0 853 visningar

23 svar

Fina tickor.

svampstaff

11 maj 2009 kl. 18:52

Man kan inte ens stanna bilen för att “kasta vatten” förrens det sitter ett knippe tickor på ett träd!?
Jag vågar inget säga, för det är väl fnös eller eldisar som vanligt:)
Men gissningsvis tror jag på plommontickor kanske??
trädet är vad jag tror nåt i prunus-släktet, krikon mirabell eller nåt annat slånbärslikt?

0

svampstaff

11 maj 2009 kl. 18:55

Sen att jag råkade stanna bilen, vid en kalkrik gammal trädgård hör väl till, numera:)

0

svampstaff

11 maj 2009 kl. 19:10

Sista bilden fick jag se nåt, långt ut på en nysådd åker,på en gammal Ek. Bönden hade nog blivit arg om jag traskat ut dit, fick ta tele:t ett par hundra meter bort, och visst kan det vara en korallticka??

0

klas jaederfeldt

11 maj 2009 kl. 20:37

serie ett, trädet verkar ha tornar, jag har kanske fel men om det är en havtorn, så är tickan havtornsticka

0

svampstaff

11 maj 2009 kl. 20:50

He he va är havtornsticka? Hav sörn känner jag till iofs:)
Skämt åsido, hade en känsla för “kissestället” som ligger vid vreta kloster, och är av riksintresse, står det på skogsstyrelsens sidor på nätet.
Att jag råkade stanna där, var bara för att finta sambon lite, (hon tycker jag är lite jobbig med mina svampar).Sen undrar hon varför jag tar med kameran när jag uträttar mina ärenden i skogen??
Men det där måste jag kolla upp du Klas:) häftigt.

0

klas jaederfeldt

11 maj 2009 kl. 20:54

hade antagligen fel då eftersom havtorn bara finns efter kusten, och helst N om sthlm, sorry om jag gav dej några förhoppningar

0

svampstaff

11 maj 2009 kl. 21:04

Nej du gav mig inga förhoppningar:) undrar väl vad det är för en ticka?
Ska förbi igen, har väl nån mer bild på hela trädet tror jag.
Kan jag kolla på nåt sett?
Ska du ha en ticka? ihop med en (anisticka)Klas?

0

Tanja i Gagnef

11 maj 2009 kl. 21:21

Serie tre, bild två måste i alla fall vara en fårticka! F’låt, kunde bara inte låta bli.. ;-)
Jag gillar verkligen det fotot!

0

svampstaff

11 maj 2009 kl. 21:23

Jaa det måste det ju vara:)
Och “hästhov” på sista bilden:)

0

"JAS" Helsingborg

11 maj 2009 kl. 21:34

Visst är det någon form av “plommon” och visst liknar det plommonticka.

0

svampstaff

11 maj 2009 kl. 21:41

Ingen aning Jas?
Tickor förbryllar mig mer o mer!
Hittat plommontickor förut, men dom ser inte ut så här?dom ar ju mera färggranna.Men har lärt mig att inget är som det ska vara i tickvärlden:)

0

Klas..

Hans v E

11 maj 2009 kl. 22:30

iakttagelse var verkligen alert och visst finns det väl havtorn på andra lokaler än norra upplandskusten. Planterad kanske.

0

Klas..

Birgitta D

11 maj 2009 kl. 22:42

Har varit på kurs i helgen om vedlevande svampar och lärt mig massor. Jag visste ju redan innan att klibbtickan kan se ut hur som helst. Nu vet jag att andra tickor också kan se ut hur som helst. I alla fall är det svårt att skilja en del tickor ifrån varandra. Det gäller att kunna vrida och vända på dom, men det är ju så lagom lätt, 3 m upp i trädet.Släktet är svårt men faccinerande och intressant. Kanske att blektickan bara kan se ut på ett sätt. Hittade en död nedfallen gren och är lycklig över att hållit en i handen.

0

Klas..

Monica A

11 maj 2009 kl. 22:53

På tal om tornar - på vildplommonträden finns det också långa, sylvassa tornar. Och vildplommonträd verkar det finnas en hel del av i Östergötland, ofta planterade.

0

svampstaff

11 maj 2009 kl. 22:57

Jo den är inne i en större trädgård, Fast jag går ju inte in så och (ja ni vet vad),stengärdsgård och en massa träd av alla slag.
Men jag ska in till Lkp. imorrn. för andra ärenden bl.a:) och ska se om jag kan kolla nåt mera.

0

plommonticka

klas jaederfeldt

11 maj 2009 kl. 23:33

tror jag på då

0

"JAS" Helsingborg

12 maj 2009 kl. 07:15

På svampstaff tredja bild i andra serien har ahn ju tagit en bild av loven på det aktuella trädet/busken där syns ju tydligt att det rör sig om något plommon. Havtorn har smala silveraktiga blad och en något slätare bark. Alla vildplommon har långa törnen.Här är bilder på några av mina.

0

Eva K

12 maj 2009 kl. 15:24

Här är också fina tickor.
1 och 2 samma. Klibbticka va?
3. Fnösticka?

0

Eva K

12 maj 2009 kl. 15:26

och fnösticka..eller?

0

Eva K.

Skogsfrun i Obbola

12 maj 2009 kl. 16:48

De två första är klibbtickor, men den tredje är inte fnöskticka utan eldticka, troligen Ph. igniarius var. trivialis som man hittar på sälg. Fnösktickan är tydligt hovformad, utan nedlöpande porlager.

0

Eva K. Skogsfrun tack

Eva K

13 maj 2009 kl. 11:36

Ja, just ja. Fnöstickan ser ut som elefantfötter =)

Jag måste visst ta och lära mig fler träd också. Det är mycket med svamp :)

0

Hans V

13 maj 2009 kl. 14:29

Men fina flickor har du inte! Trodde du hade god smak när det gällde tjejer. Såg dig i Linköping! Trodde det var en riktig donna sambon. Såg rätt alldaglig ut.

0

Rätt Vis

13 maj 2009 kl. 15:22

Hans V, ???????????????????????????

0

"JAS" Helsingborg

13 maj 2009 kl. 16:19

Vad?? !! Ja man kan bara häpna över dumma kommentarer och som väl är så vet vi forumister att det INTE är “vår” Hans v E som ligger bakom och det finns ju inget som talar för det heller. Men ett litet kuppförsök tycker jag nog att det liknar:(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone