0 536 visningar

14 svar

Många frågetecken

NadaL, Umeå

7 maj 2009 kl. 07:00

Serie 1.
Tickan som växer under barken på en grov, murken granlåga. Hittar inget som stämmer.
Tacksam för era förslag.

0

NadaL, Umeå

7 maj 2009 kl. 07:02

Tre bilder till:

0

NadaL, Umeå

7 maj 2009 kl. 07:11

Serie 2.
På fyra platser i mossan växer dom här orangeröda,klotrunda upp till 0,7 mm i diameter fruktkroppar,på en vit hyfmatta .Då, jag aldrig sett dom för, undrar om det kan vara unga orange legeskålar?

0

NadaL, Umeå

7 maj 2009 kl. 07:18

Serie 3.
Vid rötter av omkullfallen gran såg vi dom här gamla skålar.På sidan om växer två unga skålar.
Kan det vara luddskålar?

0

NadaL, Umeå

7 maj 2009 kl. 07:23

Serie 4.
På murken granstubbe växer svarta vårskålar (bild 1)?

På marken hittade vi två skålar och jag tror att det är vinterskålar (bild 2 och 3)?

0

NadaL, Umeå

7 maj 2009 kl. 07:29

Serie 5.
På tallgren växer,vårplättar,eller har jag fel igen?

På tredje bilden en gammal bekant: kamjordstjärna.

0

NadaL, Umeå

7 maj 2009 kl. 07:32

Och tre som jag kan:klibbticka,knölticka som tar en vårdöp och vedmussling.

0

"JAS" Helsingborg

7 maj 2009 kl. 07:34

Kolla på Trichia scabra. Du får försöka följa upp dem, intresant.

0

"JAS" Helsingborg

7 maj 2009 kl. 07:36

På serie 2 menar jag, vad har du för små gula på sista serien?

0

Många frågetecken-JAS

NadaL, Umeå

7 maj 2009 kl. 07:53

Tror inte att det är Trichia scabra.
Vet inte vad dom små gula är på sidan om klibbtickan.Tordes inte klättra på lågan som ligger tvärs över ån.:)

0

Skogsfrun i Obbola

7 maj 2009 kl. 08:41

När det gäller dina första bilder på svamp på granlåga tänkte jag först “knölticka”, därefter “mysko resupinat klibbticka” (utifrån hattarna), slutligen “rotticka”.

Skulle vilja veta färgen på köttet! Gult kött - klibbticka. Skulle också vilja veta om den var lätt att ta loss, och om baksidan visade sig vara rödbrun och knölig - då är det rotticka.

0

NadaL, Umeå

7 maj 2009 kl. 08:58

Köttet är vit och det gick lätt att få den loss,baksidan är rödbrun.
Misstänkte först klibbticka.

0

Skogsfrun i Obbola

7 maj 2009 kl. 09:57

Slutsatsen blir: rotticka.

0

Hans v E

7 maj 2009 kl. 13:43

Visst är det orange legeskål, luddskål (antagligen även de gamla) och svart vårskål. Vinterskål tror jag också på.
Och visst är det kamjordstjärna och vedmussling.
Vad duktig du är på att finna och fotografera!

0

NadaL, Umeå

7 maj 2009 kl. 18:19

Tackar för hjälpen båda två.
Har bara en fråga till.
Serie 5.
Är det vårplätt eller har ni någon annan förslag?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone