0 258 visningar

7 svar

Brrrr

Eljen

15 jul 2006 kl. 23:30

Hur i hela världen ska det kunna bli några svampar när det bara är + 8, 3 grader nu kl 23, 30.Vill ha sol och regn och massor med svamp.

0

klas jaederfeldt

15 jul 2006 kl. 23:57

var glad, för att det skall bli fruktkroppar skall det vara kallt, värme å väta bara gör mycelet stort

0

Lena M

16 jul 2006 kl. 06:51

Men visst är det ovanligt sent med svampar i år. Kantareller brukar iallafall finnas och en och annan kremla, sopp vid den här tiden.
Men jag har hoppet kvar, augusti, september är de bästa svampmånaderna.

0

Bo Reyer

16 jul 2006 kl. 11:52

Ja Jaedrar i det Klas! Du har helt rätt!

0

Eljen

16 jul 2006 kl. 15:57

Ja det må jag då säga att om det blir mycket svamp när det är kallt så blir det nog inga problem här i östra Jämtland.Var uppe en tur inatt och då visade termometern på blyga +4, 2.Tomaterna i växthuset har snart blivit frystorkade, men det står jag gärna ut med bara det blir MYCKET SVAMP.Kramar på er alla, på sidan och nu visar tempen på +22, 3 så det svänger må jag säga.

0

Eljen

16 jul 2006 kl. 16:03

Hej Klas!
Jag glömde att fråga en lärd man.Om det nu blir mycket svamp av kyla, hur kan det då komma sig att i fjol när det regnade mycket och var jättevarmt, så blev det jättemycket svamp av alla de sorter.Är en relativ nybörjare som lär mej mer och mer för varje år som går, och i fjol så var det så mycket svamp så jag har aldrig sett så mycket förrut.Kram igen och tack om du vill svara på min fråga.

0

klas jaederfeldt

16 jul 2006 kl. 16:18

för de aldra flesta arter gäller det att värme och väta gör att svampen växer till (mycelet). för att sedan svampen skall bygga sina fruktkroppar (svamparna) så vill den tro att det är höst, (om det nu är en höstsvamp) höstarna är oftast någon grad kallare än sommaren, de är oftast också fuktigare. sedan är det olika på svamp å svamp, Syllsvampen gillar varma somrar, kremlorna flera av arterna , behöver inte så mycket kyla så de kommer på sommaren eller förhösten, medans t.ex, Frostvaxskivlingen kommer först efter den första frosten

0

Eljen

17 jul 2006 kl. 23:35

Tack Klas!
Vill bara tacka för det uttömmande svaret och hoppas att du har förståelse för en nybörjare, som fortfarande inte hittat mer än 2 kremlor hit tilldags.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone