0 283 visningar

24 svar

Hans v E

Lena M

17 maj 2009 kl. 08:42

Nu tänker jag inte ge mig till att artbestämma den lilla klart oranga skålen som växte tillsammans med stybbskålen i eldhärjad skog. Kan du se vad det är fast bilden är suddig ?

Annars fanns bara stenmurklor på plats, kanske för torrt och kallt för att toppmurklorna skall komma.

0

Lena

Hans v E

17 maj 2009 kl. 10:31

Det var spännande. Ser ut som små scharlakansvårskålar. Måste mikroskoperas. Det ringer ingen klocka. Tänkbara släkten: Lamprospora, Octospora….

0

Lena

Irene A

17 maj 2009 kl. 10:37

Det är väl också stybbskålar..?
Ser så ut i alla fall.

0

Lena

Lena M

17 maj 2009 kl. 10:38

Kan det vara tänkbart med den torra, brända marken med granskog.( skogsbrand 2008 ) Skålen var väl ca. 3 mm , och som sagt lysande org./gul.Den ligger ute och har skrumpnat ihop, skall stänka lite vatten på den och se om den tar sig och jag kan ta ett bättre foto.

0

Lena

Lena M

17 maj 2009 kl. 10:45

Ja inte vet jag Irene, de var så annorlunda i färgen och bara den lilla gruppen på fem st , stybbskålen växte i massvis.

0

Lena

Lena M

17 maj 2009 kl. 11:08

Nyduschade skålar, två närbilder där jag överlåter till x-pertisen tt artbestämma.;)

0

Hans v E

17 maj 2009 kl. 21:21

Stybbskålen är visserligen väldigt variabel i färgen, men så klart röd har jag aldrig sett den.
De nyduschade har däremot en färgnyans som stybbskål kan ha.

0

Hans v E

18 maj 2009 kl. 12:20

Kan tillägga att S. G. Ryman har skrivit i Svensk Botanisk Tidskrift vol 72 häfte 4, 1978 under Stybbskålen att det ska finnas en Geopyxis majalis som är röd i hymeniet. Den är funnen i Norge 1968 av Eckblad, men “ej återfunnen i Sverige”.
Litteratur: Eckblad 68: “The genera of the operculate discomycetes….” Nytt Mag. Bot. 15: 1-191.

0

Röd stybbskål

Hans v E

18 maj 2009 kl. 12:28

=arbetsnamnet. Jag har själv trott mig finna den. Där är hymeniet rosa. Dina gör ju bättre skäl för namnet.

0

Lena M

18 maj 2009 kl. 13:57

Det låter ju intressant, tyvärr så är har de blåst bort :-). När jag såg dem på växtplatsen så stack de i ögonen eftersom de var så klara i färgen, men jag har lärt mig att samma art kan vara väldigt variabel i färg och ibland utseende. Så det får förbli olöst, kan ju kika om jag ser flera ifall jag åker däråt någongång.

0

Lena

Hans v E

18 maj 2009 kl. 14:24

Men jag tycker du ska rapportera den med foto till artportalen som Geopyxis cf carbonaria.

0

Lena

Lena M

18 maj 2009 kl. 14:39

OK !

0

Lena

Konstigt

18 maj 2009 kl. 19:36

Man ska väl inte rapportera något till artportalen om man inte är säker. Konstigt att en stjärna vill det.

0

Sign Konstigt

Irene A

18 maj 2009 kl. 20:01

Att rapportera något obekant eller avvikande är väl ett bra sätt att använda Artportalen på?

Ifall det finns en kollekt och/eller bild, kan det visa sig framöver att andra känner igen den och bidrar med sina fynd och kunskaper.
Massor av arter återstår att hitta och identifiera. Många är taxonomiskt och nomenklatoriskt svåra att sätta namn på, men det bör inte vara ett hinder att ändå kunna lägga in en fynduppgift.

0

Sign Konstigt

Hans v E

18 maj 2009 kl. 21:55

Just det.
Och då skrivar man “saknas” under artnamn och det förmodade namnet under anmärkningar.
Så kan ditt fynd bli uppmärksammat som det första i Sverige.

0

Sign Konstigt

Lena M

19 maj 2009 kl. 06:36

Har försökt att lägga in fyndet och skriver ” saknas ” under arter och namnet under kommentarer, hittar ingen rubrik med anmärkning.
Uppgifterna finns under ” dagens fynd ” men hur gör jag för att lägga in bilden där, ngt. blir fel ?

0

Sign Konstigt

NadaL, Umeå

19 maj 2009 kl. 09:07

Råkat ut för samma sak, när jag rapporterat min fynd av Gymnosporangium tremelloides och fick svar att man inte kan adminisrera sådana fynd, men dom registreras.
Tycker att det är lite konstigt att inte kunna lägga bilden och skriva mera om fyndet.

0

Sign Konstigt

Irene A

19 maj 2009 kl. 09:39

Nu har jag testat att ladda upp bild till en av mina gamla fynduppgifter med namnet “saknas”. Det gick bra.

0

Sign Konstigt

NadaL, Umeå

19 maj 2009 kl. 10:26

Kollade direkt och min fynd finns ej i min fyndlsta. Även violtaggingar är borta.
Märkligt?!
Just, igår fick jag besked av Karl-Henrik Larsson att även den tredje vi hittat är trichaptum fuscoviolaceum och att han ska sätte den i herbarium, då det inte finns någon sådant på lövved i herbariet.Han kontaktade Leif Ryvarden som undesökte dom första två fynden och han tycker samma.

0

Sign Konstigt

Hans v E

19 maj 2009 kl. 10:30

Jag känner igen problemen. Man får be Michael Krikorev om hjälp.

0

Sign Konstigt- Hans

NadaL, Umeå

19 maj 2009 kl. 10:47

Det ska jag göra.
Och nu, när jag är i gång kan meddela att alla dom 150st. skålar vi hittat är Urnula hiemalis även dom som hade lite längre fot.;)

0

Lena M

20 maj 2009 kl. 07:03

Hans.
Jag såg att du ändrat namn på skålarna i artportalen, men om du tittar i mitten av tråden så har du sagt att jag skulle namnge dem som ” Geopyxis cl carbonaria ” ?

0

Oj oj

Hans v E

21 maj 2009 kl. 18:34

Förlåt Lena. Menade naturligtvis majalis. Men cf, som betyder “confere” = jämför.

0

Oj oj

Lena M

21 maj 2009 kl. 18:37

:-)) Ja alla kan göra misstag, inte bara vi amatörer.

0

Oj oj

Hans v E

21 maj 2009 kl. 18:50

Men jag är också amatör, Lena.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone