0 880 visningar

19 svar

doftticka?

svampsaff

9 maj 2009 kl. 21:04

Tror mig äntligen ha hittat dom riktiga dofttickorna??
Vad jag hittade på lokalen sist vet jag inte, hittade den inte idag.
Men dom här väldoftande tickorna växte samtliga på mkt. gammal sälg, resupinat på undersidan dom flesta, såg totalt ett 20-tal.

0

svampsaff

9 maj 2009 kl. 21:06

Drar en serie till med dom fina:)

0

svampsaff

9 maj 2009 kl. 21:09

Sen har kantarellmusslingarna fullständigt exploderat i skogen nu, hur mkt.som hels.
Bild2 epålätsvamp,färska och sen vanliga sidentickor på bok.

0

svampsaff

9 maj 2009 kl. 21:11

En kantarellbild till.
sen kan ni ju gissa på den röda, som gav mig huvudbry en bra stund:)

0

Skogsfrun i Obbola

9 maj 2009 kl. 21:27

Sorry… ingen doftticka… de är aldrig mörka i porlagret. Såvitt jag kan se är det fnöskticka, även om jag aldrig sett en sådan på sälg. Men är det inte al dessa växer på???

0

klas jaederfeldt

9 maj 2009 kl. 21:32

vet inte om du driver med oss, men svamparna på dina bilder är Fnöskticka

0

svampsaff

9 maj 2009 kl. 21:32

Ha ha nej det är defenetivt inte fnösticka!
Och det ÄR sälg.
Den fullkommligt stinker, men har sparat än ticka för den som vill kolla.Dom växte bara på två buketter av gammal sälg..

0

svampsaff

9 maj 2009 kl. 21:45

Varför skulle jag driva med er?
Mörka under blev dom först när jag tog loss dom?
I övrigt har jag inte sett en enda vanlig stor fnösticka i hela området!Bara tre eldtickor.
Men då har det väl precis etablerat sig en ny population då, med fnöstickor på två sälgstammar.
Sorry, men försöker inte luras, var nästan helt övertygad om dom här? eftersom alla är mkt.små max 7-8cm och inga gammla eller större tickor finns i närheten.
Men så är det väl i svampvärlden, inget är för givet eller självklart. Sen är jag ju ganska grön oxå ännu:)

0

klas jaederfeldt

9 maj 2009 kl. 21:47

klyv din svamp lodrätt och kolla om den inte har en sk.mycelkärna

0

klas jaederfeldt

9 maj 2009 kl. 21:48

titta i tickboken hur en trametes suaveolens skall se ut

0

svampsaff

9 maj 2009 kl. 21:57

PÅ sätt o vis är det ju kul att man ständigt har fel:) annars lär man sig ju inget.
Klöv den Klas och här är bilden, och hunden ser ut som jag gör just nu:(

0

svampsaff

9 maj 2009 kl. 22:22

Utan att verka tjatig! Det här kröset växte på samma stam, ihop med kantarellmussling och era fnöstickor?
Växer kantarelmussling på Al?
Sen två bilder på det jag anser är sälg hos mig i alafall?

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2009 kl. 22:49

Sälg? Den enda sälg jag ser på dina bilder är den som ligger ner i förgrunden på bild 2 i sista serien. Vad ser jag då, jo hassel.

0

svampsaff

9 maj 2009 kl. 22:57

Man får be om ursäkt! För man ställer frågor och inte är fullärd efter 6månader.
Hur länge har du hållit på Klas?40år!
Vi får se om jag blir lika duktig på fnöstickor, men troligtvis har jag tröttnat på svamp då, och fotar mera självklara saker.

0

svampsaff

9 maj 2009 kl. 23:00

?Men blir hassel 20meter långa?
det sticker upp mkt.hasselskott ibland allt annat oxå.Jag har aldrig sett 20meters hassel, hos mig iaf?
Men får väl gå en trädkurs oxå då:) vid sidan om svampkunskap:)
Hur ska jag hinna allt?

0

svampsaff

9 maj 2009 kl. 23:03

PÅ ett sätt vore det roligare Jas:) fnöstickor på hassel:)
Måste vara växthuseffekten!?

0

svampsaff

10 maj 2009 kl. 00:10

Avslutar med Irentick…Flåt eldtickor på SÄLG:)
Och ett torp jag köpt osett med vissa fuktskador…

0

svampsaff

10 maj 2009 kl. 00:16

den som är det minsta intresserad tittar på eldtickan här, och dess träd?
Och trädet på nästa bild med era fnöstickor?

0

Skogsfrun i Obbola

10 maj 2009 kl. 11:31

Om det verkligen är doftticka du letar efter, dvs. Haploporus odorus, så kan det vara bra att veta att de växer på levande träd. Visst kan de finnas kvar ett tag på liggande stammar, men de är inte som fnösktickorna som bara sprutar ut efter att trädet har dött. Det är också sällan man ser flera dofttickor på samma träd, i varje fall inte många. Slutligen är dofttickan inte hovformad utan ser mer ut som en klick grädde som någon har slängt på stammen - trekantig i genomskärning. Den dag du faktiskt hittar en doftticka ska du dock inte ta ned den eller skära i den - den är fridlyst, som du kanske vet.

0

"JAS" Helsingborg

10 maj 2009 kl. 19:41

Svampstaff, Jag har Fnösktickor på Hassel i närheten av HBG (Örbyängar) nu har jag inte mätt dem på höjden men de är inte 20m. men de är rätt grova. Är dina som jag påstår hassel 20m. höga så får jag absolut ändra åsikt och det snabbt ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone