0 323 visningar

9 svar

Naturens konstverk!

gunhild i Kåddis

11 maj 2009 kl. 20:03

Finns mycket fint att titta på vet ni vad det första är?

0

Robban O-hamn

11 maj 2009 kl. 20:09

Rönnbärs bajs ???

0

"JAS" Helsingborg

11 maj 2009 kl. 20:11

Tranbärsbajs men vem som har lagt kackan vet jag inte! Fina skålar oxå men sedan blir jag osäker skinn eller ticka?? Snyggt i alla fall är det.

0

"JAS" Helsingborg

11 maj 2009 kl. 21:38

Nu såg jag att det var Lingonblad i bajset så då är det väl lingonbajs då. Nu skall jag inte gissa mer utan väntar på rätt svar. Kanske “Krösamaja” har varit framme:)

0

gunhild Nordås

11 maj 2009 kl. 21:51

Det första är spillning med övervintrade lingon lite för stort för att vara räv. Sen är det legeskålar. Sista bilden är en vanlig lav med taggar på undersidan tyckte bara att den var så vacker.
En god vän här uppe såg och fotade i e.m. en björn bakom ladugården. Dit tänkte jag gå i morgon föt att titta på tickor, men jag tror jag avstår.

0

Hans v E

11 maj 2009 kl. 22:18

Eftersom ingen skrivit att legeskålarna har sällskap av den mörka legeskålen Nannfeldtiella aggregata (guldeniae) som växer på hyfmattan av den orangea, måste jag göra det.

0

Birgitta D

11 maj 2009 kl. 22:24

gunhild är du en eller två? Kåddis eller Nordås. Vet ju inte om det är en eller två jag inte träffat. Annars fyller jag på med trevliga bekantskaper ifrån Umeå.

0

Birgitta

gunhild Kåddis och Bjurholm

11 maj 2009 kl. 22:40

Jag är bara en men just nu är jag i Nordås där jag har stuga.

0

Laven

Skogsfrun i Obbola

12 maj 2009 kl. 08:18

Laven är en filtlav, någon art i släktet Peltigera. “Taggarna” är rhiziner, rottrådar som laven fäster sig med.

0

Laven

"JAS" Helsingborg

12 maj 2009 kl. 08:31

Där ser man, jag som först trodde att det var ett skinn som var på upphällningen eller råkat ut för något men nu ser jag ju att det är en lav, så lättlurad man kan vara :) Men Snyggt är det. Jag blev oxå lite förvillad med gunhilds olika tilläggsnamn, blev lite osäker på om det var flera eller bara en men nu vet vi.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone