0 296 visningar

9 svar

Ingen framgång

Irene A

10 maj 2009 kl. 17:14

under dagens sökande efter stenmurklor, fick nöja mig med ett litet gäng tallkotteskivlingar.
För säkerhets skull kollade i mikroskopet för att se om de hade de rätta cystiderna:

0

gunhild i Kåddis

10 maj 2009 kl. 17:16

Kul med mikroskopbilder!

0

Irene A

10 maj 2009 kl. 17:48

Ja, det är kul med mikroskopering också, åtminstone i såna här fall när det finns tydliga karaktärer att titta på.

0

Bo E

11 maj 2009 kl. 15:15

...för mig heller vad gäller murklor i söndags.
Däremot ett nyuppkommet exemplar av vårmusseron och en liten vårtrattskivling.

Är vårtrattskivling och kotteskivlingar ätliga, eller bara kul att hitta som vår-rariteter?
Finns det några anledningar att inte äta dem?
Förutom deras litenhet, förstås…inte mycket mat, men skulle säkert slinka ned om jag visste att de inte var skadliga på något vis.

0

"JAS" Helsingborg

11 maj 2009 kl. 16:07

Nu finns det väl 2 Kotteskivlingar en som går på tallkottar och en som går på grankottar men jag hittar inget om dess matvärde inget om giftighet, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig, här får nog en stjärna ta vid.

0

Lena M

11 maj 2009 kl. 16:10

Jo men visst ska de vara ätliga om jag läser rätt, men som sagt små, då måste man nog hitta ett större bestånd om det skall bli något i stekpannan.

0

"JAS" Helsingborg

11 maj 2009 kl. 16:59

Ja men så mycket mindre än Nejlikebroskskivlingen är de väl inte men det är klart den växer ju i häxringar men å andra siden brukar de flesta vara maskangripna så det tar sin tid att få ihop några liter med bara hattar.

0

Irene A

11 maj 2009 kl. 18:16

Jag har ätit grankotteskivling. De smakade inte illa, men inget speciellt att försöka samla såna hattar för att äta heller.

0

Kjell Jogrenius

11 maj 2009 kl. 21:49

men nu har dom kommit i Nackareservatet,hittade stora i söndags.

0

Bo E

12 maj 2009 kl. 13:43

Jag tror inte jag kommer att lägga ned alltför mycket ryggböjningar för att samla större mängder kotteskivling, men om man ändå hittar nåt annat så dör man alltså inte av att lägga med ett par kotteskivlingar i skörden…
Det var mer så jag tänkte.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone