Inte en vår utan att det talas om ramslök i tv 4…ss. Har i många år varit frustrerad över att inte ha hittat denna delikatess som ständigt haussas av kockar i tv 4 och andra kanalers matprogramm. Så i dag hände det , fann den i min egen trädgård !!!! har i många år betraktat den som någon form av ogräs. Men tänkte till idag efter att en av stadens stjärnkockar frågat om jag kunde ordna ramslök vid min dagliga leverans av nässlor och kirskål till honom…och visst var det ramslök jag hade i trädgården. nu får vi se vem som skall ha den, stjärnkrogen eller jag…ss
någon annan här som plockar ramslök ?
Här diskuteras ramslök:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=142770&fnr=1&sok=&Start=50&Offset=50&14
Från menyses, kokbok på internet.
Ramslök är en flerårig ört som kan bli omkring en halv meter hög. Den växer alltid i stora bestånd och på dess växtplatser kan man ofta känna en stark löklukt, särskilt då bladen börjat vissna. Den odlas idag kommersiellt på Öland och Gotland.
Stjälkarna är trekantiga, bladen är långsmala, platta och spetsiga och liknar liljekonvaljblad, blommorna är vita. Örten utvecklar lökar i toppen av växten (inte rotfästen som övriga lökar).
Ramslök, som har tydlig vitlökskaraktär, andvänds idag mest som smaksättare i soppor, såser etc och i sallad. Ramlök har stora likheter även med gräslök i smak och användning. För att bladen ska behålla sin fina färg bör de tillsättas mot slutet i varma rätter.
Kommentar:
Förr användes både lök och blad som ersättning för vitlök och som medicinalväxt av munkar på medeltiden. Den odlas ibland i rabatter o.d. då den anses fördriva sork och mullvad. Själv tycker jag att en del av dessa vilda örter är lite överdrivet trändiga, moderiktiga och onödiga, låt Ramslöken vara i naturen den är ju dock rätt sällsynt. Själv odlar jag lite olika perenna löksorter. Vitlök finns alltid i trädgården och jag använder både själkarna och lökarna, mest själkarna faktiskt och så luftlök, potatislök, vårlök, bredbladig gräslök och så vanlig gräslök. Snobberiet från tv.en skiter jag i. För några år sedan var det den vilda Skogslöken (Kaip) som var på tapeten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.