matsvampen, för visst är det rökslöjskivlingen ?
Hittad i barrskog och traktorspår tillsammans med murklor.
Måste bara stanna på vägen hem ifrån samhället och göra en snabbkoll emellan regndropparna, tror inte nederbörden är mätbar tyvärr.
Ja, både jag och vänner som jag tipsat tycker det är en god matsvamp.
Tyvärr har jag inbte hittat mycket av den, men typ fem till åtta svampar som jag stekt som smakprov.
Vill minnas att jag såg fler i häxringar på den tiden jag inte vågade äta den, men på de ställena har den inte kommit upp längre…typisk otur, men vem vet…om det nu blir lite vårregn som sätter fart på dem.
Rökslöjskivling växer med gran, på stubbar och rötter.
Den hittar jag vanligtvis på senhösten.
Har varit mycket försiktig med den innan jag var helt säker på att det inte var gifthätting.
Vårmusseronen var den jag avsåg när jag nämnde häxringar. Den växer i gräsmark, och jag har mest hittat den där ek och sälg varit närmaste träd.
Den brukar komma i maj månad vid god väderlek.
Den var jag oxå mycket tveksam att testa innan jag def. kunde avskriva förväxlingsrisken med bolmörtskivlingen.
Nu blev det ordning och reda va!?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.