0 802 visningar

7 svar

OT lökväxt

buffy

9 maj 2009 kl. 10:59

Finns det ngn möjlighet att detta är ngn ätlig lökväxt? De växer i väldiga mängder på en kolonilott som vi nyligen tagit över. De små pärlliknande lökarna sitter på trekantiga stjälkar. När man trampar på växten doftar det starkt av lök. Den växer som undervegetation på skuggiga ställen. Blommorna måste ha varit vita men jag minns dem inte =(

0

buffy

9 maj 2009 kl. 15:05

bilderna är inte så bra, men här är en med de små löksamlingarna mer i närbild. På en del utgår små spröt från topplöksklustret, och i änden på spröten sitter fler små lökar. De är väldigt goda, som lök. Jag hade tänkt ha i en sallad ikväll men vågar inte utan att veta om det är en köksväxt. Har frågat på odla men inget vet. Därför står mitt hopp till er, ni kan så mkt.

0

Irene A

9 maj 2009 kl. 15:39

En Allium är det i alla fall, kanske någon odlad form av backlök, åtminstone en släkting till den.

Jag är ingen expert på köksväxter, men du kan ju kolla vidare på förslaget så länge. Du får säkert ett bättre svar från experterna när de har kommit in från sina egna trädgårdsbestyr ;-)

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2009 kl. 17:57

Kom just in från mina trädgårdsbestyr men jag kan tyvärr inte hjälpa dig heller buffy. Irenes förslag är nog inte så dumt.

0

buffy

10 maj 2009 kl. 09:47

Tack för era svar!! Växten är snödroppslök, hela är ätlig och den blev verkligt bra i salladen.

0

Jan A, Uppsala

10 maj 2009 kl. 19:02

Kul Buffy, har sett den bara ett par ggr och saknar den tyvärr i trdg!
Om du kan tänka dig att byta några groddknoppar mot ngt annat ätligt, oätligt eller roligt så är jag intresserad. Maila mig då på uppsam@telia.com

Allium paradoxum
Finns i ’Den nya nordiska floran’ men där sägs inte mycket om den.
Men det gör det bl.a. här:...;)
http://www.ibiblio.org/pfaf/cgi-bin/arr_html?Allium+paradoxum

0

buffy

"JAS" Helsingborg

10 maj 2009 kl. 19:45

Hej buffy! Kul att det ordnade sig med arten och jag blir lika lyrisk som Jan A. Jag bor ju i HBG. så vill du avvra några till mig (eller byta) eller bara groddknoppar så skulle jag bli jätte glad :)))). jan@luftkuddeland.se.

0

Lök som lök?

Peter, Linköping

12 maj 2009 kl. 19:32

Måste bara få uttrycka min glädje över att ha funnit både ramslök och skogslök hyfsat nära bostaden. Det är som att ha lill-Gotland runt knuten!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone