svampklubben på utflykt, bl.a hittade vi i lunden 5 st.kraftiga toppmurklor, de kanske är lönt att besöka stället om ca en vecka igen, kanske regnet gjort sitt.
vet ni föresten att det ligger en toppmurkla på rixmuseet,insamlad på 40 talet i Jämtland som var (vad jag minns) 80-85 cm hög, jag tror ni kan läsa om den om ni går in på månadens kryptogam på NRM.se
Toppmurklan på rix:
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar/toppmurklamorchellaelata/jatteexemplaravtoppmurkla.1416.html
Att den skulle ha krympt på längden från 85 till 33 cm i torkat tillstånd, tror jag inte alls på :-) Duktigt exemplar ändå!
ja jag har själv tagit hand om och torkat 2 ex av Gymnopilus spektabilis Ringbitterskivling, en svamp en svamp som normalt växer i knippor, där man har satt diametern på hatten som max 20 cm, en av de jag torkade var om jag inte minns allför fel 53 cm, foten var ca 12 cm tjock, höjden på svampen minns jag inte, svampen var hittad i Enköping i diket mellan motorvägens 2 körbanor, den luktade så jävligt när den skulle torkas, vi hade torkskåpet på muggen, att tjejerna fodrade att jag skulle bära upp allt på vinden
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.