0 313 visningar

6 svar

skyltar som förbryllar?

svampstaff

13 maj 2009 kl. 20:54

Hittade en till skylt idag vid min superlokal övralid:
Som visar bombmurklor,rotskål,blacktickor mm.mm
Är det så att det hittats sån svamp?eller bara vad som KAN hittas?

0

Irene A

13 maj 2009 kl. 22:43

Verkligen förbryllande - skylten med doftticka var ju förvillande också.
Det verkar mest som ett slumpmässigt smakprov av rödlistade eller signalarter, de flesta av dem på skyltarna tror jag inte man ska räkna med att hitta på Övralid.

0

svampstaff

13 maj 2009 kl. 22:45

Nä det känns nästan som nån suttit hemma och plitat sällsynta svampar ur en svampbok:)
Men jag är långt ifrån färdig med den lokalen, då den bara ligger en mil från mitt hem:)

0

BirgittaD

13 maj 2009 kl. 22:54

Fortsätt gärna Rikard. Jag trodde att roentickan bara fanns i norr. Är så glad åt den från Pitëå som jag har. Ulltickan ska finnas i Lysings urskog enligt Dan Olovsson, men jag har inte hitttat den. Har iof sig inte kravlat under varenda låga så vem vet. Gamla kärringar har ju svårare att ligga o kolla lågor på undersidan. Haha.

0

BirgittaD

13 maj 2009 kl. 22:55

glömde ett s i rosenticka sry.

0

svampstaff

13 maj 2009 kl. 22:57

Jodå jag ska fortsätta Birgitta, även omberg ska ju hysa ett stort bestånd av rosenticka (enligt skyltar och broschyrer).

0

svampstaff

14 maj 2009 kl. 01:49

Undrar om Erik Thalén var inblandad i svampen och skyltarna?
Född i Motala och fick övralidpriset 2002.Professor i mykologi med vedlevande svampar som specialité, framförallt tickor:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone