0 668 visningar

17 svar

Doftticka?

svampstaff

2 maj 2009 kl. 20:46

Eller sydlig anisticka? den doftar kummin.
Vore intressant att få veta?

0

svampstaff

2 maj 2009 kl. 20:48

Bäst att bifoga skylten oxå hemmifrån.

0

svampstaff

2 maj 2009 kl. 20:57

Det märkliga är att nordlig anisticka bara finns norröver?
Och på övralid hemmavid växer dom på sälg?
Ibland fattar man ingenting av naturen?

0

Jan A, Uppsala

2 maj 2009 kl. 21:59

Svampstaff! Apropå skyltens innehåll:
”Trollhand (  ) är en sällsynt svamp på tunna grenar i täta sälgsnår.”
Detta är givetvis fel! Det FINNS i princip inga täta sälgsnår! Det kan dock bli rätt så täta buketter av stubbskott från sälgstubbar, men SNÅR; ICKE! Sälgen är i första hand en pionjärart på torrare marker, hyggen, barjordsfläckar av olika slag, helst på grus, vägkanter,betesmarker och sånt.

Ang. anisticka:
I norr kallas alla Salix-arter för sälg, i Norge för saelje. I Danmark kallas alla Salix-arter för pil. Något överdrivet, men rätt så sant.
Skåne är väl tämligen närbesläktat!
Dags för alla att någorlunda lära sig substraten som vedsvamparna lever på!

0

svampstaff

2 maj 2009 kl. 22:05

Jo håller fullständigt med dig Jan. det finns massor av pil i rännilarna ner från heidenstams hus, ner till näsboviken 1km, där jag i vintras gjorde några fynd av trollhand.
Biotopen är mkt. intressant, med mängder av gammal hassel (orörd) i ravier nerför branten, och i fårorna växer pil, och lite större äldre sälg vid sidan om.
Så dethär med trädslag ligger mig varmt om hjärtat, för det är kul, hur fel man oftast har:)

0

svampstaff

2 maj 2009 kl. 22:10

Fast mest hajade jag till! att trollhand var omnämnd på en naturskylt hemma hos mig???blev lite chockad bara att andra visste om den:)

0

Trametes suaveolens

Irene A

2 maj 2009 kl. 22:30

Sydlig anisticka? Jaa, det måste det ju vara!
Som jag grubblade utan att komma på något som den liknade.. Den arten har jag aldrig sett i verkligheten, knappt på bild heller.
Men nu har jag det:
http://www.nagrzyby.pl/index.php?artname=gatunek&id=646
http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?obrazok_id=142044&poradie=4&next_img_type=gallery

0

Trametes suaveolens

svampstaff

2 maj 2009 kl. 22:45

Häftigt:) stackars trollhanden betydde inget idag hehe..

0

Trametes suaveolens

svampstaff

2 maj 2009 kl. 22:47

har en liten rackare sparad, ifall nån vill micra den?

0

Trametes suaveolens

svampstaff

2 maj 2009 kl. 23:31

Har ett par bilder till på anistickan, och en på plattickor. Där det finns plattickor är marken kalkrik, och rik på intressanta svampar, har jag lärt mig.(själv)

0

Trametes suaveolens

svampstaff

2 maj 2009 kl. 23:34

Ser du sälglöven på bild två Jan:)

0

Trametes suaveolens

Jan A, Uppsala

3 maj 2009 kl. 02:13

Nej, bara hassel…

0

Trametes suaveolens

"JAS" Helsingborg

3 maj 2009 kl. 09:08

Men Svampstaff, vad menar du? Nog ser du skillnad på hassel och sälg, jag liksom Jan ser bara hassellöv och det vet i tusan om inte Anistickan växer på hassel oxå. Lilla plantan vid Plattickorna ser ut som Alm tycker jag.

0

Trametes suaveolens

"JAS" Helsingborg

3 maj 2009 kl. 09:09

Glömde fråga, hittade du Trollhanden på Hassel eller Sälg?

0

Trametes suaveolens

Jan A, Uppsala

3 maj 2009 kl. 10:25

Jag menar som JAS, ser bara hassel. Och visst är den lilla plantan hos plattickorna en alm.

0

Trametes suaveolens

svampstaff

3 maj 2009 kl. 18:36

Jo jag ser skillnad på hassel och sälg, och 99% av mina trollfynd är gjorda på salixarter, sen vilken form av hybrider det är spekulerar jag inte i.

0

Michael Krikorev

3 maj 2009 kl. 23:22

Man kanske inte ska utesluta en blek intorkad alticka:
http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?obrazok_id=74661

Men om den doftar kummin så kan det ju vara nåt annat. Jag har aldrig sett den sydliga anistickan. Borde mikroskoperas, kanske Klasse?

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 23:38

Jag ska skicka den till Klas. Sen ska jag ge lokalen en heldag till får vi se.
Men just den tickan har jag aldrig sett förut.
Det måste givetvid följas upp med fler fynd, vilket jag ska fixa, när jag kommer hem från oskarshamn, till nästa helg förhoppningsvis, får vi se vad det är.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone