0 353 visningar

10 svar

Årets första

NadaL, Umeå

3 maj 2009 kl. 21:36

tre scharlakansvårskålar har jag hittat idag. Glädje att se dom igen var stort. :)
Sedan tolv sticken nya vinterskålar var på tur.
På tredje bilden är någon slemsvamp,vet inte vilken ska kolla på nätet.

0

NadaL, Umeå

3 maj 2009 kl. 21:40

Som kronan på verket har vi hittat tröllhänder på hägg för första gången och självklart i sällskap med kantöra.

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 21:40

Grattis Nada!
Men jag unnar er skålarna i norr, för här i söder finns dom inte!

0

"JAS" Helsingborg

3 maj 2009 kl. 21:52

Slemsvampen ser ut som en Stiftsvamp, Stemonitis. Men vilken vågar jag mig inte på.

0

NadaL, Umeå

3 maj 2009 kl. 23:10

Tack svampstaff,gärna det.
Jag tror också att den kan vara någon Stemonaria JAS,men är för trött att kolla vilken.
Hoppas att ni där nere skickar lite regn till oss här uppe.:)

0

"JAS" Helsingborg

3 maj 2009 kl. 23:18

Men ni kan väl inte ha det torrt där uppe eller är det så att du vill att snön som är kvar skall regna bort?

0

svampstaff

3 maj 2009 kl. 23:26

Dom har ju snö Jas o snösmältning, jag har inte sett en snöflinga eller regn på minst tre månader!? det bådar inte gott för oss i söder:(
Sen trollhanden nada, är så j…la snygg!
Jag har inte ro i kroppen att krypa intill,eller fota slemsvamp tyvärr:) pallar inte det, är väl nån väktarsjuka att jag har för bråttom i skogen.
Men snyggt är det Nada, väldigt snyggt.

0

NadaL, Umeå

4 maj 2009 kl. 09:28

Tack, tack för beröm svampstaff.
Angående slemsvampar,om jag minns rätt,så sa du något likadant om tickor i somras och nu, är du där. :)

0

Lena J

4 maj 2009 kl. 17:21

Grattis Nada!
Scharlakansvårskål och trollhand står högt upp på min önskelista och kanske finns det hopp om att hitta dem även lite längre norrut än Umeåtrakten!

0

Lena M

4 maj 2009 kl. 17:41

Grattis säger jag också till dina fynd Nadal, nu börjar det hända lite.

0

NadaL, Umeå

4 maj 2009 kl. 21:19

Det gäller att leta i lövskog bland salix arterna och häggen,gärna nära vattendrag och där det finns mycket död ved och självklart gott om kantöra.Skulle vara roligt om det visar sig att trollhans utbredningområdet blir ännu längre upp.:)

Lycka till!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone