0 352 visningar

20 svar

Vissa saker retar jag mej på

klas jaederfeldt

20 maj 2009 kl. 21:34

som t.ex var eller vart. Jag skriver så illa så jag kanske inte skall agera språkpolis, men när jag såg denna artikel i DN i dag så......

0

Bo Reyer

20 maj 2009 kl. 22:09

Ja KLas, du stavar ganska illa ibland. Du som flera andra här på forumet har problem med stavningen, som i vissa fall beror på dyslexi. Det är inget att skämmas för. Tvärtom, då jag tror att det kan vara så att en dyslextiker har betydligt mer i hjärnan än en vanlig medelsvensson!
Stå på er ala andra som har problem med stavningen!

0

svampstaff

20 maj 2009 kl. 22:19

HUR VORE DET ATT ÄGNA GUIDEN TILL ATT SVARA PÅ SVAMPFRÅGOR ISTÄLLET!
Varför ska man överhuvudtaget anstränga sig att leta konstigheter, när allt annat här handlar om pajkastning och skit!

Men svampfrågor kommer sist??

Nån som vet nåt annat ställe att fråga om svamp?
För på nätet finns ju inte en vettig bild knappt,  foto verkar ju inte en enda mykolog varit intresserad av?
Och vem bläddrar i böcker idag?

Dom som är störst i truten, levererar minst??

0

Hejs

20 maj 2009 kl. 22:49

Svampstaff, här är du ju redan med:

http://alltomsvamp.forum24.se/

0

svampstaff

20 maj 2009 kl. 22:53

Inlägg med falskt nick besvaras ej.

0

svampstaff

klas jaederfeldt

20 maj 2009 kl. 22:58

mina och andra svampkunskaper föddes vi inte med, utan vi har allt fått plugga hårt i böcker för att få reda på nångot, inte bara slänga ut en fråga på nätet och tro att hjälpen dyker upp direkt.
så jag skulle rekomendera dej att läsa lite i böcker och lära dej själv ,istället för att tro att alla skall ge dej svar på allt

0

svampstaff

klas jaederfeldt

20 maj 2009 kl. 23:00

ok rickard om det inte är du som skrev så tar jag tillbaka

0

svampstaff

svampstaff

20 maj 2009 kl. 23:30

Håller delvis med dig Klas! Alla ska lära sig själva.
Det har varit loite enklare bara att fråga här på guiden.
Jag jobbar nämligen inte på samma sätt som ni, jag håller på och studerar kartor, alkkärr, brandrefugium, lövskogsplattåer och går den vägen så at säga.Att läsa sig till svamp genom bilder och text, anser jag fullständigt meningslöst, när den ena boken säger så och den andra så (som att trollhand är sällsynt).
Jag HAR inte den tiden att lusläsa diffus litteratur, jag ägnar helre timar i skogen, och försöker lära mig biotoer osv.
Sen vilka svampar jag hittar, försöker jag ibland själv lista ut genom suddiga bilder i böcker, eller leta i timmar på nätet, där inga bilder finns.
Klas du har ungefär samma fråga som en bessewisser på artportalen, vad beträffar fåglar, där jag en gång stälde en fråga?
Han snäste av mig och ansåg jag skulle veta allt innan jag la ut bilder?? Han ansåg jag skulle fråga en duktig skådare vid min sida? Inte släpar jag med mig nån i skogen eller på skådning?
Samkväm är inget för mig tyvärr, och vad är det som säger att en duktig erkänd alltid har rätt?
Men lovar jag ska fråga mindre och rapportera mera outrädda svampar, som andra gör, no problem för mig.

0

Hans v E

22 maj 2009 kl. 23:15

På bara något decennium har snart sagt alla svenskar börjat säga vart när de menar var. Kan vi som retar oss göra något åt detta språkliga förfall? De som gör det tänker säkert inte på det, men hur ska vi kunna upplysa dem om det utan att bli anklagade för att vara besserwissrar.
Detta hör inte hemma på Svampguiden men jag kan inte låta bli…
Jag tror det kommer från norrländsk dialekt (vars…). Där hör det hemma och är inget fel. Men hur kan det ha spridit sig till övriga landet så plötsligt. (Eller det kanske inte kommit till skånskan än?)

0

Tomaten

23 maj 2009 kl. 10:29

Så kan du då bo r knappast vara dyslektiker….he he !!!

0

"JAS" Helsingborg

23 maj 2009 kl. 11:16

Att Svenska språket i sig förändras och olika uttryck ändrar innebörd och mening är väl rätt naturligt så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Vad jag retar mig på däremot är att man byter ut helt funktionella svenska ord mot oförståliga Engelska utryck som ibland kan vara helt felaktiga, detta är något som journalister har en väldigt stor benägenhet att göra framför allt om de jobbar på de stora tidningarna. Vidare så har de en befängd fallenhet åt att använda storstads uttryck, kryptiska ordsammansättningar och främmande ord som bara (“kanske”) den egna kåren och språkprofessorer begriper. Det är inte helt ovanligt att jag helt enkelt inte förstår en artikel på grund av denna språkdekadens. Men som sagt, att språket utvecklas och förändras och då framförallt av våra ungdomar är ofrånkomligt men grammatiskt slarv kan reta en dyslektiker till vansinne för att inte tala om sportjournalister och väderuppläsares formuleringar och då främst det som hörs i radio. Vilken gallimatias som genom media når våra ögon och öron?

0

Hans v E

23 maj 2009 kl. 12:46

Kan vi inte diskutera det här med var vs vart i stället! Det som Klas började med.

0

buffy

23 maj 2009 kl. 13:12

Att stava svenska språket och engelska med stor begynnelsebokstav är i sig lånat från engelskan, där nationalitetsord inleds med versal.
Jag tycker inte att alla som stavar dåligt och skriver usel svenska skall “stå på sig”. Argumentet “alla förstår var man menar ändå” håller inte, alla förstår inte alls vad man menar,  de bara tror att de gör det. Vilket är en gigantisk skillnad.

0

buffy

23 maj 2009 kl. 13:21

Dyslexi och att skriva slarvigt är två vitt skilda företeelser - dyslektiker skall givetvis stå på sig!!!

0

Mossning

23 maj 2009 kl. 14:11

Orden “dyslexi” och “dyslektiker” måste vara svårt att stava till för en dyslektiker.

0

Hans v E

23 maj 2009 kl. 17:25

Var är du, vart går du, heter det. Eller hur?

0

"JAS" Helsingborg

23 maj 2009 kl. 19:54

Var går du och vart ska du? eller?

0

klas jaederfeldt

23 maj 2009 kl. 20:17

samma sak ju

0

Hans v E

23 maj 2009 kl. 22:41

Vad menar ni?
“Var går du” kan man svara “här” på. “Vart ska du” kan man svara “dit” på.

0

"JAS" Helsingborg

24 maj 2009 kl. 01:02

Vart gick du? Varför var du inte här? Hans, jag skriver det jag menar, ett eller två ord kan ju användas på många sätt och de är alla riktiga, om de används rätt, eller hur? Klas missuppfattade nog något.

0

Hans v E

24 maj 2009 kl. 09:42

Vart styr riktning, var styr befintlighet.

Dessutom är var imperfektum av är, något som kommer ur sår och en förkortning av varje. Vart betyder också blev. Men det är ju inte det tråden handlar om.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone