Man kan inte ens stanna bilen för att “kasta vatten” förrens det sitter ett knippe tickor på ett träd!?
Jag vågar inget säga, för det är väl fnös eller eldisar som vanligt:)
Men gissningsvis tror jag på plommontickor kanske??
trädet är vad jag tror nåt i prunus-släktet, krikon mirabell eller nåt annat slånbärslikt?
He he va är havtornsticka? Hav sörn känner jag till iofs:)
Skämt åsido, hade en känsla för “kissestället” som ligger vid vreta kloster, och är av riksintresse, står det på skogsstyrelsens sidor på nätet.
Att jag råkade stanna där, var bara för att finta sambon lite, (hon tycker jag är lite jobbig med mina svampar).Sen undrar hon varför jag tar med kameran när jag uträttar mina ärenden i skogen??
Men det där måste jag kolla upp du Klas:) häftigt.
Har varit på kurs i helgen om vedlevande svampar och lärt mig massor. Jag visste ju redan innan att klibbtickan kan se ut hur som helst. Nu vet jag att andra tickor också kan se ut hur som helst. I alla fall är det svårt att skilja en del tickor ifrån varandra. Det gäller att kunna vrida och vända på dom, men det är ju så lagom lätt, 3 m upp i trädet.Släktet är svårt men faccinerande och intressant. Kanske att blektickan bara kan se ut på ett sätt. Hittade en död nedfallen gren och är lycklig över att hållit en i handen.
På svampstaff tredja bild i andra serien har ahn ju tagit en bild av loven på det aktuella trädet/busken där syns ju tydligt att det rör sig om något plommon. Havtorn har smala silveraktiga blad och en något slätare bark. Alla vildplommon har långa törnen.Här är bilder på några av mina.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.