Känns lustiga dom där tickorna på amla granlågor, lokalen ligger på omberg och är en av få sydliga lokaler med rosenticka, frågan är ju hur en rsenticka ser ut så här års?
Det växte gott om vanliga klibisar oxå, men dom är ju vita under, dom här är allt annat än vita under, men det kanske är som Alf säger, riktigt gammla klibbisar. Bara att söka vidare:)
1. vågar inte uttala mig om skinnet, men är det inte blekticka på andra bilden tro?
2. ja, blek stenmurkla. Det kan vara svårt att avgöra ibland om den har fri kant som den ska, men den har framför allt blekare fot och växer oftast som du beskrev, ovanpå mossiga lågor.
4. först en uppäten knölticka, sen lite friskare knöltickor,
och den tredje - purpurskinn..?
Jo jag tror det är blektickor igen? törs knappt rapportera mera.
Sen dom där murklorna är från “storpissan” naturreservat omberg, dit vi tog en tur idag gumman o jag.
Fötterna på murklorna är ju kritvita, och växte uppepå en gammal granlåga:)
Varför jag envisas med rosenticka är att vid naturrummet sitter en stor affisch med bilder på den enorma populationen av rosentickor på omberg, blev då lite till mig att finna dom, men bättre lycka nästa gång.
Sambon är inte lika glad åt mina ströv??
När hon snubblade och höll på att mista livet nerför västra väggar:)
Men hon hänger på:)
menade bara att jag svararade, är inte sur.
vad det gäller klibb och rosentickor .så sprang jag för länge seden upp till riksmuseet med mina” klibbtickor” som jag trodde var rosentickor,tills åke strid berättade att en av skillnaderna var just den ,jag nämde förut
Fan Klas! hur i hela friden ska man nånsin kunna verifiera ett brunskinn som sitter 15meter upp i en ek??!!som dom alltid gör.
Dessutom ser inte dom raggskinn jag förväxlat med brunskinn ut så här fräscha i maj!Raggskinen finns inte sen fjolåret kvar ens,
Men jag får väl klättra då:) Nä tror inte det, så brunskinn får nog vara ett mysterium för dom flesta, då dom sitter högt,högt upp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.