Det kommer imorrn Robban, när jag åker ner till dina obygder och trista tallberghällar:)
Då får man fota fåglar istället, för i oskarshamn finns ju ingen svamp?
Trist det är 15 mil till öland! Där hade jag gärna tillbringat några timmar bland alla rödlistade utrotade jordstjärnor:)
Öland = Vårmusseroner om det nu blir regn även där då kommer de i massor. Men härifrån är det alldeles för långt bara för att plocka musseroner måste nog kombinera det med något annat. Men du Svampstaff, 15 mil är det knappt tur & retur Oskarshamn - Öland så det är ju en lätt dagsutflyckt.
Jodå, här har ox¨å kommit lite fukt från ovan.
Det ska bli mer i morrn.
Jag var ute i skogen igår och hamnade på en mosse, blött överallt, och i högläntare terräng finns oxå kärr och blöt lera lite varstans, så än har jag inte upplevt nån torka runt örebro i alla fall.
Men visst behövs regn!
Annars blir det nog inga kantareller till midsommar.
Snart är det väl säsong för vårmusseroner om det vill sig väl.
Förra året hittade jag några i alla fall.
stenmurklor växer ofta på sandig mark med tallskog, gärna under rotvältor, i vägkanter eller där man schaktat eller på annat sätt rivit upp marken. Något år gammal timmerväg har oxå varit en av mina fyndplatser.
Det sägs även att den gillar mark som bränts, t ex efter skogsbränder eller på platser där hus brunnit ned.
Har hittat på plats där en sommarstuga(?) brunnit ned, men där var även en gammal sophög.
Emn del säger att det ska gå att odla murklor på gammalt tidningspapper som man gräver ned i marken.
Toppmurkla har jag bara hittat en gång, och det var på en plats där vi brände gräs om våren.
tack, tack, wow vilken engagerad publik, jag blir så lycklig! jag ska nog precisera min fråga bättre, var i stockholmstrakten kan jag leta, var finns gamla timmervägar.. inte så berest utanför innerstaden tyvärr! hoppas på ändring på den fronten. ;) jag vet ju dock med mig att jag inte kommer få någon direkt vägbeskrivning och direkt adress men.. kanske någon vill bjuda på ett område som jag kan få kika lite i.. tack för all er hjälp
själv hittade jag stenmurklor i nackareservatet för snart en månad sen. det finns antagligen fler där nu än de jag såg då (de lämnades kvar). de växte på en skogsstig.
i andra områden som hanveden eller tyresta finns det säkert mycket stenmurklor, men det är lite längre att åka dit.
Nej, kyla är inte bra.
Det verkar dock som den värme vi hade för typ en eller två veckor sedan lockade upp stenmurklorna.
Regn och lite mer värme gör nog susen.
Hannah k-holmen - Jag förstår ditt dilemma eftersom Stockholm är en stor och utbredd stad, där mycken tallskog blivit förorter.
I Örebro där jag bor är det i princip gångavstpånd till skogen eller landsbygden i alla väderstreck. Men vill man spara tid för längre skogspromenader så är det vettigt att ta en buss utåt.
Ett tips: Skaffa månadskort på buss eler T-bana och åk ut och kolla hur det ser ut vid ändstationerna. Kanske lite mer natur då och mindre traskande genom storstaden.
Mycelet har ju oxå en förmåga att lagra vatten så det är så klart bra för framtiden oxå. Om du sätter på en spridare för att vattna och du gör detta på dagen vid varmt väder och solsken så dunstar upp till 90% inom en timme. Vattnar du på natten eller sent på kvällen tillgodogör sig växterna och marken upp till 70% av det vatten du sprider ut. Därför undrar jag alltid varför i h-vette man vattnar på dagen och det gäller då framförallt bönderna som har det mesta automatiserat!
Nej det brukar vara vi trädgårdsanläggare och trädgårdsmästare som vet hur grödorna skall skötas:) Tillexempel en så enkel sak som hur man skall få tidiga primörer. Tja gör som farfar lärde mig, så på hösten, det lärde naturen honom, visserligen går det åt en tredjedel mer frön men vad gör det när grödorna är färdiga flera veckor innan de som sått på våren:) De lovar mer nederbörd i morgon.
Både jag och min trädgård, ja hela Skåne, välkomnar regnet med öppna armar. MEN KYLAN??? Hallå, igår morse var det 5,4 grader när jag skulle cykla till jobbet??? Att droppa från 24 till 5 på två dygn, det fixar inte jag, det är återigen vantar, halsduk och mössa som gäller.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.