Jag tog en liten promenad här i närområdet före middagen och på en liten yta där de bränt marken fanns säkert ett hundratals brandskålar.
När jag efter att ha fotat dem skulle resa mig upp ser jag att det står stora , fina toppmurklor runtomkring. Det är sånt som kallas lycka :-))
Jasså Hans du säger stybbskål, eftersom jag vet att du är x-pert på det släktet så böjer jag mig, får väl ändra i artportalen då.
Ja Bo de kan växa lite här och där tydligen.
Jag har ett litet ställe uppe på berget efter skogsväg och grus. Sedan ett annat, på andra sidan ett dike i gräset med granskog bakom och nu det tredje i barrskog där de markbränt. Men visst skall man ha tur för att komma på dem.
Det är inte så svårt att vara expert på släktet Geopyxis - det innehåller bara en art (i Sverige). Brandskål finns ingen svamp som heter. Brun brandskål är en Pezizaart som är större och brunare än stybbskål samt växer mera ensamt. Men fortsätt med Ditt beundransvärda “botaniserande” i skålsvamparnas underbara värld! Försök bara vara mindre generaliserande!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.