Nu tänker jag inte ge mig till att artbestämma den lilla klart oranga skålen som växte tillsammans med stybbskålen i eldhärjad skog. Kan du se vad det är fast bilden är suddig ?
Annars fanns bara stenmurklor på plats, kanske för torrt och kallt för att toppmurklorna skall komma.
Kan det vara tänkbart med den torra, brända marken med granskog.( skogsbrand 2008 ) Skålen var väl ca. 3 mm , och som sagt lysande org./gul.Den ligger ute och har skrumpnat ihop, skall stänka lite vatten på den och se om den tar sig och jag kan ta ett bättre foto.
Kan tillägga att S. G. Ryman har skrivit i Svensk Botanisk Tidskrift vol 72 häfte 4, 1978 under Stybbskålen att det ska finnas en Geopyxis majalis som är röd i hymeniet. Den är funnen i Norge 1968 av Eckblad, men “ej återfunnen i Sverige”.
Litteratur: Eckblad 68: “The genera of the operculate discomycetes….” Nytt Mag. Bot. 15: 1-191.
Det låter ju intressant, tyvärr så är har de blåst bort :-). När jag såg dem på växtplatsen så stack de i ögonen eftersom de var så klara i färgen, men jag har lärt mig att samma art kan vara väldigt variabel i färg och ibland utseende. Så det får förbli olöst, kan ju kika om jag ser flera ifall jag åker däråt någongång.
Att rapportera något obekant eller avvikande är väl ett bra sätt att använda Artportalen på?
Ifall det finns en kollekt och/eller bild, kan det visa sig framöver att andra känner igen den och bidrar med sina fynd och kunskaper.
Massor av arter återstår att hitta och identifiera. Många är taxonomiskt och nomenklatoriskt svåra att sätta namn på, men det bör inte vara ett hinder att ändå kunna lägga in en fynduppgift.
Kollade direkt och min fynd finns ej i min fyndlsta. Även violtaggingar är borta.
Märkligt?!
Just, igår fick jag besked av Karl-Henrik Larsson att även den tredje vi hittat är trichaptum fuscoviolaceum och att han ska sätte den i herbarium, då det inte finns någon sådant på lövved i herbariet.Han kontaktade Leif Ryvarden som undesökte dom första två fynden och han tycker samma.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.