0 782 visningar

9 svar

SLÖJSKIVLINGAR

Bo E

18 maj 2009 kl. 12:16

I lördags hamnade jag nära ett grustag där man hade kalhuggit ett område och bränt det.
Bland de brända stubbresterna växte ganska ymnigt av en gråbrun slöjskivling. Den var lite sämre i smaken än vanligtvis rökslöjskivlingen, men den var ganska torr och många ex. var närmast övermogna,
Dock inte alls bitter som den svavelgula.
Tror ni det var rökslöjskivlingen ändå?
Den växte gyttrad, men mer mellan stubbresterna än på dem, och det var närmast omöjligt att se vilket träslag stubbarna varit.
Men jag tror området varit bevuxet med mestadels gran och björk, ungskog i alla fall, inga stora stubbar.

0

Lena M

18 maj 2009 kl. 14:05

Låter mystiskt när du skriver gråbrun. Rökslöjskivlingen är ju mera gul, gul/brun och växer med barrträd, på stubbar men även på rötterna, så jag vet inte.

0

Bo E

18 maj 2009 kl. 14:16

Dehär var ganska torra på hattarnas översida, inte alls gulbruna och fräscha utan mer mörkt gråbruna speciellt i hattarnas centrum.
Rester av “slöjorna” satt oxå kvar och var svartbrunt stoft.
Skivorna var grå till gråsvartbruna, och svamparna växte tätt och tuvat, möjligen på rötter som kanske blivit mindre svedda än de helt utbrunna stunbbarna.

0

Lena M

18 maj 2009 kl. 14:27

Är iaf.  tveksam eftersom det är en höstsvamp men kan ju förekomma sparsamt även nu,du skulle haft en bild.

0

klas jaederfeldt

18 maj 2009 kl. 15:33

å de va inte vit sprödskivling då ????

0

SLÖJSKIVLINGAR - SPRÖD----?

Bo E

19 maj 2009 kl. 10:52

Jag googlade fram vit sprödskivling och konstaterar att den inte har några likheter förutom det tuvade växtsättet.
Den hade inga tecken på rynkad kant som är tydlig på gamla torra ex. av vit sprödskivling som jag ser på bilden jag hittat.
Dessutom verkar den vara mycket sällsynt och lövskogsbunden.

Nej, jag lurar mer på om det kan vara gifthätting, fast den ser ljusare ut den oxå på databasens bild. Annars ganska misstänkt, då den tydligen trivs på avverkningsplatser.

Nej, hittills tror jag ändå mest på någon typ av slöjskivling.

0

klas jaederfeldt

22 maj 2009 kl. 20:47

vit sprödskivling eller om du så vill vitsprödling, är inte sällsynt

0

Hans v E

22 maj 2009 kl. 22:38

I detta sammanhang bör påpekas att vit sprödskivling förr hette vit slöjskivling och numera ibland förkortas till vitspröding.

0

Bo E

2 jun 2009 kl. 12:04

Tyvärr ingen vitspröding.
De var allt annat än vita och spröda….
Snarare bruna och om inte direkt sega så i alla fall ganska fasta i köttet med lite segare konsistens i foten.

0

Bo E

4 jun 2009 kl. 12:14

I ett annat inlägg om svamp på brandplats tipsar Irene A om en art som jag tror att det mycket väl kan ha varit.

Ny för mig, så jag gissade på slöjskivling som jag känner sen tidigare.

Nu tror jag det var
http://www.hlasek.com/pholiota_highlandensis_am0940.html

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone