0 536 visningar

22 svar

Nya frågetecken från dagen?

svampstaff

3 maj 2009 kl. 18:18

Först vad jag tror är brunskinn på gammel-ek??

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 18:20

Sen hittade jag murklor, som växte uppepå en gammal granlåga!?
Blekisar igen?

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 18:22

Sen tickor på urgamla granlågor, som jag blir fundersam på?

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 18:24

Även et rött skinn och nån ticka på granlåga?
Sista bilden är på ask?

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 18:26

Avslutar dagen med ett fält av godis:) jam-jam..

0

Alf Pallin

3 maj 2009 kl. 19:49

Dina tickor på urgamla granlågor tror jag är urgamla klibbtickor

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 20:01

Misstänkte det Alf, det ska tydligen finnas en rik population av rosenticka där, men dom höll sig tydligen undan för mig då.

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 20:51

Känns lustiga dom där tickorna på amla granlågor, lokalen ligger på omberg och är en av få sydliga lokaler med rosenticka, frågan är ju hur en rsenticka ser ut så här års?
Det växte gott om vanliga klibisar oxå, men dom är ju vita under, dom här är allt annat än vita under, men det kanske är som Alf säger, riktigt gammla klibbisar. Bara att söka vidare:)

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 21:00

Envis som en gammal åsna är jag:)
men jag känner inte igen gamla klibbisar i dom här?
Klibbisar breder ut sig, dom här ser ut som fnösisar fast på gran?

0

klas jaederfeldt

3 maj 2009 kl. 21:08

en av skillnaderna mellan klibbticka och rosenticka är; Klibbtickan blir större för varje år, rosentickan startar med full storlek och har ett porlager som blir mindre för varje år

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 21:25

Hm? Och med det menar du Klas?

0

Irene A

3 maj 2009 kl. 21:41

1. vågar inte uttala mig om skinnet, men är det inte blekticka på andra bilden tro?

2. ja, blek stenmurkla. Det kan vara svårt att avgöra ibland om den har fri kant som den ska, men den har framför allt blekare fot och växer oftast som du beskrev, ovanpå mossiga lågor.

4. först en uppäten knölticka, sen lite friskare knöltickor,
och den tredje - purpurskinn..?

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 21:53

Jo jag tror det är blektickor igen? törs knappt rapportera mera.
Sen dom där murklorna är från “storpissan” naturreservat omberg, dit vi tog en tur idag gumman o jag.
Fötterna på murklorna är ju kritvita, och växte uppepå en gammal granlåga:)
Varför jag envisas med rosenticka är att vid naturrummet sitter en stor affisch med bilder på den enorma populationen av rosentickor på omberg, blev då lite till mig att finna dom, men bättre lycka nästa gång.
Sambon är inte lika glad åt mina ströv??
När hon snubblade och höll på att mista livet nerför västra väggar:)
Men hon hänger på:)

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 22:00

Håller på att lära mig redigera oxå i raw!
Men fan det blir inte bra, har rört till det lite nu med objektiv o prylar:(

Så här har jag obearbetade bilder på vad jag anser är brunskinn och blektickor?
Tacksam för svar.

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 22:07

KLAS! Du brukar ju vara duktig på brunskinn o blektickor??
Eller är du sur?

0

ja

klas jaederfeldt

3 maj 2009 kl. 22:26

om du har ett skinn på ek,som när du fuktar det (har det i munnen en stund, eller doppar det i en vattenpöl)  sedean skaraper du med nageln på det, om det “rodnar.brunar” på skarpstället är det brunskinn.
bild 2 första serien tror jag är Blekticka

0

ja

klas jaederfeldt

3 maj 2009 kl. 22:29

menade bara att jag svararade, är inte sur.
vad det gäller klibb och rosentickor .så sprang jag för länge seden upp till riksmuseet med mina” klibbtickor” som jag trodde var rosentickor,tills åke strid berättade att en av skillnaderna var just den ,jag nämde förut

0

ja

klas jaederfeldt

3 maj 2009 kl. 22:30

sedan skrapar skull det varit

0

ja

svampstaff

3 maj 2009 kl. 22:33

Fan Klas! hur i hela friden ska man nånsin kunna verifiera ett brunskinn som sitter 15meter upp i en ek??!!som dom alltid gör.
Dessutom ser inte dom raggskinn jag förväxlat med brunskinn ut så här fräscha i maj!Raggskinen finns inte sen fjolåret kvar ens,
Men jag får väl klättra då:) Nä tror inte det, så brunskinn får nog vara ett mysterium för dom flesta, då dom sitter högt,högt upp.

0

ja

svampstaff

3 maj 2009 kl. 22:39

Det du sa om rosentickor var intressant Klas, för jag valde nämligen ut dom som inte såg ut som vanliga klibbisar.För dom kan jag vid det här laget.
Men jag ska nog hitta dom oxå vad det lider:)

0

Michael Krikorev

3 maj 2009 kl. 23:09

Håller med om att det ser ut som blekticka, andra bilden i första inlägget. Förmodligen blek stenmurkla andra inlägget.

Sista bilden på fjärde inlägget ser ut att vara svartöra, den växer vanligen på alm men inte ovanlig på ask.

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 23:55

Svartöra! Hm? Tack Micke, sambon o jag dividerade om nån lav(mest hon)
Hittat svartäöra förut, men inte så spröda, givetvis fjolårets då, alm eller ask är hårfin:) eftersom ingen av dom lövar ännu här.

0

svampstaff

4 maj 2009 kl. 00:39

Vet inte om rensningen hjälper identifieringen?

Sen posar mina vänner lite bara;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone