Har hittat ca 2.5 liter kantareller i helgen, enda svampen som verkar komma i år och då är den så torr att den är sprucken… sopparna har uteblivit nästan helt och det finns inte en kremla på backen där det brukar vara gott om det. Någon som vet hur det blir med regnet framöver, Östergötland och Sörmland verkar ligga illa till. Är det likadant i omkringliggande landskap eller är det bara vi som råkat riktigt illa ut?
Här i Sörmland är det knastertorrt även i moss och kärrkanter just nu. Har alldeles nyss varit ute och målat markeringar i kanten av en mosse och även passerat ett kärr. Torrt även där,
SMHI påstår att det ska komma regnskurar här till helgen. Ska jag tro på när de kommer!
jag har tittat vid skogsbäckar där det brukar växa svampar, men icke. Inte ens vatten i bäckarna !
Gick en liten runda på em, en torr, sprucken grönkremla det var allt.
Men det är som Klas säger, säsongen kan bli lång fast det startar trögt.
Förra året plockade jag kantareller i månadsskiftet okt./nov.
Det är inte bara svampen som behöver vatten, blåbären är små, liksom hallonkarten.
Naturkyrkogårdar är annars utmärkt för svampsök nu i torkan, förutsatt att de har bevattning. Kantareller lite här och där, kremlor, riskor och lite annat smått och gott. Så man ser vad rikligt med vatten kan åstadkomma.
Och nej, jag går inte omkring bland gravarna med svampkorg och plockar om det är nån som undrar.
I väntan på de analkande fruktkropparna som vissa kallar svamp tänker jag i helgen ge mig ut på en mosse för att försöka få ihop någon liter hjortron. Finns det någon som har ett bra knep att hålla bromsarna på avstånd? -Det hjälper inte ens att dra i nödbromsen. Här är de alldeles fördjävliga just nu i värmen.
När du åndå har hjortarna kan du passa på att göra hjorthornsolja. Lovar att det är effektivt mot alla småkryp från storlek ekorre o neråt.Du bör även finna en o annan hjorthornasvamp.Hardu testat djungelolja (seriöst)? “Hojtarolja” Gör att man blir mera tolerant.
Lycka till!
Knappt 3mm och då har det regnat sedan tidig morron till sen eftermiddag… Inte mycket att komma med direkt. Men med tanke på att det nu 3 veckor på rad varit 1 regndag i veckan varav minst 1 av dessa var givmilt (c;a 15mm) så skall jag ut på en rejäl sväng nästa vecka åt söderåsen till. Och då hoppas jag att Lena M´s lackticka finns kvar!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.