0 375 visningar

8 svar

Goliatmusseron, Tricholoma matsutake, T. nauseosum

klas jaederfeldt

17 jul 2006 kl. 13:53

här kommer några blide MY.

Lägg märke till mitt vackra reparbete på korgens handtag

0

Lena M

17 jul 2006 kl. 15:20

Snyggt, har du gjort det alldeles själv.

0

klas jaederfeldt

17 jul 2006 kl. 15:36

visst gammal scout och sjöman

0

Maria

17 jul 2006 kl. 16:44

Klas: Hur skulle du klassa goliatmusseronerna som du har bifogat bild på? För att vara klass 1 (vilket ger den högsta betalningen) så har jag läst att hatten inte får vara utvecklad och att svampen måste vara helt fri från angrepp av insekter.

0

klas jaederfeldt

17 jul 2006 kl. 18:01

det är väl egentligen bara de 3 små i mitten på första bilden som är klass 1. med ringen kvar över skivorna, men de e va japanarna tycker, de e väl mesta potenshöjningen då, annars så tyckte jag att smaken var samma på alla

0

Tina

17 jul 2006 kl. 20:24

Hej,
potenshöjning är väl åxå en smaksak?

0

klas jaederfeldt

17 jul 2006 kl. 21:36

jag är inte van att smaka på en höjd potens, men det kanske är skillnad på dej å mej Tina

0

Hasse

17 jul 2006 kl. 22:24

Jag har just pratat med en bekant som bott många år i Japan.

Han säger att skillnad vad gäller klass inte har något med potenskopplingen att göra. Hela potensbiten är bara en kul snackis, det har inget med prissättningen att göra.

I Japan anses foten vara godare än hatten på goliatmusseron. En liten svamp har betydligt mer fot än hatt jämfört med en utvecklad svamp, därav skillnaden i klassning.

För en japan är det helt självklart att foten är godare än hatten. Om vi sdan kan avöra det är en annan sak. Ungefär som att be en japan kunna skilja på inlagd sill och matjessill.

0

lilla my

18 jul 2006 kl. 08:38

Tackar ödmjukast för bilderna, det hjälper, böcker kan aldrig ge en bra bild av svampen “live”. Ser fram emot att kanske prova den framöver, om det nu är rätt svamp jag hittar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone