0 355 visningar

15 svar

Ingen svamp lite natur.

"JAS" Helsingborg

10 maj 2009 kl. 20:11

Var i Tykarpsgrottan med barnen idag och tog en runda i omgivningen. Mycket gräsmarker hög kalkhalt fina ädellövskogar men inga som jag letade efter, Toppmurklor och Vårmusseroner var helt frånvarande, grrrrr. Men det var en fin tur med mycket ätbart och annat vackert från naturen.
Det blir några serier utan svamp men jag hoppas ni står ut ändå.

0

"JAS" Helsingborg

10 maj 2009 kl. 20:15

Insekter och en groda som trivdes nere i Tykarpsgrottan +8g och enlig guiden inget annat liv än dessa grodor/paddor är lite dålig på de här så om någon vet vilka de är så vore det kul att få veta. Öh alltså, insekterna lever inte nere i grottan/gruvan bara grodorna. Ja jag vet att man inte skall störa men, men.

0

"JAS" Helsingborg

10 maj 2009 kl. 20:16

Serie 3 en Orkidé som jag inte kan men någon av er kan säkert.

0

"JAS" Helsingborg

10 maj 2009 kl. 20:18

En Gulplister och en ätlig som det fanns mängder av skulle lätt ha plockat hela min “kundkorg” full men numera avstår jag från dem men goda är de.

0

"JAS" Helsingborg

10 maj 2009 kl. 20:20

En av mina favoritblommor och så något ätbart, vi plockade en hel del så det blev lite sallad med den i och så blir det mer de närmaste dagarna.

0

"JAS" Helsingborg

10 maj 2009 kl. 20:22

Lite blandat ärbart och några som man inte bör förtära och så en som blir goda bär av så småningom.

0

"JAS" Helsingborg

10 maj 2009 kl. 20:23

En bräken som jag inte kan och lite miljöbilder.

0

"JAS" Helsingborg

10 maj 2009 kl. 20:25

En parklöpare tror jag. en miljöbild till och så min ständige följeslagare.

0

"JAS" Helsingborg

21 maj 2009 kl. 10:34

Är det någon som har en aning om vad det är för orkidé och bräken art?

0

Jan A, Uppsala

21 maj 2009 kl. 10:53

Din bräken är svartbräken,  Asplenium trichomanes, paddan är en padda och orkidéer vill jag inte alls bildgissa på.

0

Jan A, Uppsala

21 maj 2009 kl. 11:03

Apropå svartbräken, så tycker jag det gamla svenska namnet, bergspring, var bättre. Det tycks också fortfarande användas ‘både här och både där’...

0

"JAS" Helsingborg

21 maj 2009 kl. 19:40

Tack för hjälpen båda. Ja Jan den springer ju fram ur berg och stenmurar osv. så jag håller nog med dig där.

0

"JAS" Helsingborg

21 maj 2009 kl. 20:38

Glömde ju att fråga dig Jan om skalbaggarna, vet du vilka de är?

0

Tina Nordberg Kolsva

22 maj 2009 kl. 09:28

Baggarna är nog vivlar/snyltbaggar (Curulionidae) av något slag. Leta bland dem.

0

"JAS" Helsingborg

22 maj 2009 kl. 11:16

Har letat och det är med insekter som med svamp, det är inte lätt bara efter bilder men jag gissar på Phyllobius pyri och så får den heta i mina bilder. Tack Tina.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone