0 6094 visningar

16 svar

Svamp på enbuske?

Frida

11 maj 2009 kl. 19:12

Hej
Hittade dessa på enbuske idag.
De växte längst in på grenarna.
Någon som vet?

0

svampstaff

11 maj 2009 kl. 19:30

Hagtornsrost, fina grejor:)
rapporteras som rostsvamp på artportalen.

0

Frida

11 maj 2009 kl. 19:51

Ja men visst är det Hagtornsrost.
Tack för hjälpen. :)

0

Robban O-hamn

11 maj 2009 kl. 20:01

Hagtornsrost

Under våren har Hagtornsrosten sin smittspridningsperiod. Hagtornsrost är en svampsjukdom som ger skrovliga förtjockningar på Hagtornens blad, frukter och unga grenar. Denna svampsjukdom värdväxlar med vanlig En, där den nu på våren bildar gelérost.  Värdväxling innebär att svampen måste ha tillgång till både Hagtorn och En för att kunna fullfölja sin livscykel. Gelérosten bildar gulbruna, geléartade och trådlika tungor och det är genom dessa som smittspridningen sedan sker tillbaka till Hagtorne.
Lite jag hittade på nätet om Hagtornsrost.

0

BirgittaD

11 maj 2009 kl. 20:13

Förstår att ni fått regn. Rosten lyser lite extra då.

0

Frida

11 maj 2009 kl. 21:10

Ja det snöade t.o.m på f.m

Tack för info om denna lilla gynnare. :)

0

Monica A

11 maj 2009 kl. 22:22

Och så här ser hagtornsträdets blommor och blad ut när rosten har härjat. Det blev inga blommor alls!

0

Birgitta D

11 maj 2009 kl. 22:30

Hagtorns rosten är vacker på en men som så mycket annat vackert, vissa tickor tex förstör den också.

0

Hans v E

11 maj 2009 kl. 22:34

Tack Monica för att man fick se hagtornsrostens skålroststadium på hagtorn också.

0

Frida

12 maj 2009 kl. 08:56

Hej

Är det endast Hagtornsarter den “jobbar” ihop med? Jag tror
inte att jag har någon Hagtorn här!

0

Ja

Hans v E

12 maj 2009 kl. 09:09

Vad jag vet

0

Nja

Irene A

12 maj 2009 kl. 09:22

enligt wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Gymnosporangium

kan mellanvärden också vara häggmispel eller päron.

0

Nja

Hans v E

12 maj 2009 kl. 09:36

Där ser man

0

Nja

Irene A

12 maj 2009 kl. 11:22

Texter i Wikipedia ska man förstås alltid ta med en nypa salt. Vem som helst kan skriva och lägga in bilder där.
Om informationen stämmer i det här fallet, vet jag inte, men artikeln verkar seriös i alla fall.

0

Vanlig hägg?

Frida

12 maj 2009 kl. 15:41

Hej

Dessa har jag ej heller!
Men vanlig hägg finns inte så långt bort. :)

0

Vanlig hägg?

sk

12 maj 2009 kl. 16:06

hägg och häggmispel är helt olika arter (i olika familjer).

om du har någon rönn i närheten så kanske det kan vara den. kolla efter fläckar på bladen.

0

Vanlig hägg?

Frida

12 maj 2009 kl. 16:16

Ja rönn finns det gott om, så det kan jag kolla. Tack!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone