0 529 visningar

15 svar

Flera frågetäcken från

NadaL, Umeå

12 maj 2009 kl. 09:24

gårdagens långa vandring runt Hässningsberget,naturreservatet.

Serie 1.

På väldigt murken granlåga,växer den här tickan,som är lätt att ta löss från substratet och har vit kött. Kan det vara rotticka?

0

NadaL, Umeå

12 maj 2009 kl. 09:29

Serie 2.

På en annan granlåga,längst hela sidan växer den här tickan?

0

NadaL, Umeå

12 maj 2009 kl. 09:30

Tre bilder till:

0

Skogsfrun i Obbola

12 maj 2009 kl. 09:33

Den första är inte rotticka. Är den inte väldigt mjuk? Gissar på blödticka.

I den andra serien tycker jag att första bilden ser ut som knölticka och övriga som timmerticka. Antingen är det två olika eller så är första bilden ung timmerticka.

0

Skogsfrun i Obbola

12 maj 2009 kl. 09:33

Tredje serien timmerticka. Långa utdragna porer.

0

Skogsfrun i Obbola

12 maj 2009 kl. 09:36

Ett alternativ till blödticka i första serien är Oligoporus leucomallellus, eftersom det inte syns några spår av rödbruna fläckar på porytan. Törs dock inte ta den utan mikroskopering.

0

NadaL, Umeå

12 maj 2009 kl. 09:39

Serie 3.

Krös på granlåga? Aldrig sett något liknande. Det enda krös jag sett på barrved var sockerkrös på tall.

0

NadaL, Umeå

12 maj 2009 kl. 09:50

Serie 4.
Den enda svamp jag såg.
Hatten 1,8 cm i diameter,foten 6 cm lång, med rotlik förlängingen,pseudorhiza hela 12 cm. lång.
Gran- eller tallkotteskivling?

0

NadaL, Umeå

12 maj 2009 kl. 09:54

Och tre bilder till:

Den enda svart vårskål vi sett,plattickor på aspstubbe och på sista bilden rester av istiden. :)

0

NadaL, Umeå

12 maj 2009 kl. 10:14

Tickan i första serien var väldig mjuk.
Den andra som växer längst hela sidan av lågan i olika stadier,fick mig att tänka på timmerticka först.

0

gunhild i Kåddis

12 maj 2009 kl. 10:28

Det finns nån släkting till rödkrös som växer på gran i norra Sverige D insigne kan det vara den?

0

NadaL, Umeå

12 maj 2009 kl. 10:40

Gunhild, kan du vara snäll och skriva hela latinska namn,hittar inget på nätet med D insigne.

0

gunhild Nordås

12 maj 2009 kl. 10:58

Kolla på rödkrös i Ryman/Holmåsens bok det var där jag läste detta. Det står att rödkrös växer på lövträd men att det finns en släkting som går på gran i Norra Sverige.

0

NadaL, Umeå

12 maj 2009 kl. 21:16

Är tacksam får förslag på serie 3 och 4.Hittar inget på nätet om rödkrös som kan växa på gran.

0

Serie 3

Irene A

12 maj 2009 kl. 22:05

Det ser ut som tallkotteskivling för att den är så gul (jag vet att det kan vara svårt att hitta kotten ibland).

0

Serie 4

Irene A

12 maj 2009 kl. 22:06

skulle det ju vara

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone