0 364 visningar

8 svar

Alsvampar

Skogsfrun i Obbola

12 maj 2009 kl. 17:18

Gjorde en liten utflykt idag till en lövskog i Obbola, dominerad av gråal och sälg. På al hittade jag dessa dynor. För stora för aldyna? Vad kan det annars vara? Ser ingen skiktning när jag skär itu dem.

Centimeterstora stroman

0

Skogsfrun i Obbola

12 maj 2009 kl. 17:23

En intetsägande vit svamp blev en strumpticka när jag vände på den.

0

Skogsfrun i Obbola

12 maj 2009 kl. 17:27

Den är lågan tyckte jag var gråal när jag var på plats, men när jag ser bilderna börjar jag fundera på om det inte ändå var en sälg. På baksidan fanns i alla fall tickor som jag tror är Phellinus alni, om det nu är en allåga.

0

Skogsfrun i Obbola

12 maj 2009 kl. 17:28

Är det kanske björkdyna på första bilden? Går den på al?

0

Skogsfrun i Obbola

13 maj 2009 kl. 07:35

Ingen som kan säga något om dynan?

0

Irene A

13 maj 2009 kl. 08:24

Svårt att se detaljer av dynan, och hur stor den är, men visst kan det vara björkdyna. Den förekommer på al också. Känns bl.a. igen på att den har en fri kant utanpå substratet.

0

Skogsfrun i Obbola

13 maj 2009 kl. 08:54

Någon fri kant kan jag inte se på det ex som ligger på mitt skrivbord. De är mörkt bruna men lite ljusare bruna längs kanterna, småknöliga på ytan. En är avlång, drygt 2 cm, en lite rundare, drygt 1 cm i diameter. Jag läste i en annan tråd att aldyna bara blir ett par mm.

0

Irene A

13 maj 2009 kl. 09:37

Storleken passar i alla fall bra med björkdyna.
Här finns en bra dynsvampssajt, med nycklar och ingående beskrivningar:
http://pyrenomycetes.free.fr/

Enbart familjen Xylariaceae finns med, så släkten som Diatrype, Eutypella etc. hittar man inte här.

0

Skogsfrun i Obbola

13 maj 2009 kl. 09:56

Tack för hjälpen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone