Startar en ny tråd om dofttickan som kan variera ganska mycket i färg. Den första vita växer på stående sälg vid polcirkeln, den andra mer färggranna växte på en sälglåga vid Balberget i Bjurholm. Den tredje är en luktticka som växer på en granstubbe i Kassjö.
Oj!! Ja där ser man?
Hittade ju “min” sk. doftticka/sydlig anisticka/nordlig anisticka?
idag igen på övralid, hittade totalt 5st, men är osäker på vad det är, ska väl leta vidare framöver, då jag även noterat att det ska finnas rävticka, vedfingersvamp och kandelabersvamp där i hasselbacken.
Men intressant det där om dofttickan Gunhild.
Här är min diffusa (doft)ticka från idag.
Varför “Doftticka” vad heter den på latin? Är det Haploporus odorus ni menar då heter den ju Anisticka , det är väl den Svampstaff syftar på om inte så borde det vara Luktticka Gloeophyllum odoratum och då ser den ju ut såhär och den har gunhild i Kåddis på sin tredje bild? Vad är det andra då?. Är jag trött eller är det lite vimsigt lite till mans/quinns just nu?
Gunhild, din andra doftticka ser mer ut som en klibbticka. Jag har aldrig sett en doftticka med röda nyanser på hatten och heller aldrig en som växt på en så mossig gammal låga.
JAS - doftticka är nog det vanligaste namnet på Haploporus odorus, parallellt med nordlig anisticka. Doftticka står det t.ex. i signalartsfloran och i Artdatabankens artfaktablad. Det är den som Gunhild har på sin första bild.
Jag har däremot aldrig sett att namnet doftticka använts för Trametes suaveolens. Kan dock ha missat något.
När jag söker vidare lite ser jag att även Artportalen anger namnet doftticka för Haploporus odorus, så egentligen borde det inte finnas anledning till förvirring.
Det olyckliga med namnen nordlig respektive sydlig anisticka är ju att man förleds att tro att de skulle vara släkt med varandra, när det enda de har gemensamt är att de luktar anis.
Tja det kan ju bero på hur duktig man är för slår jag i Klas tickbok så finns det inget som heter “doftticka”, i den enda bok som jag har där jag hittar doftticka är i Ekologisk katalog och där finns både doftticka och Nordlig anisticka med och med samma latinska namn. Är inte detta förvirrande så vet jag inte! Är dofttickenamnet numera ett officiellt namn eller bara ett namn i “folkmun” som håller på att ta över?
Apropå dofttickan, vad tror ni om den här utbredningskartan?
http://www.artportalen.se/plants/uttag_karta.asp?art=760&art_leaf=True
Det sydligaste fyndet jag känner till är från Grangärde i Dalarna.
Här har det kommit fynduppgifter från Västmanland och Sörmland - utan att det har gett eko i mykologkretsar..? Jag skulle tro att det är lukttickor som fynden syftar på.
Nu blev det svårt.. är inte säker får väl kolla om den grönskar framöver… måste dit igen..inga problem.
Bombmurkelutflykt blir det torsdag kväll Kjell ringde nyss. Från Umeå C:a 17.30 eller samling vid golfbanan i Mariebäck (parkeringen)kl 18.30
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.