0 478 visningar

18 svar

Äntligen

Lena M

28 apr 2009 kl. 17:51

fick jag en bild om än lite suddig på tjädern ( för det är väl en sådan )
Ser dem ofta uppe på skogsvägarna på berget och idag lyckades jag krypköra, zooma in och veva ner fönstret och ta ett par kort innan den flög.
Skulle titta om det kommit flera scharlakansröda vårskålar men det var tvärtom, 3 små ex. kvar Är det så att de inte förkommer rikligt varje år eller beror det på att det börjar bli torrt måntro ?

0

anithau

28 apr 2009 kl. 19:14

Snyggt Lena!
Det var en läcker tjäder.
Jag ska snart gå och kolla descharlakansröda som jag hittade förra året. Men snön måste bort först.

0

Birgitta D

28 apr 2009 kl. 22:23

Men anitha se till att få bort snön, nu är det bara 2 veckor o 2 dagar tills jag skall till Umeå. Jag har tagit fram sommarkläderna. Inte vill jag se någon snö då.

0

anithau

28 apr 2009 kl. 22:25

Birgitta!
Jag lovar, får väl gå ut med hårtorken och blåsa.
Du kan nog inte ta med dig sommarkläderna hit.

0

Bo E

29 apr 2009 kl. 13:51

Grattius till tjäderbilden.
Har aldrig lyckats få syn på en sådan, trots att de rapporterats finnas i skogen väldigt nära, och i områden jag ofta promenerar i.

0

svampstaff

29 apr 2009 kl. 20:34

Tjädrar vad fint du Lena:)

0

svampstaff

29 apr 2009 kl. 21:21

Själv blev jag glad för den här relativt sällsynta rackaren idag:)

0

gunhild i Kåddis

29 apr 2009 kl. 22:06

Grattis är det en vitryggad?

0

svampstaff

29 apr 2009 kl. 22:07

Nope! Mindre hackspett.

0

svampstaff

30 apr 2009 kl. 03:46

Det är en (NT)hacke, missgynnad, liten som en gråsparv:)

0

Här fanns den

Irene A

30 apr 2009 kl. 08:21

I ett område med en hel del gammal al och sälg, där vi brukade få se den mindre hackspetten. Snyft…

0

Här fanns den

Skogsfrun i Obbola

30 apr 2009 kl. 09:47

Vilken ohygglig bild! Är det vedhuggande bönder eller kan man sälja al som massaved???

Jag tycker det vore dags för ett generellt biotopskydd för lövrika skogar snart.

0

Här fanns den

Irene A

30 apr 2009 kl. 10:19

Det är kommunens mark, granne med fjärrvärmeverket i Hörnefors.

Det de får ut i energivärde av detta kan knappast täcka kostnaderna för den svindyra maskin som har hyrts in för utförande av “röjningarna”.

0

Här fanns den

BirgittaD

30 apr 2009 kl. 11:44

Det måste ha varit en våg som gått över landet i vinter Irené. Vi har sett samma syn på 3 olika platser nu i vår.

0

Alf Pallin

1 maj 2009 kl. 21:48

Hej Lena, hittade en höna idag till din tupp.

0

Här fanns den

Robban O-hamn

2 maj 2009 kl. 00:44

I krisens spår, så råder det stor brist på flis och sågspån i landet. Det är nog därför dom röjer sönder marken nu.

0

Äntligen - Alf

Lena M

2 maj 2009 kl. 08:27

Alf, vilken fin höna, hur lyckades du komma så nära och fota ?
Och såg i en annan tråd att du hittat tulpanskålen, vilken miljö kan man finna den ?

0

Totte Gbg

2 maj 2009 kl. 08:43

Oj vilka häftiga bilder!!!
Närmst en tjäder jag kommit här i Gbg trakten är en rapport jag såg i kustobsar på nätet ;-)...åkte till Vättlefjäll där den synts till men nooo ingen pippi där inte den dagen jag var där o smög…

0

Äntligen - Alf

Alf Pallin

2 maj 2009 kl. 10:31

Hej Lena. Tjädern är fotad efter en skogsbilväg där den gick och “åt” sten, smög så nära jag vågade med bilen och tog många bilder. Tulpanskålen växer bara några meter från scharlakansvårskålarna i samma miljö, så leta där.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone