Svamp är gott och jag äter svamp nästan varje dag, men man är ju tvungen äta annat också.
En tråd med tips på god E fri mat Kanske?
Jag kan börja med en smakförstärkare som är E fri. Ajvar relish. Det är en puré av paprika och aubergin mm. Supergod att använda i sopper, såser, grytor, mm.
Den finns att köpa på Ica. Brukar stå i närheten av tomatpuréen. Finns mild och stark. Jag brukar köpa den starka. Den milda tycker jag är lite för söt i smaken.
Om man är storkonsument kan man köpa den på en orientmat affär. De brukar ha lite större och billigare glas, men den innehåller inga konserveringsmedel så den har inte så lång hållbarhet.
Jag har hittat ett natriumglutamat (E 621) fritt örtsalt på ICA V. Vogel Herbamare örtsaltinnehåller, havssalt,selleri,purjolök,krasse,gräslök,persilja,libbsticka,mejram,rosmarintimjan och kelp. Tror även Friggs är utan glutamat men hittade inte det.
Bongs fonder är fria från E621. De har helt ersatt buljongtärningar hos oss, eftersom alla buljongtärningsmärken innehåller E621. De stora flaskorna blir billigast att använda, men alla smaker finns inte i stor flaska. Men jag tycker allra bäst om kalvfonden och den finns.
Helt riktigt buffy !! Bongs fonder är suveräna ! Men bara 2 av dem Kalvfond och grönsaksfond. Deras hummer och fiskfond håller jag mig långt borta ifrån. Dylika gör man bättre själv.
Grönsaksfonden lyfter en soppa på nässlor och kirskål till himmelska höjder. Favoriten är kalvfonden men tycker att det är skillnad på liten flaska och 1 liters förpackningen. den lilla flaskan är mer salt så jag har gått äver till 1 l förpackningen.
Jag har en teori att smakförstärkande E produkter är beroendeframkallande. Min dotter älskar mamma scans färdiglagade köttbullar. jag hatar dem, men finns de i kylen så äter jag dem som en tok. har jag egna köttbullar i kylen som smakar bättre får kylsskåpsdörren stå stängd om natten. misstänker att de flesta charkprodukter som korv m m också innehåller smakfärstörkande E produkter. Bojkottar därför sedan en tid all form av korv !!
Jag vet ej vad skribenten menade men jag kan tänka mig ngt i stil med att ens immunförsvar blir sämre med stigande ålder, och att man därför dels behöver “riktig mat” för att hålla sig frisk, och undvika “giftiga” tillsatser eftersom de påverkar ens redan lite slitna immunförsvar negativt. I ungdomens år klarar man bättre av skräpmat - dvs sedan man är färdigväxt, barn har ju inte heller fullt utvecklat immunförsvar.
Att E621 är “beroendeframkallande” beror på att ämnet framkallar lustkänslor i hjärnan, vilka får oss att vilja äta mer, mer, mer av den maten. Ett bra trick för att sälja mat som inte är tillverkad av så fina råvaror.
Vår familj har slutat med mat som innehåller E621, det är inte alla E som är skadliga eller konstiga. E300 är askorbinsyra (C-vit), E330 är citronsyra, dessa E behöver man inte undvika.
Ledsen att göra er ledsna men har ni verkligen läst på innehållsförteckningen och i så fall har ni förstått vad där står.
4698 1 liter Bong Touch of Taste Ljus Kalvfond 30 liter
INGREDIENSER
Vatten, salt, vitt vin, jästextrakt, förtjockningsmedel (E 1442
potatisbaserat), buljongarom (innehåller mjölkprotein, laktos),
kalvbuljong, lök, morot, selleri, purjolök, smakförstärkare
(mononatriumglutamat, dinatriumguanylat), maltodextrin, syra
(mjölksyra), konserveringsmedel (kaliumsorbat), kryddor.
Salthalten i produkt tillagad enligt anvisning är 0,5 %.
OBS! Studera alltid innehållsförteckningen.
Mer finns att läsa på följande länk .
http://www.quid.se/campbells/trycksaker/filer/%C3%84nnu%20godare%20med%20Bong%20Touch%20of%20Taste.pdf
Eftersom vatten står först så är det den största beståndsdelen sedan salt och därefter vinet. Jag försöker göra de flesta fonder själv men använder ibland Vegete Allkrydda då betalar jag i alla fall inte för dyrt vatten. Nej jag är skeptisk till färdiga fonder som kan stå i rumstemperatur i årsvis utan att bli “dåliga” och med skumma ingredienser som “buljongarom” ??
Hej Tomaten! Jo jag vet, jag som inte äter kött skulle ge mig på detta då övriga familjemedlemmar äter kött. Jag höll på att koka i 1,5 dygn och det luktade urrrk i flera veckor efteråt med de blev nöjda med buljongen men jag gör inte om det:) Fisk, skaldjur och grönsaksbuljonger är ju betydligt enklare att göra och de luktar ju dessutom rätt gott.
Buljongarom är verkl inte ok! Men på min 0,5 l flaska Bongs kalvfond är inte natriumglutamat listat bland ingredienserna, det är det E jag mest försöker undvika. Jag är ledsen om jag medverkat t att vilseleda ngn. Självklart vill inte jag heller köpa fonder baserade på dyrt vatten, men det finns inga buljongtärningar utan E621, och att koka all buljong själv är inte praktiskt genomförbart för mig.
Bland det enklaste att göra är att torka grönsaker/vildgrönt/nässlor m.m. i svamptorken, köra dem i mixern och blanda med ett “riktigt” havssalt och ev. svampmjöl då har man en rätt bra stomme att jobba med. Kanske inte jämförbart med kalvfond men vem klarar sig inte utan den?
Njee.. alpnaering, är det inte dom som har sötningsmedel i sig? Som Aspartam lr liknande. Säljs mycket på “home partyn”??
Jag vurmar, sedan 18 års ålder, för nästan samtliga Bioforceprodukter; Herbamare, Trocomare m.m. Själv föredrar jag Trocomare. Bioforce hade en gång i tiden (uj nu lät jag gammal) också en buljongpasta på burk som jag verkligen gillade. Men jag hittar den ingenstans nu för tiden. Jag har använt många av Bioforce’s preparat mot/för diverse åkommor och är så nöjd med deras produkter. Allt detta började när jag “tvingades” till vegankost sent 80-tal. Jag kan ha lite ångest över den perioden av mitt liv, men med handen på hjärtat har jag nog aldrig mått så bra. I kroppen! Min kost var strikt vegansk/ren: undvek potatis, bröd (mjölprodukter/spannmål), mejeriprodukter och inget kött. Inget konstgjort. Men gärna mjölksyrat. Nästan uteslutande “levande föda”. Då var det tur att jag bodde i Stockholm. På Fridhemsplan, där jag arbetade, fanns Govindas, Pinoccio, och två andra restauranger med vegan/vegetarisk kost. Ett ställe som hette Gröna Köket, vid S:t Eriksbrons fäste mot Fridhemsplan - någon som känner ingen detta? Jag kan sakna detta fenomenala matställe. Och hela livsstilen stundom, faktiskt. Vad lätt det hade varit då om jag kunnat det jag kan idag. Och vad dumt att jag kan det jag kan idag och inte orkar byta livsstil…
http://www.bioforce.se/
Men jag saknar en massa produkter som de tidigare salufört. Men under livsmedel/vårt sortiment finns buljongerna m.m.
Justja. Molkosan, mjölksyrad ostvassla. Förutom allt gott den gör i kroppen så kan man använda den som vinäger i dressing med oliv- eller rapsolja. Men smakar väl sådär. Nyttigt iaf. ;)
Kan samtidigt passa på att tipsa om böckerna av Alfred Vogel.
Oj vad långt det blev och nej, jag har inte provision.. ;)
“Buljongarom”, ett slugt sätt att slippa deklarera den tillsats som är mest intressant att undvika. Jag trodde att man var skyldiga att deklarera innehåll av E621, lika väl som nötter osv. Finns det produkter där nötter ingår under namn som “kakarom”, “konfektarom”, tro? Livsfarligt isf. Men bara vad man kan vänta sig när livsmedelsverkets största finansiär är livsmedelsindustrin…
Instämmer med Tomaten angående korv!
Var i barndomen överförtjust i grillad (läs:bränd) korv, men har vuxit upp och insett att det finns så mycket nyttigare och godare mat…
Fonder… då tänker jag på detdär eviga tjatet om pensionspengarna…men dettta verkar trevligare!
Apropå skaldjursfond, är det att koka ur t ex. räkskal och sila från och använda i såser?
Så gör jag ibland med gott resultat, gärna uppiffat med lite örtkryddor och en skvätt vitt vin.
Gott i alla fall…
JAPP BINGO!!!! anithau
Plantaforce! Kanske har den bara bytt namn?? Jag hittade liknade på bioforce.se (som jag läste vartefter jag skrev inlägget haha)
Och nu googlade jag också undertiden på Plantaforce:
“Svenska Bioforce AB - Plantaforce byter namn till Herbamare Örtbuljong
1 dec 2004 ... Det har varit flera turer kring Plantaforce och vi har därför i samband med dent nya innehållet bytt namn till Herbamare® örtbuljong. ...
http://www.avogel.se/bio”
Dom, bioforce.se, öppnar webshop inom kort så då är våra bekymmer lösta.
Jag torkar bara svamp och när jag gör det6 blir det ovanpå kylskåpet som ju ändå drar den ström det drar.
Murklor torkar vi på en kompis vind, utan el, de bara ligger där i ca ett halvår och blir finfina.
Man vill ju inte riskera att ha murklor på tork i samma rum som man bor, äter och sover då det sägs att t o m ångorna kan vara skadliga.
Jag har kollat den i Kungsan och i MVG och tycks inte sett dem där. Kanske Tjärnströms(?) eller den vid Ingrids, har den? Dom hade iaf världens äckligaste Spirulina alger haha
Kommer du ihåg Grönsakshuset? Det slog mig att de slog igen EFTER den stora veganrörelsen fick fäste. Sicken osis. Jag gillade den affär’n.
Även jag använde den förr men blev som vanligt besviken när jag kollade innehållsförteckningen efter att jag hade lärt mig lite av vad som döljer sig bakom en del av ingredienserna. Jag tyckte åxo att den var alldeles för salt och det är ju huvud ingredienserna. Här är innehållsförteckningen från deras egen hemsida, det är hemskt att även dessa produkter måste innehålla en massa skit och för mig räcker det med att det innehåller palmolja för att jag skall avstå av flera orsaker. Så blir jag riktigt skeptisk till dessa förbaskade EXTRAKT, vad är det för något, och BARA 1,6% grönsaker. Nej jag är ledsen men för mig faller även denna bort.
=Havssalt, vegetabilisk olja (palm, solros), maltdextrin (av majs), jästextrakt, grönsaker 1,6% (persilja, morot, selleri, purjolök, lök), vegetabiliskt extrakt, cikoriaextrakt, kryddor (libbsticka, vitlök, gurkmeja, muskot).
Oj, det hade jag inte en aaaaning om. Jag undviker själv också palmolja och annat “gisch”.
Då, på den tiden, var det liksom inget rabalder runt palmoljan. Jag har inte ens tänkt tanken på att kolla det, då den ju var rekommenderad som “hälsosam”.
Mig kan man ju lura till Skåne!!
Tack JAS, för upplysningen - men du, jag är jättenyfiken på all “bra” mat och älskar verkligen att husera i köket. Jag ska testa att göra egen buljong eller grönsakssalt. Du verkar duktig på allt detta så jag undrar om du har något “recept” på ett gott ört/grönsakssalt - jag ska undertiden hitta ett bra örtlexikon så jag lär mig vad jag kan använda av ogräset i trädgår’n.
Palmolja är ett yngre påfund, fans i väldigt liten utsträckning i vår föda förr men nu finns den i alldeles för många produkter. Det är en skitolja som är billig att framställa då den, nej jag orkar inte ta allt det här nu. Ni som är intresserade kan ju googla lite på palmolja så hittar ni en hel del av det vansinne som ligger bakom produktionen/miljöförstöringen/ folkmord mm. av den. Örtsalter och buljonger, tja jag kör med Kajsa Varg, “tager vad man haver” och efter eget tycke och smak, börja med dina favorit örter/grönsaker tillsätt saltet efter hand så du får den smak du vill ha, inget konstigt alls. Lycka till.
JAS, du verkar ju kunna detta med oljor, bla. Håller du med mig när jag säger att olivolja är något överreklamerat lort och som fått närmast kultstatus i sverige bla tack vare e u bidrag för marknadsföring pga av stora överskott av olivolja. Själv har jag slutat köpa olivolja sedan 2 år och köper den billigare och väsentligt nyttigare rapsoljan.
Det finns mycket skräp när det gäller olivolja och övriga oljor oxå så klart men vill man betala lite extra så går det att få en mycket bra olivolja men helst då från små gårdar i Italien eller Spanien. Jag kör med några olika oljor till olika saker. Det finns en fin Rypsolja, kallpressad, ekologisk ( Fagerholms frukt & bär)från Åland med mycket smak, lite annorlunda men bra och så kallpressad, ekologisk Rapsolja från Österlen sedan köper jag en utmärkt Solrosolja, från en gård utanför Stuttgard när jag är i Tyskland, brukar då även passa på att köpa en Pumpkärneolja en Sesamolja och en fantastiskt Valnötsolja som jag använder till massage och bakverk!:)Det som förvånar mig är att det inte finns mer Hampolja på marknaden en olja som jag håller för att vara den bästa i alla avseenden. Men som vanligt så får man det man betalar för, kvalitet går aldrig att köpa billigt, tror man det blir man lurad. Såklart finns det några billigare sorter som duger bara man kollar att de är Extra jungfru och första pressningen och kallpressade och om man tror att olivoljorna fortfarande pressar på traditionellt vis i trä och stenkvarnar så glöm det.
om man tycker om bacon är det svårt att hitta något E fritt. De flesta bacon innehållar många E:n.
Fattar inte hur de lyckas stoppa in så många ämnen i en fläskbit.
De flesta bacon är inte ens rökt. Trodde bacon var benämningen på rökt sidfläsk. Tycker det är konstigt att de får kalla det bacon när det inte är rökt.
Tulip bacon är då i varje fall rökt, fast då är ju den importerad från Danmark. Hur miljövänligt är det när man bor i norrland?
Man kan bli rätt “kokt” på livsmedelsindustrin. Rökarom, ja, ja dessa aromer. Man får klaga hos sin handlare och så bojkotta det man kan tills det blir en ändring. Kanske kan du hitta någon gårdsbutik som kan tillhanda hålla bra produkter, det är till att leta för hos den vanlige handlaren är det inte alltid så lätt:(
Lill!
Känner du till Häljegård, som ligger utanför Umeå?
Hemsidan: http://www.haljegard.nu
De har egen gårdsbutik med varor från egen produktion. Deras djur betar på obesprutad mark.
Har själv inte hunnit dit, men jag är på väg.
Mossagården i Veberöd utanför Lund tror jag försöker komma igång med (har börjat?) mad hampaodling, i syfte att producera olja, hönsfoder, och hampafiber till bla bränslepellets. Ett familjeföretag, dottern Evamaria tog över för några år sen, och de har en fin hemsida på http://www.mossagarden.se/.
Tidigare har Lunds kommun haft kommers med Mossagården, men för ett fåtal år sen gick anbudet till ett annat företag. Som privatperson kan man abonnera på ekolådor, rotsaker, frukt och annat, levererade vid dörren! Förra sommaren anordnades dessutom en ekomusikfestival under några dagar, den blev en jättesucce! (Jag är INTE sponsrad, men Mossagården förtjänar lite reklam)
Danmark ligger ljusår före oss när det gäller ekologiskt butikssortiment… I Danmark har man (tror jag) insett att de konventionella varorna får sponsra de ekologiska för att jämna ut priset. Nu har jag sett en tendens hos en av våra lågpriskedjor, nämligen Willys. (Inte sponsrad här heller! :)
Apropå Kirskål har jag nu tagit mod till mig och provat Borghamnsgräs i sallad, det var jättegott.
Fräscht och fint, höll sig lika perfekt i kylen till ytterligare två sallader.
Övriga ingredienser, tomater, gurka (svensk eko), ekologisk fetaost och en liten skvätt hemfixad rödvinsvinäger och några droppar olivolja.
Garnerat ytterligare grönt med lite nässeltoppar och hackad persilja.
Jag är nu rätt bergsäker på att borghamnsgröäset och kirskålen är samma ört.
Eeee…vet inte om det är exakt samma fråga, men i varje fall handlar det om livsmedelskvalitet…
kolla in
http://www.greenpeace.org/sweden/engagerad/agera-mot-gmo-ris/tack
vokaler eller konsonanter - nåt skumt är det i alla fall med mycket i livsamedelsbranschen
Visst har du rätt Lill, många en i skogen. :-)
Ja det är inte lätt i denna djungel av tillsatser i våra livsmedel. Vi som bor på landet och har tillgång till egenodlade/ obesprutade grönsaker har det bra.Likaså tillgång till kött av frigående djur om man äter det.
Undras hur det kommer att se ut i framtiden ?
Lena M, man behöver inte bo på landet för att ha tillgång till obesprutat. För övrigt är det väl så att de mesta av grönsakerna växer på “landet” och besprutas där, eller hur ??? vi som bor i stan och har tillgång till egen trädgård, alternativt koloniträdgård kan väl också få obesprutat om vi vill och önskar, eller ?
apropå kött så går det ju ypperligt att köpa vildsvin, älg, ren och hjort varje dag på citygross ! på det sättet slipper man ju de fab´riksproducerade grisarna
Jo det mesta av bekämpningsmedlen och konstgödseln % tuellt sett sprids i trädgårdar och på kolonilotter så det där med obesprutat och ekoligiskt odlat i stan är nog lite överdrivet. De bra böcker om alternativodlig som fanns på 70.talet verkar lysa med sin frånvaro i bokhandeln, och vart tog täckodlingen vägen den ser man inte mycket av idag. Så måste jag ta upp marknadsföringen när det gäller ägg. Prima LANTÄGG, ja när tusan hade man hönserierna i stan, är det verkligen någon som tror att “dåliga ägg” kommer från fabriker i stadens industriområden? Idag köpte jag en libanesisk Granatäppelmelass helt utan tillsatser, någon som har erfarenhet av denna produkt? Själv har jag ingen aning om användningsområdet men blev bara så nyfiken och den smakar läckert. Köpte den på Ö & B.
JAS ! Var har du det ifrån att konstgödsel och bekämpningsmedel mest sprids av hobbyodlare ??? Jag har både trädgård o koloniträdgård och där är inga bekämpningsmedel och inget annat än organisk gödning. skall kolla den granatäppelsaken på ö b nästa vecka när jag kommer till sverige för att plocka stenmurklor.
JAS, håller helt med dig om det med prima lantägg ! själv brukar jag alltid fråga efter prima stadsägg när jag ser den skylten om lantägg. Lika tokigt är det när bagarn gör reklam för hembakat. har han inte tillräckligt bra ugn i bageriet utan måste baka det hemma för att ta med brödet till jobbet…..????
JAS! Jag jobbade ihop med en tjej från Irak, hon lagade en jättegod oxköttgryta med just granatäpplemelass! Kryddade med kanel, svartpeppar, vitlök och kanel, och en klick melass fick puttra med under kokningen. Jag vet att du inte äter kött, men ändå....
Hoppas vi ska lära oss i framtiden att utnyttja svamparnas förmåga att frigöra näringsämnen ur marken till växterna i stället för gödningsmedel. Över 90 % av alla växter lever ju naturligt i symbios med svampar. Om vi ser till att mycelet finns i våra åkrar kanske vi kan gödsla mindre.
Lite intressant läsning. = SLU rapport om Mykorrizamycelets samarbete med träd. / Lite av intresse finns det här oxå = SMF_2007_3_Endofyter_Lantz_std1. Jag hade en länk som handlade just om hur man skulle kunna använda svamp i samband med konventionell odling både som Näringsupptagare till grödorna och som skadebekämpare tyvärr hittar jag den inte, om någon har den så lägg gärna ut den här.
Tänk om man hade svaret på hur man ser till att mycelet finns i åkrarna. Det vore nåt!
Jag tror ju inte det är helt omöjligt. Det finns flera saprotrofer som är lättodlade. De lever inte i symbios med växterna men de frigör mineraler och andra ämnen. De är även ofta snabbare i utvecklingen än parasitsvampar. Mykorrhizasvampar är det väl svårare med för de som lever i symbios med grödor är de arbuskulära mykorrhizasvamparna och de bildar inga fruktkroppar.
I den artikeln som jag efterlyser så tillsattes mycelet eller sporerna kommer inte ihåg vilket i samband med sådden av grödorna. Alltså det förekommer om jag förstod rätt ett långt framskridet forskningsarbete runt detta. Jag får nog maila SLU och se om de vet.
Så kom då där ett svar. Här har ni ytterligare mer intressant läsning, håll till godo.
Hej!
Det kanske är om det här du har läst: http://www.slu.se/?id=551&puff=45. Det finns en länk till avhandlingen där.
Läs också här om mykorrhiza i odlingen http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf98/Jo98-13.pdf
och här http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf98/Jo98-17.pdf. De är tio år gamla och det har forskats en del sedan dess, men de ger en bra överblick.
Hälsningar
Nora
———————————————————————-
Forskningsredaktör Nora Adelsköld
SLU Informationsavdelningen, vetenskapsredaktionen
Box 7077
750 07 Uppsala
018-67 17 07
070-695 17 07
Skithus papper skiter jag i. Jag
undrar om ni tycker som jag att
exportera östersjö Torsk till
Frankrike,för att sedan imPortera
Torsk från Norge är försvarbart?
Rödlistad eller inte tar vi upp den i Sverige så visst fan ska vi äta den här!!! Hela saken är ju pinsam. En av dom största miljö skandalerna sedan Teckomatorp
enligt min mening!
Ja, det finns mycket att läsa om när det gäller symbiosen mellan växter och svampar. Tyvärr verkar det vara några år sedan någon skrev nåt. Hittar inga nya rapporter.
Förhoppningsvis fortsätter forsöken, det tar väl bara lång tid att komma fram till några resultat.
Kloka ord av kloker!! Som inte hade mycket koll på klorblekt papper. Det är klart varför ska man bjuda till och försöka leva väl och försöka välja justa produkter när det finns skitprodukter att köpa och skitmat att stoppa i sig, ja kloker det kanske verkar dumt och dubbelmoraliskt att torka sig i röven när man kan äta skiten.
Då har svampstaff en fråga, vad beträffar ekologiska produkter:
Hur motiverar man att det går åt dubbelt så mkt.energi att producera ekologiskt idag?
Borde inte ekologiskt vara enklare att producera?
Lyssnade en natt nämligen på den kloka gumman, Marit Paulsson(eu)
som oxå sågade mkt.av vad andra anser vara ekologiskt tänk och miljöpolitik i samhället idag.
Jag har inte varit på forumet på ett tag men det här var en lärorik och intressant tråd.
Ang. de senaste inläggen om fisk och fiske:
En givande och tänkvärd bok är “Tyst hav” av Isabella Lövin. Med underrubriken “Jakten på den sista matfisken”.
Den finns i pocket om någon är intresserad.
Nu skall man kanske vara lite påklädd om fötterna innanman snackar för mycket. När man tittar på hur maten är odlad så har vi idag om man hårddrar det 4 olika sätt. 1 Konventionellt odlat, 2 Ekologisk/Organiskt odlat (detta är lite kryptiskt) 3 Krav odlat 4 Biodynamiskt odlat. Om man tittar på den direkta kostnaden för att ta fram produkten så blir kostnaden kanske lite högre för de “alternativa” odlingarna åtminstone de första åren när man övergått från konventionell odling till ett alternativ. Det krävs mer manuellt arbete och avkastningen blir inte så stor de första åren. Ogräsbekämpningen är nog det dryga arbetet som man inte blir av med men min erfarenhet är den att det svåra fleråriga ogräset nästan försvinner helt efter några år. Det manuella arbetet är säkert dyrare än att sitta på traktorn och låta sprutaggregatet göra jobbet men bekämpningsmedlen kostar ju oxå. Men det man skall ha i åtanke när man talar om dessa olika odlingsätt är att med mindre gifter så mår jorden bättre och bättre och samarbetet med markens organismer (mykorrhizan bl.a.) och grödorna blir bättre och bättre och med det så ökar avkastningen successiv så efter 5, 7 år så har man nästan samma avkastning i kg. mätt som den konventionella odlingen. Det är så att man nästan uteslutande väger/mäter avkastningen vid skördetillfället men om man gör som SLU gjorde för många år sedan när man gjorde en studie där man jämförde de olika odlingssätten, vägde grödorna efter 3 månaders lagerhållning (säd, & rotfrukter). Vid skördetillfället hade de konventionellt odlade produkterna 5 % högre vikt men vid vägningen 3 mån. senare så var viktskillnaden 15 % tillförmån för den alternativt odlade alltså en skillnad på 20 % från skörd till lagring 3 mån. Huvudsaken av viktskillnaden berodde på att den konventionellt odlade innehöll 20 % mer vatten pga. att den var gödslad med konstgödsel. För att inte tala om skillnaden i näringsvärde, mineraler, vitaminer och skillnaden i kokfel på potatis. Man måste ha helhetsbilden klar för sig innan man talar om produktionskostnader. Jag har tagit allt detta ur minnet men det går säkert att snoka reda på och det finns flera trovärdiga böcker skrivna i ämnet, tyvärr ligger mina i en låda i källaren. Jag tror inte på Marit Paulsson men jag vill inte varför här på forumet.
Är mkt god i grytor och såser - i allting där man vill smaksätta med både syrligt och sött och brukar använda vinäger el citronsaft och en nypa socker. Särskilt gott tycker jag det blir om man också kryddar med mild paprika.
Mest använder vi den dock som dryck, med vatten och is, och för min sambos del, vodka. Man måste röra ut den med vattnet eftersom den är trögflytande.
Libbstiockan har länge varit en favorit för mig, använder den ungefär som persilja.
Nu har jag även övertygats om att borghamnsgräset är kirskål, och det har blivit en ny favorit.
Inte helt olikt libbstickan faktiskt, även om den förra har en arom som faktiskt tilltalar mig mer, så den håller ännu!
För Tomaten och andra ska jag försöka få min kompis fotografen att nedlåta sig till att plåta “borghamnsgräset”...får väl övertyga honom att det är en läcker hälsoört…
Tycker det är lite märkligt att ingen på guiden har rötter vid Vätterns västra strand…den tydligen falska vandringssägnen om borghamnsgräset kommer från den trakten nånstans i närheten avb Karlsborg tror jag, men vet nån om det finns nån plats som heter Borghamn där?
Förutom att jag plockat stenmurklor, ett blygsamt antal. Endast en pojkväns skåladehänderskeppa full. Så har jag gjort mig ett alldeles eget örtsalt, som jag just använt i maten.
:)
Jag torkade rotselleri, jordärtskocka, charlottenlök, purjolök, brännässla, basilika, palsternacka och smulade i ett limelöv. Blandade med havssalt. Guuu sä gött he vort!!
Vi har börjat tillverkat en drivbänk också. Inte så stor men ändå.
Nu ska jag forska om Libbsticka. Och vad annat man kan driva upp i den, när den är klar :)
Jag glömde bort att skriva att jag hoppas att ni hörde på P1 idag om våra fiskar och politikernas dumhet kontra forskarnas hårda rapporter. Sluta fiska torsk i 5 år säger jag, skall det vara så förb—- at svårt. Det är ju som om en trädgårdsmästare inte skulle samla in frön till nästa sådd utan hoppas på att gud eller någon annan fixar utsädet, tja nu för tiden är det ju lite så men ni förstår så klart vad jag menar, eller hur.
Jag kan bara hålla med JAS. Men jag tror faktiskt att det skulle räcka med 3 år fiske stopp. Yrkesfiskar kåren är inte större
än att det går att ge dom stillestånds bidrag 6 månader om året för ett Torskfiske stopp.
Passa sedan på att förbjuda Trål
fisket efter Torsk till förmån för krokfiske villket kommer att
gynna Torsken. Nätfiske är nog svårt att komma åt, men man behöver nog se över regelverket där med. Det förloras alldeles förmånga nät om året som blir ståendes på bottnarna och fiskar i flera år. Förlorar man en länk med krok så är betet borta på en vecka och krokarna inom ett år.
Fisk är som allt annat, som det finns pengar i (svart).
I vättern bevakas kräftfisket av väktare och i viss mån polis.Där det finns stora pengar att tjäna, torsk eller kräftor (annat med,svamp).Så är det som det är, allt styrs av pengar, och möjligheterna att tjäna svarta stålar.
Märklig tiilfäälighet! Igår kväll letade jag på min största karta över Vättern och fann orten Borghamn alldeles norr om Omberg på sjöns östra sida!
Sen läser jag idag inlägget från svampstaff!
Tack för infon, då är kirskål det kända namnet även där.
Bortsett från namnet har jag nu reviderat min uppfattning om hur denna vandringssägen om örten uppkommit.
Kan det inte ha varit så att munkar for över Vättern mellan olika kloster i öster- och västergötland och förde med sig växten?
Med åren kan sägnen förvanskats till att sjöfararna kommit från Amerika, men i själva verket kom de kanske från Västergötland!
Aha! Nej den får inte plats alls, det hör ju jag =) Tackar!
Jag ska gräva ur ett parti så får vi se om jag får tag i nån Libbsticka, som jag kan peta ner där.
Jag har några pallkragar som jag tänkt försöka ha örter i. Typ de som du beskriver plus några till som jag tycker om.
I den större funderar jag på succini, rödbetor och kanske broccoli, som jag verkar blivit besatt av.
(i mitt örtsalt struntade jag i svamppulver, för det är ju inte alltid man vill ha den smaken och det är ju inga problem att tillsätta i efterhand..)
Ang. Torsk.
Ja, man blir smått förbannad. Kortsiktighetstänket måste förändras om vi ska kunna ha något kvar till kommande generationer.
Även om det inte är ett fullgott alternativ och heller inte det miljövänligaste, så har vi nobbat Torsk här hemma, till fördel för annan vit fisk. Abborre, Hajmal (Pangasus) och Tilapia (?)mfl.
Många tycker att Hajmalen och Tilapian blir “slaskig” vid tillagning. Jag brukar tina filéerna, lägga i form, ringla rapsolja över och klämma saften ur en lime per filé (limen gör att blir fastare)
Sedan krydda som man vill. Jag tar ofta chili, koriander, basilika, örtsalt, lite vitpeppar och gärna lite sweet chilisås. Det får stå och gotta sig medans ugnen blir 200g varm. Det ska vara ganska rikligt med vätska i formen när man stoppar in den i ugnen.
Testa gärna, servera till gott Basmatiris :)
Jag är visst pratsugen idag!
mums… Eva K och ni andra…
Jag tycker nog att av de odlade fiskarna är hajmalen mest karaktärsfull i smaken och jag tycker inte den är sladdrig heller(?).
När jag åt torsk senast var det Findus miljöcertifierade(?) med champinjonsås (innehållande skogschampinjoner från ICA och 1 liten vårmusseron…) med kryddning av en strimlad gul chilifrukt, kirskål och persilja (som lagts på fisken som sjudit i panna med lite vitt vin, såsen i annan kastrull)
Serverat med basmatiris faktiskt, riktigt gott!
Som kock i Lunds kommun har jag inte köpt o lagat torsk på gud vet hur många år… Det har varit svårt att ersätta den med god, hyftas billig, och helst MSC-märkt. Det jag heslt lagar, och en av barnens favoriter är knaperstekt sill (jag vet att många av er säjer strömming…), och det är den enda fisk jag kan köpa som är kravmärkt. I övrigt blir det alltså MSC-märkt fisk. Jag har tidigare köpt en hel del pangasius och hoki. Pangasius kan vara ok, men det har ganska ofta hänt att den har smakat dyigt… Tydligen odlas den i burar travade på höjden i floder, de som får växa upp i bottenkorgarna smakar så. Hokin är en ganska bra fisk, vit o fast, men det är en stillahavsfisk, och dom smakar nästan ingenting! Så numera, när jag inte steker sill, blir det sej, som förutom färgen är det närmsta jag kan komma torsk utan att spräcka min budget.
Här finns lite att läsa om någon är nyfiken.
http://www.msc.org/sv
Ingen odlad fisk är egentligen ok. Man kan undra varför de inte föds upp på odlade insekter, det skulle skapa en helt ny industri och skulle antagligen (förhoppningsvis) bli ett bättre alternativ och hållbarare än utfiskning av “skräpfisk” vad nu det är?
Såg ni uppdrag granskning om det rosa guldet? Ganska så intressant.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=106354&a=1454160&lid=puff_1455422&lpos=extra_0
Att köpa odlad lax anser jag vara kriminellt.
Ni pratar om E-tillsatser i vanliga vardagsprodukter.
Hur tror ni dom små fina rosa laxpaketen får sin rosa/orangea färg?En vild lax har nästan ingen färg, möjligtvis ljusrosa, röding lite mörkare.
Den odlade laxen är ett av våra största hot, mot den vilda stammen av bl.a lax, då den är resistent mot sjukdommar (som den vedervärdiga signalkräftan)
Snart har vi ingen vild lax kvar i våra älvar, pga odlat skit folk köper, som har så fin färg?Sen att dom matas med specialpellets med färgämnen, vet ju ingen:)
Vad jag menar är att det smiter ut tusentals ton odlad lax kassarna, som sprider smittor till våra naturliga arter,dessutom är större delen av norska kusten förstörd pga kväveutsläpp(föroreningar från odlingarna.Som kronan på verket har den kenesiska kungskrabban invaderat nordnorge,och skövlar det som finns att skövla!
Snart (om 10-20år) har vi sterila hav i norge, som det är här i sverige nu på västkusten.
Men det som inte syns över ytan, bryr sig ingen om:) bara Laxen är billig och rosafärgad.
Om jag handlar färska räkor i Feskekôrka finns där bara en handlare som säljer ofärgade räkor!!! Honom handlar jag oftast hos. http://www.menorah-sweden.com/artiklar/forskning01nr3s31.html
Sökte som hastigast på varför laxen är så rosa o ja karoten va det men det framställs även på kemisk väg.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Astaxantin
La in fel länkt om räkor….här e den rätta
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=273902
Kristina i Lund! Jag kanske inte är ett proffs på att leta länkar på nätet för att förevisa er, men jag har ett gediget förflutet inom fisket sen 30år tillbaka.Har fiskat i nordnorge varje år sen slutet på 70-talet, och sett hur det bara blivit sämre o sämre, ivarje fjord/vik odlas lax i kommersiellt syfte utan noll hänsyn till biotoper eller vild fisk.
Men visst käka ni lax med karroten:)
Jag tänker aldrig bita i en sån fisk, över min döda kropp!Hellre äter jag stenmurla varje dag.
Färgämnen ÄR bara dumheter, håller helt med svampstaff och tomaten!
Har i princip slutat äta lax p g a detta fåneri!
Det finns dock s k ekologisk laxfilé, och man ser en enorm skillnad!
Lägger man dem bredvid varandra ser ju den odlade norska verkligen ut som…tja…morötter!
Varför detta fjant med färger?
Det är väl smaken som räknas.
För sådär tio-femton år sedan fanns väldigt god vildfångad amerikansk lax att köpa på ICA och konsum, men den ser man aldrig numera?
Annars tycker jag sej är en bra matfisk!
Strömming är gott men kan vara lite svår för magen (?).
Makrill har försvunnit från ICA-sortimentet, är den oxå hotad av utfiskning?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ok-att-ata-torsk-igen-1.866239
Här finns lista på både ‘godkända’ och rödlistade!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.