0 555 visningar

3 svar

Svampnamn på nätet - Svensk taxonomisk databas

Michael Krikorev

5 maj 2009 kl. 15:07

Hej!

ArtDatabanken har nu lagt ut en sökbar taxonomisk databas över Sveriges flercelliga organismer på nätet. Den innehåller ca 80% av Sveriges alla arter:

http://www.artdata.slu.se/dyntaxa/

http://dyntaxa.artdata.slu.se/

Du kan söka på både svenska och vetenskapliga namn. Synpunkter på innehållet och ev. fel som kan ha smugit sig in tas tacksamt emot av Per Alström som är systemansvarig (ni kan också skicka synpunkter till mig om det gäller svampar).

Svampnamnen är uppdaterade efter Funga Nordica, men det återstår att uppdatera namnen för bl a ascomyceter (sporsäcksvampar) vilket planeras att göras under året.

Tyvärr kan man inte rapportera i Artportalen med “de nya” svampnamnen som tillkommit i och med uppdateringen efter Funga Nordica. Vi arbetar på att lösa problemet men vet ännu inte hur lång tid det kommer dröja.

Positivt är iallfall att det nu finns en taxadatabas med både vetenskapliga och svenska namn som är offentlig, sökbar och fortlöpande uppdateras. Om man t ex söker på “Tricholoma %” så får man upp alla taxa under det släktet (% används som jokertecken). Man kan också spara sökresultatet som en excelfil.

0

gunhild i Kåddis

5 maj 2009 kl. 18:02

tack föt tipset. Jag har sparat länken.

0

Irene A

13 aug 2009 kl. 11:16

Puffar upp den här tråden för diskussionen från
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=152898&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=11
om källor till svenska svampnamn..

Om man har bestämt sig för att rimskivlingen ska vara en Cortinarius, håller jag med om att den borde heta rimspindling. Å andra sidan hade det varit bra om de svenska namnen kunde få vara någorlunda stabila och inte följa med de vetenskapliga som vindflöjlar, men att gå tillbaka nu till rynkad tofsskivling känns både onödigt och fel.

Den mänskliga faktorn får man väl skylla på när det gäller pluggskivlingen också.
Om Michael Krikorev läser den här tråden kanske det fixar sig :-)

0

Karl S

13 aug 2009 kl. 11:48

Tack Michael för länken.  Databasen kommer naturligtvis att fungera som norm för alla svenska namn, trots att det bara står “rekommenderade namn”.  Detta är i min mening delvis olyckligt.

Eftersom jag främst arbetar med Cortinarius har jag följt Cortinarius Flora Photographicas försök att skapa nya svenska namn för arter som tillkommit efter Nisses katalog.  Många av dessa namn är, i mitt och många andras tycke, fåniga, för att använda ett milt uttryck. T ex “vagabondspindling”, vad kan nu denna stackars svamp ha med vagabonder att göra? Ansra exempel på oönskade svenska namn nämns härovan.

Man hade kunnat önska att SLU inte okritiskt plankat alla CFPs namn rakt av, utan kollat upp alternativ som publicerats i många svenska artiklar.  Jag hade t ex satt ihop en lista till Nisse över förslag till bättre namn än CFPs, som han skulle tagit upp i nästa version.  Den hade väl SLU kunnat ta del av?  Så hade vi sluppit “gyckelspindling” och liknande konstruktioner som bara drar ett löjets skimmer över den populära nomenklaturen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone