0 462 visningar

12 svar

Vårmusseron

"JAS" Helsingborg

12 maj 2009 kl. 17:57

Tja nu har jag ju inte hittat några men så klart så hoppas jag på att hitta en hel massa. Nu undrar jag om det är någon av er som har erfarenhet av att torka den och om det i så fall blev bra.

0

klas jaederfeldt

12 maj 2009 kl. 18:14

det har jag aldrigt gjort, men jag har råfrysit den med lyckat resultat

0

Helena i Lund

12 maj 2009 kl. 20:06

I höstas plockade jag ängsmusseron för första gången, torkade och det blev jättebra, godare än att frysa. Nu har jag förvisso aldrig plockat vårmussar, men lite lika borde dom väl vara? ;)

0

"JAS" Helsingborg

12 maj 2009 kl. 23:27

Det är inte säkert, det är stor skillnad på resultatet på torkade Kantareller och Trattkantareller eller hur.

0

Vårmusseron JAS

Helena i Lund

13 maj 2009 kl. 05:17

Så sant, så sant… :)

0

Lycka till

Tanja i Gagnef

13 maj 2009 kl. 05:47

Hoppas du hittar vårmusseroner! Det skulle vara kul att hitta men i Dalarna lär inte chansen vara så stor… Vi brukar visserligen vara till Öland varje år, men det är senare under sommaren. Om du hittar många kan du väl fota dem där de växer, det skulle vara roligt att se hur det ser ut! :-)

0

torkad vårmusseron

"JAS" Helsingborg

14 maj 2009 kl. 18:22

Ingen som har erfarenhet av att torka Vårmusseronen?

0

torkad vårmusseron

Jan A, Uppsala

14 maj 2009 kl. 18:43

Jodå, JAS! Det går utmärkt bra och blir gott. Ska försöka plocka fram ett varuprov att skicka dig!

0

Joachim Krumlinde

14 maj 2009 kl. 19:20

Hittade jag i dag i Dalby Norreskog, alldeles vid stigen. Bara 4 fruktkroppar, men rätt stora (övre bilden).

Hemma i trädgården har jag förstås fler (undre bilden).

0

"JAS" Helsingborg

14 maj 2009 kl. 20:49

Det vore ju jättesnällt Jan. Jag letar och letar men hittar ingen och i morgon blir det trädgården för hela slanten för på lör. drar jag till Husqvarna och sedan till Västervik en vecka. Öppnar Luftkuddeland där men bara över helgen sedan är jag tillbaka och då blir det nya försök.

0

Stefan hbg

14 maj 2009 kl. 20:51

Det finns kordinater inlagda för Vårmusseron i Råådalen (borgen,vallåkra) på Artportalen.
Har aldrig hittat där, du kanske har bättre tur än jag.
Lycka till med letandet, hoppas oxå hitta några snart…

0

"JAS" Helsingborg

14 maj 2009 kl. 20:51

Du har det bra Joachim som har dem i trädgården, skall till Teckomatorp och kolla när jag är tillbaka från V-Vik.

0

"JAS" Helsingborg

14 maj 2009 kl. 20:54

Jag har varit i Vallåkra flera vårar men aldrig sett några, i fjol finkammade jag båda sidorna av Råån mellan Gantofta och Vallåkra utan resultat. Men man skall ju aldrig ge upp eller hur:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone