Tack Hans, ja jag vet inte om jag kallar den slemmig, när jag tryckte på den så upplevde jag den som lite geleartad.
Men de här som växte på björkstubbe och som jag trodde var föränderlig tofsskivling, är jag tveksam om. Tyckte att foten skivorna gick åt gulgrönt, kanske svavelgul tofsskivling ?
Någon som utifrån bilden kan avger vad ?
Skulle det inte kunna vara rökslöjskivling, Hypholoma carpnoides. Den hittade jag för några dagar sedan på marken bland murket trä. Svamparna på den sist bifogade bilden bör vara svavelgul slöjskivling, Hypholoma fasciculare. Den smakar alltid beskt och är därför lätt att bestämma. Båda arterna dyker upp tidigt på säsongen. Har gamla anteckningar så tidigt som i början av maj.
Den vilda gissningen du Hans hade på Psilocybe percevalii, fliskragskivling, var den jag trodde kunde vara rökslöjskivling inte den sista bilden. Den borde föreställa svavelgul slöjskivling. Är inte tegelröd kraftigare och växer oftast på ek/bok och inte på björkstubbar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.