0 350 visningar

12 svar

Från idag..

Stefan hbg

12 maj 2009 kl. 18:01

Inget matnyttigt men årets första fjällticka fick mig glad, hade redan växt till sig ca:20cm.

0

Stefan hbg

12 maj 2009 kl. 18:04

Serie 2, en av dessa oansenliga små bruna?
Växte direkt i leran i ett dike, någon spröding kanske.

Under asp

0

Stefan hbg

12 maj 2009 kl. 18:06

Ett par gamla polare från Örby, ville inte komma idag när jag lockade :(
Sista bilden, idyll från svårare tider.

0

anithau

12 maj 2009 kl. 18:46

Vilka härliga bilder.

0

Tvåan

Irene A

12 maj 2009 kl. 18:55

är en trådskivling, Inocybe, arten vågar jag inte gissa.

0

"JAS" Helsingborg

12 maj 2009 kl. 20:53

Kanon Stefan. Min plan är att dra ut en sväng i morgon eller övermorgon och kolla i Råådalen, där brukar det vara rätt stora mängder med Fjälltickor och är de på gång där så är det dax att kolla Svaveltickorna oxå. De små Fjälltickorna skall vara ätliga men man skall ha bra fantasi med kryddningen för att det skall bli bra påstår åtminstone Klas J. Skottarna brukar Leo och jag oxå snacka med. I sälgträsken på västar och norra sidan av inhängnaden fiss det rätt mycket intresant svamp, Eldtickor, Tegeltickor, Argusögon, Kantöron, Nästingar, Plättar, Dynor, Skålar och en del andra men det är ett jäkla hie att ta sig igenom. I gräsmarkerna på Örbyängar finns även Skålröksvamp, Mörk röksvamp, Sprödvaxing, Ängsfingersvamp och en del andra så klart.

0

"JAS" Helsingborg

12 maj 2009 kl. 20:54

Det blev någe knas med stavningen ser jag nu men det får ni ta:)

0

Stefan hbg

12 maj 2009 kl. 22:20

Tack så hemskt mycket för hjälpen, får kolla vidare på inocybe.
Visst är dom fina skottarna JAS, finns en besättning strax efter infarten till Tranerödsmosse oxå.
Givetvis kompis med dom oxå :)
Vad gäller Örby har jag “stövlat” runt där mycket övertygad om att hitta trollhand, suck.
På ängarna skall det även finnas jordstjärnor vilket är ett annat projekt att hitta.
Fjälltickan är “givetvis” från Råådalen. Gjorde en liten lov i området vid “dina” brödkorgar och där var dom.

0

svampstaff

12 maj 2009 kl. 22:57

Grattis Stefan:)
Kollade mina fjälltickor och svaveltickor idag, men inte ett spår ännu:(

0

Stefan hbg

"JAS" Helsingborg

12 maj 2009 kl. 23:15

Jaha då är vi alltså 2 som har letat förgäves efter händerna i området, det är egentligen lite märkligt att det inte(som vi sett i alla fall) skall gå att hitta i detta område för kantöron finns det och sälg finns det och vatten är där, så vad fattas? Jag misstänkte Råådalen på Fjälltickan Stefan.

0

Hans v E

13 maj 2009 kl. 16:25

En vanlig, tidig, liten brun art som man inte tror är en tråding är mörktråding - Inocybe lacera.

0

Hans v E

Stefan hbg

13 maj 2009 kl. 18:44

Tack för tipset, efter att ha sett Urban Emanuelsson bild på en mörktråding så är jag övertygad.
Mvh Stefan.

0

JAS!

anithau

13 maj 2009 kl. 18:49

En sak är säker, det verkar finnas mer kantöron än trollhänder.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone