0 2097 visningar

7 svar

Vårmusseron?

Christoffer

18 maj 2009 kl. 08:37

Jag var på Älgön i Bohuslän igår och hittade denna svamp, som två
identifierade som vårmusseron, men
att den hade lite för smal stam.
Är detta en sådan?
I en bok läste jag att den ska ha
stark smak, men som färsk tycker
jag att den är ganska normal, som
champinjon eller liknande.

0

Irene A

18 maj 2009 kl. 09:43

Jag är tveksam till vårmusseron. Den brukar ha tydligare urnupna skivor och inte så längsstrimmig fot. Den ska ha stark lukt och smak som av mjöl.

En par andra tidiga vita arter är sommarmusseron, Melanoleuca strictipes, och en nära släkting till den med kraftigare växtsätt och kortare fot, Melanoleuca subalpina. Jämför med dem också.

0

Bo E

18 maj 2009 kl. 11:39

Vårmusseronens doft och smak är mycket karaktäristisk och inte alls påminnande om champinjon.
Den doftar mer som en aromatisk grönsak tycker jag, mjöl brukar det stå i böckerna, men det luktar väl inte mycket, dessutom finns det många sorters mjöl!
Möjligen har den liknande doft som mjölskivlingen!
Jag håller med Irene om sommarmusseron, den tänkte jag oxå på men har aldrig sett den i verkligheten och vet inte hur den luktar / smakar.

0

Bo E

18 maj 2009 kl. 11:51

googlade på de namn Irene föreslår och kommer fram till att i varje fall sommarmusseronen är ätlig, men har en doft som betrecknas som “non-mushroom” vilket KAN innebära att den luktar ungefär som vårmusseronen eller….???

Den andra arten verkar vara mycket sällsynt med rapporterade fynd från mellan- och sydeuropa samt USA.
Inget om ätlighet kunde jag se på den.

0

Christoffer

19 maj 2009 kl. 20:16

Den liknar starkt om förslaget Melanoleuca strictipes, så det är inte lätt det här.

Nu luktade jag på den igen, och den luktar något sötaktigt, fast bara något, och inte så jättestarkt, och kanske mjöl, men jag tycker å andra sidan inte att andra svampar som ska lukta mjöl, gör det. Men nu kände jag att den inte luktar champinjon i alla fall! Möjligen en lätt ton av blåmusseron.

Jag provade en väldigt liten tugga och spottade ut den igen, och smaken är mycket mild, rentav god, fast det säger kanske inte så mycket.

Två som var med mig som har långvarit svampplockarerfarenhet sade att de skulle tagit den för vårmusseron, men jag vill alltid kolla med svampguiden först.

Foten är dessutom rätt trådig.

Kan dessa kännetecken visa på
en farlig svamp eller vågar jag
steka den och äta?

0

"JAS" Helsingborg

20 maj 2009 kl. 11:50

Kan det inte vara åkerskivling, Agrocybe praecox? Visar lånad bild.

0

Irene A

20 maj 2009 kl. 12:20

Generellt vill jag säga att man inte ska ge sig på att äta vita skivlingar om man inte är helt säker på arten. Förväxlingsrisk finns med giftiga arter, både bolmörtsskivling och några vita trattskivlingar.

Det är svårt att gå på andras beskrivningar av dofter också, eftersom vi upplever dem så olika. Den som du beskriver på den här svampen, kan passa bra på sommarmusseron (som för övrigt inte räknas som någon matsvamp) - men även på de giftiga arterna.

0

Christoffer

20 maj 2009 kl. 15:20

Agrocybe praecox verkade ha för mörka skivor jämfört med den här.
Men jag funderar på att strunta i den här, vilket känns synd om det är en trestjärnig.

Men de växte bara två stycken, en stor och en liten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone