mer kunnig, men så är inte fallet.
I dag på min runda hittade jag dessa.
Serie 1
Bild 1-3, på liten tallåga. Den mörknade när jag tog på den.
Tankar: fläckporing??
Serie 2: Dålig bild, jag lyckades inte bättre, placeringen var på undersidan. Även den på en låga som var stor och kraftig. Tror det var tall. Den var avskalad.
Färgen är överensstämmande med verkligheten.
Tacksam för hjälp av dessa.
Den första var märklig. Jag tycker den är för stor och brunaktig för fläckporing, men kan inte förklara varför den mörknade när du tog i den. Vet du vilken färg den hade på köttet? Var den hård och vedartad? Andra bilden ser nästan ut som en granticka, medan tredje bilden liknar klibbticka, med den rödbruna hattöversidan.
Den andra var ännu märkligare och jag ser verkligen fram emot att få veta vad det är!
Skogsfrun!
Som tur var tog jag med mig en hem. Har delat på den, den är brun i två skiftningar. Ska fota den i morgon i dagsljus. Känns lite korkaktig, inte hård inte riktigt mjuk. Nu har undersidan mörknat helt. Det är samma ticka på alla tre bilderna. Den är resupinat och hade hattkant.
Irene!
Den liknar vedtickan.
Gullgröppan var spännande. Jag kollade den på Google. Är den vanlig/ovanlig? Har inte sett något liknande förut.
Tack båda för hjälpen. Jag blir glad.
God morgon!
När jag såg tickan så var min första reaktion - granticka, men så såg jag att det var tall och då uteslöt jag den tanken.
Här kommer ett bildsvep igen.
Bild 1 - en annan variant av tickan.
Bild 2-3 den ticka som jag tog hem. Den har mörknat helt och så har jag delat på den.
Hoppas på svar.
Jag hoppas att det är en vedticka eftersom jag inte hittat den förut.
¨
Nu var jag ut och tog en bit av en granticka. Den var mycket ljusare i porytan, men har mörknat något när jag kom hem.¨
Men inga mörka fläckar när jag tröck på den.
Sedan så tycker jag att den har större porer än den jag hittade igår. Det kan väl också beror på tickstorleken.
Hoppas att gåtan får sin lösning.
Tack för all hjälp hittills.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.