Tickor är inte min grej men kvinnorna upp i norr är en fena på dem har jag märkt + några andra.
Vilken vidunderlig utsikt han hade
W v H och jag kan hålla med om att tiden gärna fick stanna upp, det är ju så vackert med den skira grönskan och allehanda blomster som lyser upp.
sk!
Trollhand på hägg förekommer men är troligen inte “vanligt”.
Här nämns hägg som växtsubstrat.
NIEMELÄ, T. & NORDIN, I., 1985. Hypocreopsis lichenoides (Ascomycetes) in North Europe. Karstenia, 25, pp. 75-80.
Och här nämns samlevnaden under ”parasites” på p 36!
http://www.mtt.fi/met/pdf/met61.pdf
- om det nu ÄR anisticka?
Jag tycker nog att någon som kan mikroskopera tickor skulle kolla den för säkerhets skull, så att det inte är en ovanligt blek hjortticka eller något annat… Jag har ingen erfarenhet av arten själv, och det skulle vara kul om det kan bekräftas att det är den!
Nä jag har inte hängt med:) har varit i skogen hela dan, och gjort nya spektakulära fynd, som jag önskar svar på:)
Men jag måste iallafall dit igen, för att försöka dokumentera fler diffusa anistickor, men nu hägrar arbee några nätter:( trist att man inte kan leva på foto och svampfynd:) det vore grejor det hehe.
Och all heder åt dig Irene, för du är så grymt duktig och hjälpsam, och har ett oförtröttligt intresse att annalysera alla våra konstigheter:)
Jag gillar dig skarpt!
Förstår att det inte är lätt ibland att bara genom bilder svara på allt, när vi ivrigpettre vill ha svar.
Men jag ska herta ner mig, och försöka vara mera analytisk i mina fynd, försöka lära mer om träd o blad mm.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.