0 628 visningar

10 svar

Vill hitta!

Helena i Lund

19 maj 2009 kl. 06:00

Är det någon av er som har hittat vårmusseron i Skåne? (Vad jag egentligen menar är VAR har ni hittat dom!!? ;)

0

Bo E

19 maj 2009 kl. 10:40

De bör vara långt framme i Skåne nu, för här uppe i Närke hittade jag en knopp för 2 veckor sen.
Men det har varit torrt och kallt så de kom av sig.

Fyndet gjordes invid en liten bäck alldeles under en stor sälg i tuktad gräsmark, typ gångstig i gräsmatta.

Har tidigare år även hittat i betesmark under ek.

0

Helena i Lund

19 maj 2009 kl. 17:28

Bo, jag läser och försöker ta reda på, men det vill sej liksom inte… Jag kan liksom inte se framför mej hur det ska se ut där de växer! Här har kommit rejäla ösregn på sistone, och nu är det varmt igen, det borde båda gott! Ska långtrava runt Fyledalen hela Kristi himhelgen, hoppas på resultat!

0

Daniel Persson

19 maj 2009 kl. 19:44

På grönområde i Teckomatorp hittade jag för några år sedan finfina vårmusseroner. De två åren innan dess hade det dock aldrig stått några vårmusseroner på det stället, trots goda förutsättningar, så de verkar bara visa sig ibland.

Exakt position? Ca 50 meter sydväst om Västra Nygatans västra ände.

0

Helena i Lund

20 maj 2009 kl. 05:30

Då blir det att svänga förbi Teckomatorp, tack Daniel!

0

Daniel Persson

20 maj 2009 kl. 11:04

Varsågod! Förresten brukar det varje år komma nejlikbroskskivlingar på exakt samma ställe, så nån form av fångst bör du kunna få med dig hem.

0

"JAS" Helsingborg

20 maj 2009 kl. 11:45

Jag var på Daniels ställe i fjol men det fanns inget men det gör det kanske i år, så då är vi 2 som tänker åka dit:) Men jag har ryggskott så jag kommer nog inte dit förrän nästa vecka om du är där innan så kan du väl höra av dig.

0

Vill hitta! JAS

Helena i Lund

20 maj 2009 kl. 13:04

Så bra att du stannar hemma och sköter om din onda rygg! ;) Jag kör mot Ystad i morgon bitti, kanske tar en omväg hem på söndag, och jag kommer att säja till isf!

0

Vill hitta! JAS

Helena i Lund

25 maj 2009 kl. 05:52

God morgon JAS! Det blev ingen omväg till Teckomatorp igår, så det är fritt fram! Hoppas du är bättre i ryggen, ryggskott är ett djävulens påfund….

0

Vill hitta! JAS

"JAS" Helsingborg

25 maj 2009 kl. 07:06

God morgon själv Helena. Planen är en runda till Järavallen idag och då tar jag en sväng förbi Teckomatorp så får vi se om det ger något. Efter en regel massage så har det Ryggskottet nästan släppt, så det känns bra, tack för din omtanke. Jag hör av mig i kväll.

0

Vill hitta! JAS

Bo E

25 maj 2009 kl. 11:48

Var försiktig med ryggen JAS!
Ryggskott är inte att leka med, jag har värkkänningar i flera gamla ledskador som gör sig påminga då och då. Man har lyft för mycket tungt, och ofta för stressigt och på fel sätt.

Nu är jag i alla fall kapabel att gå i skogen och böja rygg efter svamp igen.
Igår söndag hittade jag ett tiotal fina vårmusseroner. Tyvärr hade någon trampat sönder vissa exemplar, men en 6-7 fina svampar hamnade i alla fall hemma i stekpannan.
De växte invid en grusväg i tuktad gräskant tillsammans med några tuvor av svavelgul slöjskivling på dolda rötter, förmodligen av björk. Det såg ut som en nedhuggen björkhäck hade funnits mellan gräskanten och närmaste trädgårdstomt.

Var ute i beteshagar oxå, i samma område, men där hade troligtvis kossorna hunnit före…nån som vet om de gillar vårmusseron?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone