0 322 visningar

4 svar

NadaL

Irene A

21 maj 2009 kl. 12:49

Bra jobbat med violtaggingarna på al, bra att få dem ordentligt dokumenterade!

Jag såg rapporten på artportalen, och undrar hur du har räknat fruktkroppar?

Det vanliga är att man räknar hur många träd/lågor man hittar dem på, och anger antalet som kolonier eller mycel. Det ger den bästa bilden av hur rikligt de förekommer på en viss lokal.

0

NadaL, Umeå

21 maj 2009 kl. 16:58

Länge har jag funderat om det, men tordes inte fråga.
Om det är resupinat kropp med flera hattar räknade jag det som ett. På dom lågor jag hittat violtaggingar har jag räknat själva hela fruktkroppar var för sig och dom var ganska många och växer inte resupinat som ett.Var det fel? Borde jag skriva bara en fruktkropp för varje plats?
Tacksam om du kan förklara mera för mig för där brister jag i kunskap.Jag rättar gärna det som är fel.

0

svampstaff

21 maj 2009 kl. 17:18

Ja det vore utmärkt med en förklaring, hur man rapporterar.Tycker oxå det blir en hel del huvudkli ibland, hur man ska göra.

0

Tack Irene

gunhild i Kåddis

21 maj 2009 kl. 17:34

Där fick man lära sig nåt nytt, jag har också funderat på detta ex. känns det konstigt att räkna pyttesmå legeskålar.

0

Irene A

22 maj 2009 kl. 10:47

Först måste jag säga att det är helt RÄTT att räkna så som du har gjort när de rapporteras
som antal fruktkroppar!

I många fall, åtminstone när det gäller marksvampar, är det intressant att kunna följa hur rikligt de förekommer från år till år, men när det gäller tickor tror jag att det är mer meningsfullt att räkna dem som kolonier. Hur många träd eller lågor av olika trädslag de förekommer på, säger mer om hur rik lokalen är på just den arten. Många redovisar dem som mycel, men det är svårt att veta säkert var ett mycel slutar och ett annat börjar.

Jag tycker inte att man ska ta det så allvarligt så att folk känner det som ett tvång att redovisa sina svampar på det ena eller andra sättet. Var och en måste få hitta sin egen modell.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone