Om jag har förstått rätt angående Lystickan så ger den mer färg som torkad så plocka du och torka på och jag tror att färgfolket betalar en slant för den oxå men det är ju roligare att ge bort. Solen lyser och det är +12g i skuggan, ser lovande ut. Ha en bra dag.
Phellinus hippophaëcola Jahn Havtornsticka
Fruktkropp: Liten, hattbildande art, som bildar hovformade, trähårda fruktkroppar, 3-7 cm breda och 1,5-4 (-5) cm tjocka. De kan vara regelbundna och brett vidväxta substratet, men också mer eller mindre hängande och oformliga , särskilt på undersidan av klenare grenar. Ovansida på helt unga svampar lent sammetsluden och brunaktig, med tiden dock kal, fårad till uppsprucken och med grå till gråbruna nyanser, ibland grönfärgad av alger och mossor. Porer runda till kantiga, 5-7 per mm, mörkbruna till gråbruna; rörlager skiktat, vanligen 2-3 (-4) cm tjockt. Kött brunt, i brottytor skimrande. Ekologi: Växer parasitiskt på havtorn. Förväxlingsarter: Förekomsten på havtorn gör arten lätt att identifiera. Betraktades tidigare som en form av Phellinus robustus (ekticka), som är mycket närstående men betydligt större. Substrat: havtorn. Frekvens: Sällsynt. Utbredning: Sk, Öl, Up, Gs, Mp, Nb
Jag är inte envis:)
Vad som får mig att grubbla vidare är att just denna sk.plommonticka (som finns i mitt herbarium) växte på undersidan av en klen gren på ca-2-3cm!?
Vilka andra små tickor växer så, på undersidan av klena grena?
Skulle vara kul att få den mikroskpoierad av nån villig, så jag får stilla mina nerver:)
Jobbat inatt, så då får man forska lite. Hittade en länk om brunnby, vreta kloster:
http://www.linkoping.se/Global/Miljö%20och%20hälsa/Natur/Informationsmaterial/Boken/Utflyktsmål/10_HedaUggleboochDrabbisdal.pdf
Eftersom det inte är havtorn den växer på, är det lätt att utesluta havtornsticka. Som du själv läst och citerat: “Förekomsten på havtorn gör arten lätt att identifiera.”
Plommontickan bildar ofta dynlika fruktkroppar med svagt utvecklade hattar på undersidan av grenar.
Det finns rapporterade fynd från plommon, körsbär, slån, apel och haGtorn (inte haVtorn).
Det som du har på bilden kan vara krikon (räknas som en varietet av plommon).
Här finns ett litet galleri med bilder:
http://www.grzyby.pl/gatunki/Phellinus_pomaceus.htm
Jag har mycket plommonticka, bl.a. på tomten, främst på rotäkta (torniga) gamla “sorter” jag hämtat från olika delar av landet. Åravinen ger kontinuerlig vattensorktillförsel, så tickorna har god tillgång till döende träd. Det är vanligt också med MYCKET små plommontickor på klena grenar. Oftast förblir de pyttesmå under sitt korta liv!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.