Serie 1.
På väldigt stark murken, mossbevuxen granlåga såg vi den här skönhet och trodde först att vi hittat någon skål. Det visade sig snart att den var en vacker murkla.Skålen är 3cm i diameter och foten 1cm lång.
Helvella acetabulum,pokalmurkla, eller?
Den första skålen tror jag är öronmurkla (Discina perlata eller Discina ancilis). Namnen anses vara synonymer, och båda kom till samma år, 1822.
I den svenska taxonomiska databasen heter den D. perlata, men D. ancilis används på andra håll, och det kan vara så att det publicerades några månader tidigare - om de nu ÄR synonymer, det vet jag inte.
Tack Hans, jag tror på det också.Inte haft tid än att sätta mig och kolla ordentlig. Nu när den börjar torka är hymenium mörkbrun.Tänkt på Helvela solitaria på tanke att den växer på stark muken,mossbevuxen granlåga, men det bli bäst att försöka få den mikroskoperad.
Tackar Skogsfrun,var osäker, som vanligt när det gäller tickor och dom olika skepnader dom visar sig ha.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.