0 558 visningar

9 svar

Skorpticka

Alf Pallin

12 maj 2009 kl. 22:24

Vid återbesök fann jag nya fruktkroppar av skorpticka, dichomitus squalens på samma tall-låga som 2008

0

"JAS" Helsingborg

12 maj 2009 kl. 23:32

Grattis till det fyndet Alf, den är inte så vanlig eller hur?

0

svampstaff

12 maj 2009 kl. 23:34

Skorpticka är väl inte så ovanlig? bara ovanlig på tall eller?
Troligtvis har jag fel.

0

"JAS" Helsingborg

12 maj 2009 kl. 23:40

Från naturhistoriska muset. Skorpticka,
Dichomitus squalens

Skorpticka är betydligt sällsyntare än hasseltickan. Den hör till våra rödlistade arter och vi vill gärna ha in uppgifter om den. Du hittar den uteslutande på tall, gärna öppet och solbelyst. Den har en mer eller mindre resupinat fruktkropp som har en smal hattkant. Möjligen är skorptickan förbisedd. Ett fynd som påträffades i juli var redan i början av augusti uppäten av larver, och om detta gäller för arten i allmänhet så är kanske det förklaringen till att den hittas så sällan. Arten verkar ha en östlig och nordlig utbredning, de flesta fynden är från östra Svealand och från norra Lappland. I Naturhistoriska riksmuseets svampherbarium finns bara åtta insamlingar av skorpticka, samtliga är insamlade i juni och juli.
Text: Klas Jaederfeldt

0

NadaL, Umeå

13 maj 2009 kl. 07:11

Grattis Alf!
Härligt bild!

0

Skorpticka Alf

gunhild i Kåddis

13 maj 2009 kl. 09:11

Alf nu fick du mig att spana efter fler tickor på tall, jag visste inte ens att det fanns en sån.
Alf jag kan inte komma till träffen i slutet av månaden, syrran från Trondheim kommer på besök.

0

Skorpticka Gunhild

Alf Pallin

13 maj 2009 kl. 20:39

Gunhild, till Hälsingland är du alltid välkommen när tid och lägenhet stämmer.

0

Skorpticka Gunhild

BirgittaD

13 maj 2009 kl. 23:02

Jag bara konstaterar där rök ännu en chans att träffa gunhild . Må så gott.

0

Birgitta D

gunhild i Kåddis

14 maj 2009 kl. 15:24

Du skulle varit med här i dag. Jag har varit ute med två av dina kurskompisar (matsvamp och tickkurs) Vi har sett massor och nu ska vi åka och titta på bombmurklorna. Vi kanske träffas i Umeå under helgen.

0

gunhild

BirgittaD

14 maj 2009 kl. 19:43

Det vore kul. Är ju lovad av anitha få se scharlakansvårskål någon em, kväll.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone