Så har det hänt mig också. Ifjol hittade jag svart trumpetsvamp, i år är där ett kalhygge.
För att tala om nåt annat, någon som vet hur torkan påverkar bären? Har sett mycket hjortronkart och även en del hallon, men det kanske förstörs nu?
Kommer inget regn blir det små förtvinade bär. Blåbären häromkring är små, mycket hallonkart, kan bli bra skörd om nederbörd kommer.
Hjortronen har jag ingen koll på, men jag har hört rykten om att de är på gång.Det beror väl lite på var i landet man bor ?
Tråkigt för dig med svarta trumpetsvampen, det är inte var dag man hitta sådana ställen.
snackar signalkräftor (svenska, invandrare) som finns i ån här bakom
jag har ingen fiskerätt i ån, och de är inte lovliga ännu, men det gäller att komma före tjuvfiskarna, fick 49 st, som hustru och jag skall frossa i i kväll med öl stark ost och myskgräsbrännvin, (väl kylt) inga lingon så långt ögat kan se
Tja…det går nog, men jag föredrar att ta en ren flaska, bottna den med ett lager på ca en dl mogna lingon och sedan fylla upp med en kvarting gott brännvin. Låt stå mörkt och svalt en eller ett par veckor, bara vänd på flaskan då och då för att det ska dra ur litet bättre, och sila sedan ifrån bären innan du tappar ditt brännvin på ny flaska. Smakar utmärkt, tycker jag, särskilt till viltkött.
Myskgräs Hirocloe odorata växer i havsängar eller ganska fuktigt, det har mörka ax, gnider man det mellan fingrarna luktar det kummarin, liknande lukt har dofttaggsvamp, och är lättast att känna igen före midsommar då det har den bästa smaken. 8 grässtrån i en halvliter ger ett supergorr brännvin
Nu har jag varit och vittjat några hjortronställen och det ser ganska bra ut på vissa ställen. Har fått ihop ett par liter i alla fall. Bären ser otroligt stora och fina ut, men man måste tajma bra för när de mognat så torkar de direkt. Det behövs nog lite regn nu.
Kanske man ska prova göra en hjortronlikör i år. Jag gjorde ett försök med smultron för några år sedan, men det blev så katastrofalt dåligt att man inte ens kunde dricka det onykter.
Är det någon som har bra tips på hur man lyckas med en likör?
Folk får ursäkta om de tycker att jag hamnat i fel forum, men jag tycker att man kan diskutera mycket annat här också. Speciellt när det inte finns nån svamp i skogen.
Hej Jörgen!
När jag gör likör, fyller jag en tom flaska tex 75:a med 3/4 delar bär, tex åkerbär eller hjortron, fyller sedan på med ren sprit och låter detta stå i ca 6 veckor, gärna längre smaken blir fylligare ju längre den får stå. Sen silar jag bort bären (dessa kan man äta upp eller kasta!!) kokar upp ca 3dl vatten och ca 2-3dl florsocker, det får inte bli för sött man får pröva sig fram!sedan är det bara att blanda och njuta.
Här är ett enklare recept som jag hittade på nätet.Fyll en flaska med två tredjedelar bär
Fyll resten med socker
Häll i sprit tills flaskan är riktigt full, det krävs några upprepningar
Låt stå till jul
Sila med silduk och mellitafilter
Lycka till!
Tack för tipsen! Jag har märkt att hösten inte känns lika hemsk nu för tiden. Förr ansåg jag den årstiden vara ett enda långt mörker, nästan värre än vintern, men det var innan man växte upp och insåg hur roligt och intressant det är med bär och svamp. Det är dock att ta i lite om jag säger att jag längtar till hösten.
Det finns tydligen mycket att utforska, även om det inte finns nån svamp. Det där med björksav lät mycket intressant, återkom gärna med resultat!
Å, hösten som är såå vacker, det är min favorit årstid !
Men jag tycker ju om att plocka bär också, ibland kan det bli olika blad, blommor till the.
Så ser jag en vacker gren eller sten som jag bara måste ta med hem och lägga som blickfång någonstans.
Och går man ensam och rör sig tyst kan ett och annat djur skymta förbi. Det man ser minst av är människor.
Återkommer med omdömmet av björksavsvinet längre fram.
Ja, jag har läst någon artikel om det, men vi provade redan för fem, sex år sedan.
Man skall ta till vara naturens resurser! Och vill man inte göra vin går det att dricka det som det är, men jag tycker inte att det är någon höjdare, möjlitvis kallt med en citronskiva i.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.