0 638 visningar

22 svar

Gissa den ni??

svampstaff

2 maj 2009 kl. 19:30

Det är inte en eldticka:)
Nånting mkt. intressantare från övralid, Werner von heidenstams hasselbacke 1mil memmifrån jag tyvärr förbisett förut??
För på bild två hittade jag trollhand igen:)
Och lysticka?

0

svampstaff

2 maj 2009 kl. 19:34

Sen en strävticka på hassel
bild två troligtvis klibbticka på fågelbär???

0

svampstaff

2 maj 2009 kl. 19:36

Kloka ord från werner och där han bodde.

0

svampstaff

2 maj 2009 kl. 19:40

Rökisar i parti o minut.

0

Lena M

2 maj 2009 kl. 21:37

Tickor är inte min grej men kvinnorna upp i norr är en fena på dem har jag märkt + några andra.
Vilken vidunderlig utsikt han hade
W v H och jag kan hålla med om att tiden gärna fick stanna upp, det är ju så vackert med den skira grönskan och allehanda blomster som lyser upp.

0

svampstaff

2 maj 2009 kl. 21:45

Det värsta är att man blir “hemmablind” är född där,uppvuxen där i hasselbackarna?
Ändå far man runt i östergötland, och missar vad man har in på knuten:)
Men det är väl så det är…

0

Robban O-hamn

2 maj 2009 kl. 22:29

Det är lite som fisket,man tror alltid att det är bättre på andra sidan.

0

sk

3 maj 2009 kl. 01:28

svampstaff:

växte trollhanden på hassel?

själv har jag bara hittat trollhänder på salix tidigare, men idag hittade jag en på hägg. är det vanligt?

0

Jan A, Uppsala

3 maj 2009 kl. 02:51

sk!
Trollhand på hägg förekommer men är troligen inte “vanligt”.
Här nämns hägg som växtsubstrat.
NIEMELÄ, T. & NORDIN, I., 1985. Hypocreopsis lichenoides (Ascomycetes) in North Europe. Karstenia, 25, pp. 75-80.

Och här nämns samlevnaden under ”parasites” på p 36!
http://www.mtt.fi/met/pdf/met61.pdf

0

Tina Nordberg Kolsva

3 maj 2009 kl. 10:03

Jag har hittat ca 50% av mina trollhänder på hägg.

0

Jan A, Uppsala

3 maj 2009 kl. 10:31

...och jag har hittat 99,6% på gråvide, 0,4 på hassel

0

NadaL, Umeå

3 maj 2009 kl. 10:54

Mina har jag hittat i 99,9% på sälg och på sommaren ska jag gå till botten med det där om gråvide vs sälg. :)

0

Grattis Svampstaff

gunhild i Kåddis

3 maj 2009 kl. 12:09

Grattis till dofttickan!

0

Grattis Svampstaff

Irene A

3 maj 2009 kl. 13:14

- om det nu ÄR anisticka?
Jag tycker nog att någon som kan mikroskopera tickor skulle kolla den för säkerhets skull, så att det inte är en ovanligt blek hjortticka eller något annat… Jag har ingen erfarenhet av arten själv, och det skulle vara kul om det kan bekräftas att det är den!

0

Jan A, Uppsala

3 maj 2009 kl. 13:53

I tråden “Doftticka?” säger jag att den för mig tycks växa på hassel.

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 18:17

Nej den växte på en sälgbukett, däremot hittade jag strävticka på hassel strax intill.Ja en liten ticka finns för den som vill kolla den åt mig, ge mig bara en adress så sänder jag den.Märkligt om naturfolk som gör info.skyltar inte vet vad dom pratar om i såfall.

0

Irene A

3 maj 2009 kl. 19:09

Det märkliga med skylten är ju att den tar upp den nordliga dofttickan, och bara nämner den sydliga anistickan i förbigående som en närstående art.. Jag tror inte att dofttickan är hittad där.

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 19:24

Förstår jag inte riktig? Menar du att jag inte hittade den där?
Vem som hels kan få följa med och skåda den, inga problem.Trist om ni är skeptiska, bara för att ingen annan finner det jag gör.Men men, thats life:)

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 19:30

Då raderar jag fyndet på artportalen, får ge lokalen lite mer tid framöver, får vi se vad som är sant eller inte.

0

"JAS" Helsingborg

3 maj 2009 kl. 19:31

Svampstaff kom igen, Irene syftar så klart på “skylten”. Om jag förstår rätt så är det något med denna skylt, finns det ett kollekt till den eller varför har du fotat den, den hänvisar ju till något eller hur och det är det fyndet Irene menar!

0

Irene A

3 maj 2009 kl. 19:32

Har du inte hängt med, svampstaff?
Jag tror att det kan vara sydlig anisticka du har hittat, INTE doftticka (den är inte ens en närstående art, har bara liknande lukt).

Och sydlig anisticka är ett kanonfynd om det är den!

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 19:37

Nä jag har inte hängt med:) har varit i skogen hela dan, och gjort nya spektakulära fynd, som jag önskar svar på:)

Men jag måste iallafall dit igen, för att försöka dokumentera fler diffusa anistickor, men nu hägrar arbee några nätter:( trist att man inte kan leva på foto och svampfynd:) det vore grejor det hehe.

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 21:33

Och all heder åt dig Irene, för du är så grymt duktig och hjälpsam, och har ett oförtröttligt intresse att annalysera alla våra konstigheter:)
Jag gillar dig skarpt!
Förstår att det inte är lätt ibland att bara genom bilder svara på allt, när vi ivrigpettre vill ha svar.

Men jag ska herta ner mig, och försöka vara mera analytisk i mina fynd, försöka lära mer om träd o blad mm.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone