Tror mig äntligen ha hittat dom riktiga dofttickorna??
Vad jag hittade på lokalen sist vet jag inte, hittade den inte idag.
Men dom här väldoftande tickorna växte samtliga på mkt. gammal sälg, resupinat på undersidan dom flesta, såg totalt ett 20-tal.
Varför skulle jag driva med er?
Mörka under blev dom först när jag tog loss dom?
I övrigt har jag inte sett en enda vanlig stor fnösticka i hela området!Bara tre eldtickor.
Men då har det väl precis etablerat sig en ny population då, med fnöstickor på två sälgstammar.
Sorry, men försöker inte luras, var nästan helt övertygad om dom här? eftersom alla är mkt.små max 7-8cm och inga gammla eller större tickor finns i närheten.
Men så är det väl i svampvärlden, inget är för givet eller självklart. Sen är jag ju ganska grön oxå ännu:)
Om det verkligen är doftticka du letar efter, dvs. Haploporus odorus, så kan det vara bra att veta att de växer på levande träd. Visst kan de finnas kvar ett tag på liggande stammar, men de är inte som fnösktickorna som bara sprutar ut efter att trädet har dött. Det är också sällan man ser flera dofttickor på samma träd, i varje fall inte många. Slutligen är dofttickan inte hovformad utan ser mer ut som en klick grädde som någon har slängt på stammen - trekantig i genomskärning. Den dag du faktiskt hittar en doftticka ska du dock inte ta ned den eller skära i den - den är fridlyst, som du kanske vet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.