Finns det ngn möjlighet att detta är ngn ätlig lökväxt? De växer i väldiga mängder på en kolonilott som vi nyligen tagit över. De små pärlliknande lökarna sitter på trekantiga stjälkar. När man trampar på växten doftar det starkt av lök. Den växer som undervegetation på skuggiga ställen. Blommorna måste ha varit vita men jag minns dem inte =(
bilderna är inte så bra, men här är en med de små löksamlingarna mer i närbild. På en del utgår små spröt från topplöksklustret, och i änden på spröten sitter fler små lökar. De är väldigt goda, som lök. Jag hade tänkt ha i en sallad ikväll men vågar inte utan att veta om det är en köksväxt. Har frågat på odla men inget vet. Därför står mitt hopp till er, ni kan så mkt.
En Allium är det i alla fall, kanske någon odlad form av backlök, åtminstone en släkting till den.
Jag är ingen expert på köksväxter, men du kan ju kolla vidare på förslaget så länge. Du får säkert ett bättre svar från experterna när de har kommit in från sina egna trädgårdsbestyr ;-)
Kul Buffy, har sett den bara ett par ggr och saknar den tyvärr i trdg!
Om du kan tänka dig att byta några groddknoppar mot ngt annat ätligt, oätligt eller roligt så är jag intresserad. Maila mig då på uppsam@telia.com
Allium paradoxum
Finns i ’Den nya nordiska floran’ men där sägs inte mycket om den.
Men det gör det bl.a. här:...;)
http://www.ibiblio.org/pfaf/cgi-bin/arr_html?Allium+paradoxum
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.