De två senaste somrarna har jag haft lyckan att hitta ett antal blomkålssvampar, som ju har en mycket speciell sprodhet i köttet.
De senaste dagarna har jag för första gången i mitt liv hittat stenmurklor. När jag rensade dem tyckte jag att de kändes precis som blomkålssvamparna - väldrigt spröda och lätta att bryta sönder.
Fråga 1. Är murklor och blomkålssvamp “släkt”?
Fråga 2. Nu har jag förvällt murklorna i rikligt med vatten 2x20 minuter och dessutom spolat av den efter varja kok. Vad gör jag nu? Kan jag torka dem? Min varmluftsugn håller 50 grader med ugnsluckan på glänt. Är det en bra idé ... eller helt fel. Annars - kan jag torka den på “snöre” i köket? Ber härmed om råd!
Kan inte låta bli att bifoga bild på den största stenmurklan jag hittade idag…
Hej !
Du fryser ner dem i lagoma portionsförpackningar tycker jag och 2 x 10 min brukar jag koka av dem.Torkar dem gör du efter rensningen i ett utrymme som du inte vistas i , alltså i färskt tillstånd.
Ja de är mkt. spröda i konsistensen men att de är släkt med blomkålssvampen har jag aldrig hört och tror inte det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.