0 416 visningar

10 svar

Några från igår ?

NadaL, Umeå

3 maj 2009 kl. 09:16

Först var vi i en granskog men marken är frusen än och det är fläckvis med snö.Ändå, hittar man något som kan strykas från önskelistan:Piceomphale bulgarioides, vårkotteskål (serie 1.)

0

NadaL, Umeå

3 maj 2009 kl. 09:20

Sedan tog vi oss till en tallhed.
På en tallåga växer Leocarpus fragilis,glansgryn,tror jag (serie 2.)

0

NadaL, Umeå

3 maj 2009 kl. 09:26

Tror att det är Trichaptum laricinum, violmussling som växer på tallåga (serie 3.).
Tycker att den har lameller och inte skivor eller?

0

NadaL, Umeå

3 maj 2009 kl. 09:31

På tallgren utan bark växer dom här 3,5 mm i diameter stora plättar.
Tror att det är unga fruktkroppar av Ditiola radicata,rotplätt (serie 4.).

0

NadaL, Umeå

3 maj 2009 kl. 09:42

På tallåga igen växer Trichaptum abietinum, violticka (serie 5.)?
Tycker att den inte ser ut som viioltagging för den har viol och brunaktig färg på porytan.

0

NadaL, Umeå

3 maj 2009 kl. 09:44

Tre bilder till:

0

Tina Nordberg Kolsva

3 maj 2009 kl. 09:53

Skivor och lameller är väl samma sak.
Serie 4 vill jag föreslå knappsvamp.

0

NadaL, Umeå

3 maj 2009 kl. 10:01

Mina tankar var, som vanligt på mycket annat. Tvätten är i gång,lunch ska göras och sedan vill jag ut om det inte regnar.
Tack Tina ,jag menade taggar förstås.:)
Knappsvamp är rotplätt,enligt Ekologiska katalogen.

0

Irene A

3 maj 2009 kl. 10:30

Dom här violtaggmusslingtickorna blir jag nog aldrig klok på..

De första ser ut precis som de brukar - ett mellanting mellan violmussling och violtagging. Jag har märkt att den här formen inte är särskilt ovanlig häruppe på tall.

Den andra ser inte heller ut som en renodlad violticka, d.v.s. som de brukar se ut när de växer på granar. Den är för grovporig, har antydan till strimmiga kanter och till att bli uppslitsat taggig (och växer på tall…), liknar en violticka med inslag av violtagging.

0

Jan A, Uppsala

3 maj 2009 kl. 10:37

Jag har aldrig sett “typisk” violticka på tall häromkring, bara på gran. På tall finns “typisk” violtagging och alla övergångar till “violmussling”.

0

NadaL, Umeå

3 maj 2009 kl. 10:46

Ska ta kollekter och försöka få dom mikroskoperade.
Det var inte dålig förslag Irene att sätta dom i mapp under violtaggmusslingtickor tills man får veta mera.:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone