäker och är tacksam för era förslag.

Serie 1.
På hela lågan växer, tror jag hartsporing?
Aldrig sett något liknande.

0

NadaL, Umeå

28 apr 2009 kl. 07:42

Tre bilder till:

0

NadaL, Umeå

28 apr 2009 kl. 07:52

Serie 2.
På den döda grenen växer dom här småttingar. Dom var helt slutna, brunaktiga men efter vattenbadet öppnade dom sig och vi såg under lupp den vita hymenium.
Tror att det är argusöga?

0

NadaL, Umeå

28 apr 2009 kl. 07:55

Serie 3.

Piggplätt?

0

NadaL, Umeå

28 apr 2009 kl. 08:02

Serie 4.
Sälgnästing?

0

gunhild i Kåddis

28 apr 2009 kl. 08:03

Vilka vackra små skålar. Har du förstoringsglasögon Nada? Du är så bra på att lägga märke till det lilla i naturen.

0

NadaL, Umeå

28 apr 2009 kl. 08:03

Serie 5.

Vedplätt?

0

NadaL, Umeå

28 apr 2009 kl. 08:08

Serie 6.

Någon skinn?

0

NadaL, Umeå

28 apr 2009 kl. 08:10

Bilderna:

0

Hans v E

28 apr 2009 kl. 09:32

Något säger mig: Skriftlav (Graphium) på den sista (sprickorna påminner om att någon ritat och lavapothecier syns imellan).
Jag tror på argusöga (bästa bilder jag sett på den hittills). Det är ju ingen skålsvamp som du väl vet.
Plätten tror jag är skålplätt (D. chrysocomus).
Sälgnästing, ja.
Piggplätt tror jag inte, men möjligen taggplätt (Eichleriella deglubens) som är en gelesvamp.
Ettan får du säkert svar på av någon tickkunnig. Den verkar typisk.

0

Skogsfrun i Obbola

28 apr 2009 kl. 10:43

Och jag tror på hartsporing på ettan.

Däremot tror jag att den sista är ett skinn, inte skriftlav, men jag kan tyvärr inte säga något om arten.

0

Skogsfrun i Obbola

28 apr 2009 kl. 11:07

De lavapothecier som syns på sista bilderna hör i varje fall inte till skriftlav. Hos skriftlaven är det nämligen själva “blyertsstrecken” som utgör apothecierna.

0

NadaL, Umeå

28 apr 2009 kl. 11:21

Jag tackar så mycket för era svar.
En bit av grenen med argusöga har jag tagit hem och njuter av att titta på dom under lupp.
Skinn har jag svårt för,och så finns det lite om dom i böckerna.Ska kolla på nätet.

0

till Skogsfrun

Hans v E

29 apr 2009 kl. 09:16

Tack Skogsfrun för mycket värdefull information! Det finns alltså ett hymenium i sprickorna?! Är skriftlaven en basidielav eller en ascolav?

0

till Skogsfrun

Skogsfrun i Obbola

29 apr 2009 kl. 12:11

Asco, precis som de flesta andra. Basidlavar har inte apothecier.

Jag är ingen expert på skorplavar, men så här skriver Roland Moberg om skriptlav: “Det bästa kännetecknet är de långsträckta, smala och grenade apothecierna, som liknar blyertsstreck, därav namnet.”

Bra bild: http://www.stridvall.se/lichens/gallery/Graphis/NIKA9607

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone