0 418 visningar

12 svar

I granskog igår

NadaL, Umeå

16 maj 2009 kl. 06:25

Serie 1.

På väldigt stark murken, mossbevuxen granlåga såg vi den här skönhet och trodde först att vi hittat någon skål. Det visade sig snart att den var en vacker murkla.Skålen är 3cm i diameter och foten 1cm lång.

Helvella acetabulum,pokalmurkla, eller?

0

NadaL, Umeå

16 maj 2009 kl. 06:27

Serie 2.

På samma låga växer gränsticka och svarta vårskålar.

0

NadaL, Umeå

16 maj 2009 kl. 06:31

Serie 3.

På annan murken granlåga: knölticka tror jag?

0

NadaL, Umeå

16 maj 2009 kl. 06:33

Serie 4.

Vid rötter av stående gran,blödskinn?

0

NadaL, Umeå

16 maj 2009 kl. 06:35

Serie 5.

På granlåga,timmerticka?

0

NadaL, Umeå

16 maj 2009 kl. 06:40

Serie 6.

Först en bild på en del av skogen vi varit, sedan grantickor och som krunan på verket när vi var på väg hem vid en granstubbe hittade vi stenmurklor.

0

Lena M

16 maj 2009 kl. 07:58

Kul Nadal, det var många fynd, pokalmurklan och svart vårskål har jag inte sett ännu men en vacker dag kanske….

0

gunhild i Kåddis

16 maj 2009 kl. 09:18

Du är “uppe med tuppen” ser jag. Känner du det ordspråket?

0

Irene A

16 maj 2009 kl. 09:30

Den första skålen tror jag är öronmurkla (Discina perlata eller Discina ancilis). Namnen anses vara synonymer, och båda kom till samma år, 1822.

I den svenska taxonomiska databasen heter den D. perlata, men D. ancilis används på andra håll, och det kan vara så att det publicerades några månader tidigare - om de nu ÄR synonymer, det vet jag inte.

0

Pokalmurkla

Hans v E

16 maj 2009 kl. 10:37

...tror jag på, beroende på färgen (en annan brun nyans än örmurklan) och den kraftiga foten, som börjar bli “ribbad” upp på skålen. En ung pokalmurkla. Grattis!

0

Pokalmurkla

Skogsfrun i Obbola

16 maj 2009 kl. 10:50

Håller med om både knölticka och timmerticka. Vilka snygga timmertickor!

0

Pokalmurkla

NadaL, Umeå

16 maj 2009 kl. 15:18

Tack Hans, jag tror på det också.Inte haft tid än att sätta mig och kolla ordentlig. Nu när den börjar torka är hymenium mörkbrun.Tänkt på Helvela solitaria på tanke att den växer på stark muken,mossbevuxen granlåga, men det bli bäst att försöka få den mikroskoperad.
Tackar Skogsfrun,var osäker, som vanligt när det gäller tickor och dom olika skepnader dom visar sig ha.

0

Pokalmurkla

NadaL, Umeå

17 maj 2009 kl. 08:05

Nu, har jag kollat och läst och det verkar att du har rätt Irene. :)
Ska be Ove, om han har tid, att mikroskopera den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone