0 2076 visningar

13 svar

Dofttickan

gunhild i Kåddis

10 maj 2009 kl. 23:05

Startar en ny tråd om dofttickan som kan variera ganska mycket i färg. Den första vita växer på stående sälg vid polcirkeln, den andra mer färggranna växte på en sälglåga vid Balberget i Bjurholm. Den tredje är en luktticka som växer på en granstubbe i Kassjö.

0

svampstaff

10 maj 2009 kl. 23:12

Oj!! Ja där ser man?
Hittade ju “min” sk. doftticka/sydlig anisticka/nordlig anisticka?
idag igen på övralid, hittade totalt 5st, men är osäker på vad det är, ska väl leta vidare framöver, då jag även noterat att det ska finnas rävticka, vedfingersvamp och kandelabersvamp där i hasselbacken.
Men intressant det där om dofttickan Gunhild.
Här är min diffusa (doft)ticka från idag.

0

"JAS" Helsingborg

10 maj 2009 kl. 23:45

Varför “Doftticka” vad heter den på latin? Är det Haploporus odorus ni menar då heter den ju Anisticka , det är väl den Svampstaff syftar på om inte så borde det vara Luktticka Gloeophyllum odoratum och då ser den ju ut såhär och den har gunhild i Kåddis på sin tredje bild? Vad är det andra då?. Är jag trött eller är det lite vimsigt lite till mans/quinns just nu?

0

Skogsfrun i Obbola

11 maj 2009 kl. 07:33

Gunhild, din andra doftticka ser mer ut som en klibbticka. Jag har aldrig sett en doftticka med röda nyanser på hatten och heller aldrig en som växt på en så mossig gammal låga.

JAS - doftticka är nog det vanligaste namnet på Haploporus odorus, parallellt med nordlig anisticka. Doftticka står det t.ex. i signalartsfloran och i Artdatabankens artfaktablad. Det är den som Gunhild har på sin första bild.

Jag har däremot aldrig sett att namnet doftticka använts för Trametes suaveolens. Kan dock ha missat något.

0

Skogsfrun i Obbola

11 maj 2009 kl. 07:40

När jag söker vidare lite ser jag att även Artportalen anger namnet doftticka för Haploporus odorus, så egentligen borde det inte finnas anledning till förvirring.

Det olyckliga med namnen nordlig respektive sydlig anisticka är ju att man förleds att tro att de skulle vara släkt med varandra, när det enda de har gemensamt är att de luktar anis.

0

Skogsfrun

gunhild i Kåddis

11 maj 2009 kl. 08:22

Den nordliga anistickan på bild 2 gjorde mig också förvirrad (den luktade som dofttickan men såg inte så ut). Jag skickade en bit till Klas som mikroskoperade.
Ska vi inte snart åka och titta om bombmurklorna har kommit?

0

Skogsfrun

"JAS" Helsingborg

11 maj 2009 kl. 09:01

Tja det kan ju bero på hur duktig man är för slår jag i Klas tickbok så finns det inget som heter “doftticka”, i den enda bok som jag har där jag hittar doftticka är i Ekologisk katalog och där finns både doftticka och Nordlig anisticka med och med samma latinska namn. Är inte detta förvirrande så vet jag inte! Är dofttickenamnet numera ett officiellt namn eller bara ett namn i “folkmun” som håller på att ta över?

0

JAS

gunhild i Kåddis

11 maj 2009 kl. 10:18

När jag pratar om doftticka så menar jag nordlig anisticka (Haploporus odorus)som växer på sälg, man kanske skulle använda latinska namn.
Lukttickan heter (Gloeophyllum odoratus)och den har jag hittat på granstubbe.

0

Irene A

11 maj 2009 kl. 10:37

Apropå dofttickan, vad tror ni om den här utbredningskartan?

http://www.artportalen.se/plants/uttag_karta.asp?art=760&art_leaf=True

Det sydligaste fyndet jag känner till är från Grangärde i Dalarna.
Här har det kommit fynduppgifter från Västmanland och Sörmland - utan att det har gett eko i mykologkretsar..? Jag skulle tro att det är lukttickor som fynden syftar på.

0

Skogsfrun i Obbola

11 maj 2009 kl. 10:45

Den från Västmanland är väl rapporterad av Tina, så den borde hon väl kunna kommentera?

Gunhild - jag viker mig för mikroskopiska fakta. Är fortfarande nyfiken på bombmurklan!

0

Doftticka dagsfärsk

gunhild Nordås

11 maj 2009 kl. 15:04

Jag har åkt upp till stugan och gjorde en avstickare till Balberget och min sälglåga. Där hade kommit en ny väldoftande ticka kanske mer typisk än dom förra. Hittade också fina älglegeskålar.

0

Doftticka dagsfärsk

gunhild Nordås

11 maj 2009 kl. 15:07

Vill också visa en bild av lågan.

0

Doftticka dagsfärsk

Skogsfrun i Obbola

11 maj 2009 kl. 15:09

Är det en riktigt död låga eller en liggande stam med liv i?

0

Doftticka dagsfärsk

gunhild Nordås

11 maj 2009 kl. 15:14

Nu blev det svårt.. är inte säker får väl kolla om den grönskar framöver… måste dit igen..inga problem.
Bombmurkelutflykt blir det torsdag kväll Kjell ringde nyss. Från Umeå C:a 17.30 eller samling vid golfbanan i Mariebäck (parkeringen)kl 18.30

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone