0 962 visningar

21 svar

blekticka?

svampstaff

12 maj 2009 kl. 20:04

Fick se denna på en liggade ekstam, en halv meter över backen?

Sen fotade jag havtorn/plommonkvisten som givetvis blev lite suddig:(

0

svampstaff

12 maj 2009 kl. 20:07

Sen nåt skinn/ticka på gammal granlåga, som börjar trilla bort?

Sista bilden svartöra.

0

Skogsfrun i Obbola

12 maj 2009 kl. 20:46

Den på ekstammen är ingen blekticka - inga porer.

Men den på granlågan såg spännande ut. Faktiskt liknar det en ostticka. Men det kan ju hända att det finns någon annan art som jag inte kommer på i hastigheten. Var du i urskogsartad granskog?

0

svampstaff

12 maj 2009 kl. 22:33

Ja i en urskogsalmskog:)
Med ett antal urgamla jättegranstammar (legor), dom tickorna såg jag i höstas redan, men nu har dom börjat trilla av stammen?

0

"JAS" Helsingborg

12 maj 2009 kl. 22:40

Det är INTE Havtorn det ÄR någon form av plommon. Du är envis men tro mig, det du har på bild har inte minsta likhet med Havtorn.

0

svampstaff

12 maj 2009 kl. 22:40

Vad kan det vara för ett skinn då? som liknar blekticka på ek?

Sen undrar jag över två till?!
Har vintertickan foten centrerad under hatten?

Sen tyvärr en stor suddig ticka på alm:(

0

svampstaff

12 maj 2009 kl. 22:45

Fel bild!!
Almtickan kommer här.

Och lysticka, jaghittar ju rätt mkt. lysticka:)
Frågan är om dom ger samma effekt om jag torkar dom? om jag ska skänka dom menar jag? till nån som färgar typ?

0

Irene A

12 maj 2009 kl. 22:51

Tickan med svart fot kan vara strumpticka (gammal).
Sen tycker jag att jag känner igen vinbergssnäcka också.

0

svampstaff

12 maj 2009 kl. 22:53

Jo vinbergssnäckor kryllade det av!? kunde ätit mig mätt:)

0

Stefan hbg

12 maj 2009 kl. 22:54

Tänkte precis att den skulle vara god med rostat bröd och Vitlökssmör :)

0

svampstaff

12 maj 2009 kl. 22:55

Vad säger du om havtornsticka då Irene?

0

havtornsticka?

Irene A

12 maj 2009 kl. 22:59

Njae, har inte sett något som liknar havtorn bland dina inlägg.

Av det jag har sett tror jag på plommonticka, med rejält nedlöpande porlager och svagt utvecklad hattkant.

0

havtornsticka?

svampstaff

12 maj 2009 kl. 23:07

Jag tror oxå på nån slags ticka på plommon, så jag reggar den som plommonticka då, i väntan på bättre tider:(
Osttickan då? urgammal granlåga utan bark, i almdalen vid Ledberg?

0

havtornsticka?

svampstaff

13 maj 2009 kl. 00:10

“Blektickan” på bild 1.Är det nåt annat rapporterbart skinn då tro?

0

Lysticka

"JAS" Helsingborg

13 maj 2009 kl. 07:05

Om jag har förstått rätt angående Lystickan så ger den mer färg som torkad så plocka du och torka på och jag tror att färgfolket betalar en slant för den oxå men det är ju roligare att ge bort. Solen lyser och det är +12g i skuggan, ser lovande ut. Ha en bra dag.

0

havtornsticka

svampstaff

15 maj 2009 kl. 05:10

Phellinus hippophaëcola Jahn Havtornsticka

Fruktkropp: Liten, hattbildande art, som bildar hovformade, trähårda fruktkroppar, 3-7 cm breda och 1,5-4 (-5) cm tjocka. De kan vara regelbundna och brett vidväxta substratet, men också mer eller mindre hängande och oformliga , särskilt på undersidan av klenare grenar. Ovansida på helt unga svampar lent sammetsluden och brunaktig, med tiden dock kal, fårad till uppsprucken och med grå till gråbruna nyanser, ibland grönfärgad av alger och mossor. Porer runda till kantiga, 5-7 per mm, mörkbruna till gråbruna; rörlager skiktat, vanligen 2-3 (-4) cm tjockt. Kött brunt, i brottytor skimrande. Ekologi: Växer parasitiskt på havtorn. Förväxlingsarter: Förekomsten på havtorn gör arten lätt att identifiera. Betraktades tidigare som en form av Phellinus robustus (ekticka), som är mycket närstående men betydligt större. Substrat: havtorn. Frekvens: Sällsynt. Utbredning: Sk, Öl, Up, Gs, Mp, Nb

Jag är inte envis:)
Vad som får mig att grubbla vidare är att just denna sk.plommonticka (som finns i mitt herbarium) växte på undersidan av en klen gren på ca-2-3cm!?
Vilka andra små tickor växer så, på undersidan av klena grena?
Skulle vara kul att få den mikroskpoierad av nån villig, så jag får stilla mina nerver:)

0

havtornsticka

svampstaff

15 maj 2009 kl. 05:13

“Mikroskopierad” skulle det stå.

0

havtornsticka

svampstaff

15 maj 2009 kl. 05:33

Jobbat inatt, så då får man forska lite. Hittade en länk om brunnby, vreta kloster:
http://www.linkoping.se/Global/Miljö%20och%20hälsa/Natur/Informationsmaterial/Boken/Utflyktsmål/10_HedaUggleboochDrabbisdal.pdf

0

havtornsticka

Irene A

15 maj 2009 kl. 08:11

Eftersom det inte är havtorn den växer på, är det lätt att utesluta havtornsticka. Som du själv läst och citerat: “Förekomsten på havtorn gör arten lätt att identifiera.”

Plommontickan bildar ofta dynlika fruktkroppar med svagt utvecklade hattar på undersidan av grenar.
Det finns rapporterade fynd från plommon, körsbär, slån, apel och haGtorn (inte haVtorn).
Det som du har på bilden kan vara krikon (räknas som en varietet av plommon).

Här finns ett litet galleri med bilder:
http://www.grzyby.pl/gatunki/Phellinus_pomaceus.htm

0

Plommonticka

"JAS" Helsingborg

15 maj 2009 kl. 08:30

Jag har rätt många bilder på Plommonticka som växer på undersidan av tunna klena grenar. De här är inte de klenaste men de är små

0

Plommonticka

Jan A, Uppsala

15 maj 2009 kl. 10:24

Jag har mycket plommonticka, bl.a. på tomten, främst på rotäkta (torniga) gamla “sorter” jag hämtat från olika delar av landet. Åravinen ger kontinuerlig vattensorktillförsel, så tickorna har god tillgång till döende träd. Det är vanligt också med MYCKET små plommontickor på klena grenar. Oftast förblir de pyttesmå under sitt korta liv!

0

Plommonticka

svampstaff

15 maj 2009 kl. 20:54

Jag ger mig:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone